تکنولوژی و فناوریموبایل

آیا شما هم به گوشی اعتیاد دارید؟!

انسان سالها تلاش کرد تا برای تامین رفاء خود انواع ماشین اختراع کند. از خودرو گرفته تا وسایل ارتباطی امروز مثل موبایل وتبلت.. اما همین تکنولوژی و ماشین که ابزار دست انسان و برای رفاء او ساخته شده است. حالا انسان به یک ابزار دست تکنولوژی تبدیل شده است.
انسانهان های مدرن بیش از یک سوم وقت خود را با تکنولوژی می گذرانند. از تماشای تلویزیون, کامپیوتر, اینترنت تا کار کردن با گوشی های همراه… اما بزرگترین معضل تکنولوژی گوشی های هوشمند موبایل هستند. که بخاطر سبک بودن همیشه در دسترس ما قرار دارند. اپلیکیشن های جالب و جذاب مهم ترین عامل توجه و اعتیاد انسان ها به گوشی موبایل هستند. و به همین خاطر رزوانه مقدار زیادی از وقت خود را صرف کارکردن با گوشی می کینم.

تحقیقات نشان می‌دهد که هر قدر بیشتر از گوشی استفاده کنید، به آن بیشتر معتاد می‌شوید. به عبارت دیگر اعتیاد به گوشی هزیه‌ای بیش از زمان برای شما دربرخواهد داشت.

نگرانی‌ها از افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند یک نگرانی جدی است چرا که بخش قابل توجهی از کار‌شناسان به این نتیجه رسیده‌اند که اگر مهاری برای استفاده بی‌رویه از این نمودهای بارز تکنولوژی روز ایجاد نشود، انسان‌ها روز به روز تنها‌تر، غمگین‌تر و افسرده‌تر می‌شوند.

البته مقصر این مشکل تکنولوژی نیست و نباید و نمی‌توان جلوی رشد تکنولوژی را گرفت بلکه مشکل از تاخر فرهنگی و عدم انطباق تصورات و رفتار انسان‌ها به موازات رشد تکنولوژی است. بنابراین باید فکری به حال این بخش فرهنگی بکنیم و در این میان شاید تکنولوژی نیز به ما کمک کند.

۱. نوتیفیکیشن‌ها را خاموش کنید

دقت کرده‌اید برخی مواقع چک کردن یک نوتیفیکیشن منجر به گشت و گذار چند ده دقیقه‌ای در گوشی می‌شود؟ این فقط مختص شما نیست، خاصیت جذاب گوشی‌های امروزی چنین است.

اگر تمام نوتیفیکیشن‌های غیرضروری را غیرفعال کنید، امکان این اتفاق کمتر می‌شود. حتی خفه کردن صدای گوشی نیز به این روند کمک می‌کند و شما نیز کمتر با صدای نوتیفیکیشن‌ها به هم می‌ریزید.

۲. بدانید چقدر از گوشی استفاده می‌کنید

اگر می‌خواهید میزان استفاده از گوشی را کمتر کنید، بد نیست کمی شوکه شوید. اپلیکیشن‌هایی هستند که به شما می‌گویند چقدر از روز را صرف استفاده از گوشی خود کرده‌اید.

اپلیکیشن QualityTime برای اندروید و Moment برای iOS استفاده شما از گوشی را ثبت می‌کنند و به شما می‌گویند در طول روز چقدر از گوشی استفاده کرده‌اید و به صفحه گوشی خیره بوده‌اید. این‌‌ همان کمک تکنولوژی به شما است تا از دست تکنولوژی به تکنولوژی پناه ببرید.

۳. زمانی در روز را به زمان بدون گوشی اختصاص دهید

واقعا در تمام ساعات روز به گوشی احتیاج ندارید. موقعیت‌های زیادی هستند که می‌توانید گوشی را کنار بگذارید و بدون آن تنفس کنید.

تلاش کنید در طول روز ساعت‌هایی را به حالت بدون گوشی بگذرانید. مثلا می‌توانید به محض برگشت به خانه از سر کار، گوشی را به مدت یک ساعت خاموش کنید. بنابراین احتمال گذران اوقات با خانواده، پخت و پز و دیگر کار‌ها را افزایش می‌دهید.

۴. از گوشی به عنوان ساعت زنگ دار استفاده نکنید

گوشی خود را در رختخواب نبرید. قطعا قبل از تنظیم آلارم برای بیدار شدن مدتی را با گوشی قبل از خواب سپری خواهید کرد و این اتفاق دقیقا موقع بیدار شدن نیز زخ خواهد داد. اگر گوشی را به طور کلی در رختخواب نبرید یا دم دست نگذارید، این اتفاقات نمی‌افتند.

۵. خودتان را شرطی کنید

اگر توصیه‌های قبلی کارایی نداشت و هم چنان زمان زیادی از روز را صرف گوشی می‌کنید، بهتر است خود را شرطی کنید. چگونه؟

در طول یک دقیقه تمام قسمت‌های مورد علاقه را چک کنید و بعد یک آلارم نیم ساعته بگذارید و گوشی را طوری بگذارید که صفحه آن را نبینید چرا که دیدن صفحه گوشی همچنان سیگنال‌ها را به مغز شما ارسال می‌کند و مفز منتظر دیدن چیزی روی صفحه می‌ماند.

بار بعد که گوشی زنگ زد، دوباره در یک دقیقه همه چیز را چک کنید و آلارم را تنظیم کنید. به مرور زمان، مقدار زمان آلارم را افزایش دهید و از این طریق خود را از اعتیاد به گوشی برهانید.

منبع: مش بل

 

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا