تکنولوژی و فناوری

آیا باید سرفیس 2 را به سرفیس 3 ارتقا دهیم؟

مایکروسافت کم‌کم در تولید دستگاه‌های خانواده سرفیس به تکامل رسیده و این ادعا در تبلت‌های سرفیس پرو 3 و سرفیس 3 که به تازگی معرفی شده‌اند نیز ثابت می‌شود. سرفیس 3 به زودی وارد بازار می‌شود و از طرفی خیلی‌ها انتظار سرفیس پرو 4 را می‌کشند. اما سوال اصلی اینجا است که آیا ارزش دارد کاربران، سرفیس 3 را جایگزین سرفیس 2 کنند؟ برای پاسخ این سوال با زومیت همراه باشید.

وقتی نسل جدیدی از دستگاه‌های مختلف معرفی می‌شوند، کاربران نسخه قدیمی‌تر به دنبال تغییرات صورت گرفته هستند تا ببینند آیا واقعا ارزش دارد دستگاه فعلی خود را به مدل جدیدتر ارتقا دهند یا خیر. برای پاسخ این سوال باید جوانب مختلف نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این موضوع بررسی شود.

خیلی‌ها تبلت سرفیس 2 مایکروسافت را نا امیدکننده می‌دانند ولی بعد از معرفی سرفیس پرو 3 تقریبا اوضاع متفاوت شد و الان با رونمایی از سرفیس 3 و سرفیس پرو 4 که قرار است در آینده معرفی شود، امیدها بیشتر شده است. حالا باید بررسی کنیم ببینیم آیا واقعا ارتقای سرفیس 2 به سرفیس 3 برای کاربران منطقی است؟

ویندوز کامل و خداحافظی با ویندوز RT

یکی از برتری‌های سرفیس 3 استفاده از پردازنده x86 است که به لطف آن می‌توان نسخه‌ای کامل از ویندوز را بر روی تبلت نصب کرد. پس نتیجه می‌گیریم  عمر ویندوز آرتی سرآمده است و باید با آن خداحافظی کنیم. سرفیس 3 اولین دستگاه این خانواده بدون پسوند Pro است که با نسخه کامل ویندوز 8.1 عرضه می‌شود و قطعا بدون در نظر گرفتن اینکه چند وقت است سرفیس 2 دارید، می‌توانید با خرید یک سرفیس 3 جدید، مدت زمان بیشتری از تبلت خود استفاده کنید.

بله! همانطور که حدس زدید سرفیس 3 اواخر سال جاری میلادی راحت و رایگان به ویندوز 10 آپدیت خواهد شد، ولی سرفیس 2 این امکان را ندارد. حتی اگر بروزرسانی برای آن ارائه شود، بدون شک امکان نصب نسخه کامل ویندوز 10 میسر نیست. فعلا که آینده دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز RT در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و با اینکه ردموندی‌ها به برخی از به‌روز‌رسانی‌ها اشاره کرده‌اند، ولی خبری از نسخه کامل ویندوز 10 نخواهد بود.

به جز ارتقای نرم‌افزاری در آینده، جایگزین کردن سرفیس 3 به جای سرفیس 2 مزیت مهم دیگری هم دارد. سرفیس 3 مانند برادر بزرگتر خود سرفیس پرو 3 می‌تواند تبدیل به یک لپ‌تاپ شود یا با استفاده از یک داک استیشن به عنوان یک دستگاه دسکتاپ از آن بهره برد. به جز اپلیکیشن‌های رابط کاربری مدرن می‌توان از برنامه‌های دسکتاپ ویندوز نیز استفاده کرد که برای خیلی‌ها ارزشمند است.

اگر اپلیکیشن‌های رابط کاربری مدرن به خوبی کار شما را راه می‌اندازند، نیازی نیست یک سرفیس 3 بخرید، ولی اگر آینده برایتان مهم است، سرفیس 3 گزینه برتر است.

surface 2 back down

کنار گذاشتن تراشه‌های ARM

شاید برخی بگویند با تمام انتقادات عملکرد سرفیس 2 در مجموع بد نبوده است ولی دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز مجهربه تراشه‌های ARM مانند تگرا 4 انویدیا با این سیستم عامل مشکل داشتند. به نظر می‌رسد سرانجام ردموندی‌ها عطای تولید دستگاه‌های مبتنی بر آرم را به لقایش بخشیده‌‌اند و دیگر خود را به ویندوز آرتی محدود نخواهند کرد.

اکنون سرفیس 3 پا را فراتر گذاشته و از جدیدترین پردازنده 4 هسته‌ای اتم اینتل استفاده کرده و با اینکه هنوز عملکرد واقعی آن مشخص نیست، ولی قطعا اوضاع به بدی اجرای اپلیکیشن‌های رابط کاربری لمسی مدرن برای دارندگان سرفیس 2 نخواهد بود. این اپلیکیشن‌ها به خوبی حتی روی ضعیف‌ترین تبلت‌های ویندوزی اجرا می‌شوند و در نتیجه راضی خواهید بود.

ردموندی‌ها قول شارژدهی یک روز کامل را برای باتری سرفیس 3 را داده‌اند، اگرچه این مقدار به کارهایی که با تبلت خود انجام می‌دهید نیز بستگی دارد.

surface-3-tablet-pen

تغییرات ظاهری

سرفیس 2 خوراک استفاده در حالت افقی یا Landscape بود ولی سرفیس 3 مانند سرفیس پرو 3 با نسبت تصویر 3 به 2 کمی قواعد و نحوه کاربری دستگاه را تغییر می‌دهد. در حالت افقی کمی بلندتراست و در حالت عمودی کمی پهن‌تر دیده می‌شود. به نظر می‌رسد حالا برای یک تجربه کاری خوب از تبلت مناسب‌تر شده باشد. اگر بخواهید از تبلت خود به شکل یک لپ‌تاپ استفاده کنید، سرفیس 2 بهتر به نظر می‌رسد. این شکل استفاده در کنار یک پایه و داک کیبورد مخصوص تکمیل می‌شود، ولی دستگاه‌هایی با نسبت 16 به 9 برای کاربری به شکل تبلت مناسب نیستند.

سرفیس پرو 3 برخلاف اینکه دارای نمایشگر 12.2 اینچی است، ولی برای مطالعه در حالت عمودی کاملا مناسب است. با توجه به اینکه سرفیس 3 کمی کوچکتر است، برای استفاده در این حالت می‌تواند حتی بهتر هم باشد.

surface 2 back

چند نکته مهم دیگر که باید به آنها اشاره کنیم:

  • سرفیس 3 مانند نسخه پرو از قلم دیجیتالی پشتیبانی می‌کند، ولی برای خرید این قلم باید به صورت جداگانه 50 دلار دیگر بپردازید.
  • پایه یا جک نگهدارنده سرفیس 3 دارای سه وضعیت است که سرفیس 2 تنها از 2 حالت بهره می‌برد.
  • سرفیس 3 از راه پورت میکرو USB شارژ می‌شود که تا کنون روی هیچکدام از تبلت‌های سری سرفیس دیده نشده است. اگر هر گوشی هوشمندی به جز آیفون داشته باشید می‌توانید از کابل‌های میکرو یو‌اس‌بی آنها برای شارژ دستگاه خود استفاده کنید.
  • سرفیس 3 مانند سرفیس 2 نیز دارای مدل مجهز به سیم کارت است که از شبکه LTE پشتیبانی می‌کند.
  • اگر به هر دلیلی تصمیم دارید با دوربین سرفیس خود عکس بگیرید، عملکرد سرفیس 3 نسبت به نسل قبلی خود بهتر خواهد بود. حتی بهتر از سرفیس پرو 3 عکسبرداری می‌کند.
  • با اینکه سرفیس 3 در مقایسه با سرفیس 2 نمایشگر بزرگتری دارد، ولی نسبت به آن سبک‌تر است.
  • با خرید سرفیس 3 می‌توانید از بسته آفیس 365 برای یکسال به صورت رایگان استفاده کنید.

Surface 2 KB new

نتیجه‌گیری

بدون شک هیچ کس جز شما نمی‌تواند تصمیم بگیرد که آیا باید دستگاه خود را ارتقا دهید یا خیر. ما سعی کردیم به شما کمک کنیم ولی این پول و تصمیم شما است که تصمیم نهایی را می‌گیرد. اگر از سرفیس 2 راضی هستید و به خوبی کار شما راه می‌افتد، پس می‌توانید همچنان در کنار آن باشید. اگر با اپلیکیشن‌های رابط مدرن مشکلی ندارید و به سراغ اپلیکیشن‌های دسکتاپ هم نمی‌روید، باز هم سرفیس 2 می‌تواند گزینه مناسب شما باشد، مگر اینکه به دنبال ویندوز 10 باشید!

اینجا است که سرفیس 2 دیگر نمی‌تواند به شما کمک کند و باید سرفیس 3 را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید از دستگاه سرفیس خود بیشتر استفاده کنید، به سراع اپلیکیشن‌های دسکتاپ بروید و حتی به عنوان یک لپ‌تاپ از آن بهره ببرید، قطعا ارتقای سرفیس 2 به سرفیس 3 منطقی به نظر می‌رسد. همچنین سرفیس 3 برتری‌های دیگری هم دارد. این تبلت به قلم دیجیتالی مجهز شده است، از سخت‌افزار جدیدتر بهره می‌برد و تغییرات ظاهری و استفاده یکساله رایگان از آفیس 365 نیز می‌تواند از مزایای آن باشد.

متاسفانه آینده برای سرفیس 2 کمی تاریک شده است و به سرفیس 3 لبخند می‌زند. اگر به آینده خود اهمیت می‌دهید، قطعا به فکر ارتقای سرفیس 2 باشید!

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا