تکنولوژی و فناوری

استفاده واتس اپ از رمزگذاری end-to-end برای یک میلیارد کاربر خود

پس از افشاگری اسنودن شرکت های بزرگ فناوری برای بدست آوردن رضایت مشتریان و جلب اعتماد آنها از رمزگذاری های پیشرفته برای امنیت اطلاعات کاربران به کار می برند. تا دیگر نگران دسترسی سازمان های اطلاعاتی آمریکا به اطلاعات مشتریان و کاربران خود نباشند. رمزگذاری end-to-end قویترین و پیشرفته ترین نوع رمزگذاری برای ایجاد محیط چت امن می باشد. که پس از تلگرام این بار واتس اپ نیز به کار برده است.

واتس‌اپ از مدافعان اپل در مجادله دولت و اپل برای شکستن قفل آیفون‌ها بود. حالا نه تنها دفاع خود از حریم خصوصی کاربران ثابت کرده است که رمزگذاری end-to-end را به تمام کاربران این اپلیکیشن ارتقا داده است.

در سال ۲۰۱۴ واتس‌اپ توسط فیس‌بوک خریداری شد و رشد کاربران آن از زمان خریداری افزایش یافت. این اپلیکیشن با ارتقای رمزگذاری قوی حالا یکی از امن‌ترین برنامه‌های پیام‌رسان تلقی می‌شود. به این معنا که هیچ راهی برای دسترسی به پیام‌هاس خصوصی مخاطبان وجود نخواهد داشت. حتی اگر دولتی بخواهد به پیام‌های مخاطبان دسترسی پیدا کند نیاز به اجازه دادگاه و اثبات ادله محکم دارد.

جان کوم، از سازندگان اصلی واتس‌اپ شدیدا مدافع رمزگذاری کامل برای پیام‌ها و عکس‌ها در کلیه پلتفرم‌ها است. شاید دلیل آن زندگی و رشد وی در شوروی و خفقان آن باشد. این پناهنده از شوروی درباره رمزگذاری واتس‌اپ می‌گوید: «ایده ما ساده است: وقتی پیامی می‌فرستی هیچ‌کس نمی‌تواند پیام را ببیند، نه هکرها و یا مجرمان سایبری، نه حکومت‌های سرکوب‌گر و نه حتی خود ما…» رمزگذاری end-to-end واتس‌اپ از سال ۲۰۱۴ آغاز شد اما در همه دستگاه‌ها و پلتفرم‌ها فعال نشده بود.

بیشتر مراجع قانونی با رمزگذاری سخت اپلیکیشن‌های پیام‌رسان مخالف هستند و استدلال آنها این است که امکان رصد کردن تروریست‌ها و مجرمان برایشان سخت می‌شود. اما مهندسان می‌گویند رمزگذاری ضعیف مجرمان اینترنتی را قادر می‌سازد که به کاربران حمله کنند. این در حالی است که اپل یکی از مدافعان سرسخت حقوق کاربران در برابر جاسوسی دولت‌ها است. به طوری که این کمپانی در مجادله با دولت امریکا حاضر نشد ایفون متهم حمله سربرناندو را باز کند. پس از آن نیز فیس‌بوک از اقدام اپل دفاع کرد. گرچه به غیر از واتس‌اپ باقی اپلیکیشن‌های فیس‌بوک چنین امنیتی ندارند.

از همکاران واتس‌اپ در رمزگذاری کامل، Whisper Systems بوده است که اعلام کرده کاربران باید پیامی مبنی بر رمزگذاری کامل دریافت کنند. فقط باید آخرین نسخه اپلیکیشن را دریافت و دانلود کنند.

اما نکته جالب این است که حتی اگر شخصی به کلید‌های رمزگذاری دستگاه شخصی دسترسی داشته باشد امکان خواندن پیام‌هایی که قبلا رمزگذاری نشده‌اند را نخواهد داشت.

.بیشتر کاربران واتس‌اپ در خارج از امریکا سکونت دارند و همین موضوع سبب دغدغه مسئولان واتس‌اپ شده است تا امنیت آن را ارتقا دهند.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا