تکنولوژی و فناوری

آیا گوگل رویای اینترنت‌رسانی به زمین را محقق می‌کند؟

 

سرعت اینترنت در کشور ما بسیار ضعیف است. هر خبری از تحول در سرعت و خدمات اینترنت ما را خوشحال می کند. گوگل قرار است در یک پروژه بلندپروازانه به تمامی نقاط جهان اینترنت ارائه دهد.

پروژه بلندپروازانه "Loon" گوگل وارد مراحل عملیاتی شده است. بالن‌های پروژه "Loon" قرار است که اینترنت را از آسمان به زمین آورند. گوگل ویدیویی از این پروژه در اکانت پلاس منتشر کرده است که جزئیات بیشتری از آن را نشان می‌دهد. در توضیح این پست آمده است: «زمانی که پروژه "Loon" را در سال ۲۰۱۳ کلید زدیم دنبال این بودیم که به یک سوال پاسخ دهیم: آیا بالون‌ها می‌توانند به مردم اینترنت برسانند؟ کار آزمایشی گوگل در نیوزلند بر روی بالون‌ها ثابت کرد که امکان تحقق این ایده وجود دارد. بعد به سراغ این رفتیم که چطور می‌توانیم اینترنت را به همگان برسانیم. چطور باید تعداد مناسبی بالون درست کنیم که بتواند همه دنیا را به هم متصل کند؟ چگونه می‌شود بالون‌ها را کنترل کرد و بر فراز آسمان نگه داشت تا همیشه راه‌های ارتباطی مردم متصل باشد؟»

پروژه "Loon" تقریبا شبکه‌ای هوایی درست می‌کند که باد‌های استراتوسفر را حرکت می‌دهد. این بالون‌ها با سیستم وایرلس به هم متصل هستند و با آنتن‌های زمینی در ارتباط قرار دارند. این آنتن‌ها امکان ارتباط هر شخصی که گوشی اسمارت‌فون داشته باشد را فراهم می‌آورند. هدف پروژه گوگل رساندن اینترنت به همگان است. طبق آمار در زمین از هر سه نفر، دو نفر امکان اتصال به اینترنت ندارند. گوگل در ژوئن ۲۰۱۴ همین پروژه را با موفقیت در حاشیه شهری کوچک در برزیل امتحان کرد و بسیار موفق بود.

پس از آن برنامه طراحی و اجرایی کردن پروژه مسیری طولانی را پیموده است. بالون‌های گوگل پیش از این سه تا چهار روز طول می‌کشید تا تولید شوند اما حالا در عرض چند ساعت ساخته می‌شوند. گوگل ابتدا برای هوا کردن بالون‌ها از جرثقیل استفاده می‌کرد ولی الآن ده‌ها بالون در روز به هوا می‌فرستد. این بالون‌ها صد‌ها روز می‌توانند بر فراز زمین قرار داشته باشند. یک مرکز کنترل هم تعبیه شده است که حرکت بالن‌ها را رصد کند. این مرکز بالون‌ها را مانور می‌دهد و آن‌ها را در جایی نگه می‌دارد که بیشترین پوشش اینترنت را می‌توانند داشته باشند.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا