تکنولوژی و فناوری

با ابتکاری جدید ارتباطات فیبرنوری افزایش و قیمت اینترنت کاهش می‌یابد

 

با افزایش روزانه دستگاه‌های متصل به اینترنت نیاز به اینترنت سریع‌تر و بهتر به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و گروهی از محققان برق دانشگاه راه حل بسیار هوشمندانه ای برای این حل مشکل پیدا کردند.

مهندسان برق در دانشگاه سن دیگو ایالت کالیفرنیا موفق به شکستن محدودیت ظرفیتی اپتیکی فیبر نوری شدند. آ‌‌ن‌ها با این روش جدید بیست برابر بیشتر از گذشته می‌توانند سیگنال ارسال کنند. با استفاده از این قابلیت جدید مهندسان توانستند تا ۷،۴۵۶.۴۵ مایل بدون نیاز به تقویت‌کننده‌های الکترونیکی، سیگنال‌ها را ارسال کنند. این دستاورد جدید می‌تواند در افزایش ارتباطات فیبر نوری در جهان موثر باشد. مهندسان معمولاً مقدار قدرت سیگنال را برای ارسال و دریافت سریع‌تر داده‌ها زیاد می‌کنند. ولی در یک نقطه، این افزایش قدرت باعث ایجاد تداخل شده و مقدار داده‌های ارسالی را آنقدر کاهش می‌دهد تا عملاً هیچ داده‌ای ارسال نمی‌شود

در حال حاضر تکنولوژی فیبر نوری فقط به مقدار مشخصی از سگینال‌ها اجازه می‌دهد تا از طریق کابل عبور کنند برای همین این سیگنال‌ها برای رسیدن به مقصد نیاز به تقویت‌کننده‌های الکترونیکی دارند که  راه حل پر هزینه‌ای برای ارسال سیگنال‌ها هستند اما در نهایت مشکل اختلالات سیگنالی را رفع نمی‌کنند. در واقع شبیه به باتلاقی است که هر چه نیروی بیشتری به سیگنال اضافه شود، انحراف سیگنال بیشتری خواهد داشت. این انحراف به مجموعه‌ای از اصول فیزیکی پایبند است که قابل پیش‌بینی است. روش جدید این محدودیت قدرت را حذف کرده و کمک می‌کند تا مقدار مسافتی که سیگنال‌ها قادرند در فیبرهای نوری بدون تقویت‌کننده ارسال شوند بیشتر شود. مهندسان دانشگاه سن‌دیگو توانستند قبل از فرستادن سیگنال‌های اطلاعاتی، آ‌‌ن‌ها را به حالتی درآورند که هرگونه اختلالی در آن‌ها قابل پیش‌بینی باشد. به این ترتیب، در انتهای دیگر فیبر می‌توان اطلاعات را از هم باز کرده، رمزگشایی و بازیابی کرد.

در واقع ابتکار موجود در این روش، ناشی از شانه‌‌های فرکانسی عریض است که انحرافات سیگنالی را قابل پیش‌بینی می‌کنند و در نقطه پایانی فیبر نوری اطلاعات به‌طور کامل قابل دستیابی هستند که به این مفهوم است که ظرفیت شبکه فیبر نوری دنیا قابلیت افزایش بسیار بالایی خواهد داشت و قیمت اینترنت کاهش خواهد یافت.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا