Grass A Nation's Battle for Life)

 اولین فیلم مستند ساخته شده در ایران

علف:فیلم مستند نبرد یک ملت برای زندگی مربوط به ایل بختیاری

تولید شده 90 سال پیش- یکی از پرفروش ترین فیلم های مستند در آمریکا

Grass A Nation's Battle for Life)

فیلم مستند عَلَف یا علف: نبرد یک ملت برای زندگی، (به انگلیسی: Grass: A Nation’s Battle for Life) فیلم مستند علف اولین مستند ساخته شده در ایران است. تصویر برداری شده از کوچ عشایر ایل بختیاری طایفه بابااحمدی (بختیاری‌ها بامدی گویند) به مناطق سردسیر چهار محال بختیاری برای دستیابی به چراگاه تابستانه و سردسیری… این فیلم مستند حدود 90 سال پیش یعنی سال 1304 هجری شمسی 1925 میلادی توسط مریان کوپر ساخته و کارگردانی شده است. در طول تمامی مسیر دوربین فیلمبرداری همراه عشایر بختیاری از گذرگاه ها و ارتفاعات سرسخت کوه های بختیاری منتقل می شد. فیلم علف به مدت 71 دقیقه است و چندین بار از شبکه استانی خوزستان نیز پخش شده است. تماشای این فیلم فوق العاده جذاب و هیجان انگیز است. و شما را به گذشته می برد. گذشته ای متفاوت با آنچه برای ما حکایت شده است. مردمی که برای زندگی می جنگند. طایفه حیدرخان بختیاری از مسجد سلیمان امروزی به طرف کوه های بختیاری در استان چهارمحال بختیاری حرکت می کنند. و اقعا اوج سخت کوشی و تلاش بی وفقه ی اعضای یک ایل را می توان در این سفر دید. آنچه در این فیلم از آنها می توان دید تلاش, کوشش, همدلی, اتحاد است. عبور ایل بختیاری از مسیر های سرسخت, رقص و موسیقی بختیاری, حیدرخان بختیاری و پسرش, مسیرهای برفی و فوق العاده سخت, تلاش و کوشش, وحدت و همدلی تمامی اعضای ایل برای رسیدن به هدف و مقصد مورد نظر, 500 هزار حیوان شامل بز, گاو, گوسفند, عبور از رودخانه خروشان کارون و کوه های پوشیده از برف, عبور دادن گله از رودخانه کارون, و ساخت قایق با مشک, تلاش و غیرت زنانی که همپای مردان در این مسیر کار وتلاش می کنند, و صد ها صحنه ی دیگر از جذابیت های این فیلم هستند.

فیلم حکایت از سخت کوشی و تلاش خستگی ناپذیر ایل بختیاری دارد. موضوع فیلم هر چه باشد حکایت از بزرگی و غیرت این بختیاری است.

Grass A Nation's Battle for Life (8)Grass A Nation's Battle for Life (9)

Grass A Nation's Battle for Life (7)Grass A Nation's Battle for Life (3)

Grass A Nation's Battle for Life (6)Grass A Nation's Battle for Life (4)

Grass A Nation's Battle for Life (2)Grass A Nation's Battle for Life (1)

مستند 71 دقیقه ای دقیقه‌ای علف، برای نخستین بار در تاریخ ۲۰ مارس ۱۹۲۵ توسط پارامونت پیکچرز تولید شد و مریان کوپر و ارنست بی. شود ساک نیز تهیه‌کنندگان علف محسوب می‌شدند.
حیدرخان و فرزند ۹ ساله‌اش، لطفعلی که لطفی نامیده می‌شود به همراه ۵۰ هزار زن و مرد و کودک به همراه نیم میلیون بز، اسب، گوسفند و شتر از رودخانه‌های خروشان و کوه‌های پوشیده از برف عبور می‌کنند.
عبور افراد ایل و گذراندن گله‌ها از رودخانه کارون، یکی از جذاب‌ترین صحنه‌های فیلم است. این فیلم بدون هیچ پژوهش مردم‌شناسانه‌ای تهیه شده است. سخن معروفی درباره این فیلم وجود دارد که سازندگان آن حتی نمی‌دانستند، از کوچی فیلم می‌سازند، که هر ساله و بصورت متناوب صورت می‌پذیرد.
همین عدم اشراف بر موضوع پژوهشی‌ای که در علف مطرح است، در سایر فیلم‌های مردم‌شناختی درباره ایلات ایران که بعدها ساخته شد نیز مشهود است. آنچنانکه در ابتدای فیلم، تصویر نامه‌ای ظاهر می‌شود از امیر جنگ ایل بختیاری که رابرت ایمبری، کنسول‌یار آمریکا نیز آنرا تأیید کرده است. متن این تأییده بدین قرار است:
مریان کوپر، ارنست شودساک و مارگرت هریسون اول مسافری هستند که از زردکوه بختیاری عبور کرده‌اند و اول اشخاصی می‌باشند که چهل و شش روز در این راه همراه ایل بختیاری مسافرت نموده‌اند. از چونگاری تا دره چهارمحال بختیاری.

موفقیت و استقبال جهانی از علف، کوپر را بر آن داشت که فیلم دیگری درباره بختیاری‌ها بسازد. این‌بار اما دستیارش را برای این مقصود فرستاد. چند روزی فیلم‌برداری انجام شد، اما نهایتاً نیمه‌کاره ماند. ظاهراً آنها این بار قصد داشتند تا مرکز توجه‌شان را به یک خانواده متمرکز کنند. چیزی که موافق به انجام آن نشدند.
فیلم علف به سبب حس همدلی‌اش با مردم ایل و شخص حیدرخان و ناهمخوانی‌اش با سیاست‌های رضاشاه که مسأله خلع سلاح قبایل و عشایر را پیگیرانه دنبال می‌کرد، در آن سال‌ها در ایران اجازه نمایش نگرفت و ۴۲ سال بعد، در سال ۱۳۴۶ در فیلمخانه ملی ایران به نمایش درآمد. هنوز نام این فیلم جزو فیلم‌های مطرح مستند و مردم‌نگارانه است.

دانستنی‌ها
سرگرد رابرت ایمبری معاون وقت کنسول آمریکا در تهران به گروه فیلم‌برداری فیلم علف برای عزیمت به منطقه کمک کرد، یک هفته پس از پایان یافتن فیلم‌برداری در تهران روز ۲۷ تیرماه ۱۳۰۳ کشته شد.
موفقیت فیلم علف و فیلم مستند چانگ (۱۹۲۷) مریان کوپر را به صدر فیلم‌سازی هالیوود رساند.

دانلود فیلم به صورت یکجا با لینک مستقیم حجم: 707MB

جهت رعایت حال شما برای دانلود, فیلم را به 3 قسمت تقسیم کردیم تا برای دانلود مشکلی نداشته باشید.

یا دانلود به صورت پارت بندی شده از لینک های زیر:

part 1-دانلود با لینک مستقیم حجم:250mb

part 2-دانلود با لینک مستقیم حجم:250mb

part 3-دانلود با لینک مستقیم حجم:188mb

*فیلم مستند علف را از سر عشق و علاقه به فرهنگ لر و بخصوص ایل بخیتاری برای شما تهیه کرده ام. لحظه لحظه های این فیلم را درک میکنم. و انگار زندگی کرده ام. مستندی که ما را به دنیای 90 سال پیش عشایر و مردمان خوب ایران می برد. به هیچ وجه این مستند را از دست ندهید. هر گونه سئوال یا راهنمایی در این زمینه با من در کانال تلگرام ای اس دانلود در تماس باشید.

زمان : 110 دقیقه (40 دقیقه اول مربوط به زندگی دیگر مردم ایران و خاورمیانه و 70 دقیقه مربوط به مستند علف)

موضوع: کوچ تابستانی طایفه حیدرخان بختیاری به زردکوه بختیاری

کارگردان: مریان کوپر

سال تولید: 1304 هجری شمسی معادل 1925 میلادی

دوستانی که با بازکردن فایل های زیپ مشکل دارند. لطفا راهنمای نصب فیلم را مطالعه کنید. یا از طریق کانال تلگرام با من در تماس باشید.

باید هر سه قسمت را دانلود کنید تا بتوان فیلم را مشاهده کرد.

قابل توجه: حدود 40 دقیقه از این فیلم به زندگی مردم ایران و خاورمیانه مربوط است. از دقیقه 40 تا 110مربوط به مستند علف و ایل بختیاری است.

برای افزایش سرعت دانلود از نرم افزار IDM استفاده کنید

دانلود IDM 6.21 با کرک دائمی

پسورد فایل ها: www.asdownload.net

دوستان عزیز دقت کنید رمز فایل ها آدرس سایت می باشد ” www.asdownload.net”

برای بازکردن فیلم از حالت فشرده ابتدا هر سه قسمت فیلم را دانلود کنید. شامل سه فایل زیپ شده

سپس بر روی پارت یا بخش اول فیلم کلیک راست کنید. و گزینه extract here را انتخاب کنید. تا فیلم از حالت زیپ خارج شود.

خوب در این از شما پسورد میخواهد. پسورد را وارد کنید.

منظور” www.asdownload.net”

تا فیلم از حالت فشرده خارج گردد.

اگر باز هم مشکل داشته اید از طریق تماس با ما مشکل خود را مطرح کنید.

 

21 دیدگاه دربارهٔ «Grass: A Nation’s Battle for Life-دانلود فیلم مستند علف-کوچ ایل بختیاری 1304 شمسی»

  1. حالا که لطف کردید مستندو گذاشتید کمی بزرگواری به خرج می دادید سالمشو می ذاشتید این که پسوردش کار نمی کنه به قسمت سوم ایراد می گیره
    بعد از 700 مگ دانلود با سرعت لاک پشتی . . .

  2. باعرض سلام و درود خدمت مدیر سایت و دوستان.دوستان پسوردفایل ها هیچ مشگلی نداره درست پسورد رو کپی کنید الان خودم چندتا فایل ازش دانلود کردم خوبه مشگلی نداره موفق باشین.زنده باداین سایتwww.asdownload.netبه راهتان ادامه بدین موفق باشین

  3. کاش فیلم را میذارین فیلم ا جدا نمیکردین لینکای دوم و سوم دانلود خرابه درستش کنید

    1. علی اشراقی راد

      لینک های دوم و سوم مشکلی ندارن
      شما فقط کافییست لینک اول را از حالت زیپ خارج کنید
      نیازی به اکسترکت لینک های بعدی نیست….

  4. فرهاد آیت اللهی

    با سلام به تمام علاقه مندان فیلم مستند.من همین الان بدون هیچ مشکلی فیلم را دانلود کردم.بگذارید طبق دستورالعمل هر سه فیلم دانلود شود و بعد هر سه را کلیک راست کنید و ادامه دستور العمل.لذت ببرید از تماشای فیلم.جاودان باد قوم پر افتخار بختیاری.

  5. محمد میرزایی

    بلد نیستین چرا به مردم تهمت میزنین . فایل ها و پسوورد هیچ مشکلی نداره . باید هرسه دانلود شه تو یه پوشه و بعد پارت یک رو که اکستراکت کنی یه تک فیلم میده . اینا بهم ربط دارن . نمیشه اولیش رو جدا از فشرده خارج کرد.

  6. سلام.اصلا برا منم هیچی باز نمیکنه.حتی راهنمای نصب هم باز نمیشه.لطفا کسی بلده بگه چجور.و از اصلاحاتی ک استفاده میکنیدمثل اکستراکت توضیح بدید چون من بلد نیستم.ممنون

  7. فایل هیچ مشکلی نداره دان کردم خیلی عالی بود با تشکر از ادمین
    دوستانی هم که میگن کار نمیکنه اگر درست دان کرده باشید اول یه نیو فولدر درست کنید بعدش سه تا فایلو باهم نه تکی اکسترکت کنید تو پوشه مشکلی هم پیش نمیاد

  8. ادمین جان تشکر. به عنوان یک لر هنوز این مستند رو ندیدم و مشتاقانه منتظر وقت خالی برای تماشای این مستند هستم. خیلی ممنون از آپ کردن این مستند

  9. کامران محمدی

    سلام
    من سیستمم مال عهده دقیانوسه ولی به راحتی دانلودش کردم خیلی زیباست از شما تشکر میکنم بابت این فیلم تاریخی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرتبط
مرتبط
پیمایش به بالا