تکنولوژی و فناوری

افشای تلاش‌های آژانس امنیت ملی آمریکا برای نفوذ به “تور”

نفوذ آژانس امنیت ملی آمریکا به شبکه تور با تکنیک‌های ضد وب‌گردی ناشناس، تازه‌ترین پرونده‌ای است که اسنودن افشا کرده است. اقدامات این سازمان اطلاعاتی اعتراض بسیاری از فعالان حریم خصوصی و حقوق دیجیتال را برانگیخته است.

ادوارد اسنودن، کارمند پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا، همچنان به افشاگری‌هایش درباره جاسوسی ارتباطات دیجیتال ادامه می‌دهد. یکی از آخرین اسنادی که از طریق او در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، نشان می‌دهد که آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) با روش‌های گوناگون تلاش کرده تا کاربران فیلترشکن تور (Tor) در سطح جهان را تحت کنترل بگیرد و ارتباطات‌شان را مانیتور کند و در بسیاری از موارد موفق هم بوده است.

تور یکی از مهم‌ترین سرویس‌های موجود در جهان برای رمزگذاری ترافیک اینترنتی، ناشناس ماندن فعالیت‌ها و عبور از سد فیلترینگ در دنیای آنلاین است که از ۱۱سال پیش راه‌اندازی شده است. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان برای پنهان کردن هویت واقعی خود در پهنه وب، از تور استفاده می‌کنند. روزنامه واشنگتن‌پست روز شنبه (۱۳مهر/ ۵اکتبر) تازه‌ترین اطلاعات مرتبط با این ماجرا را بر اساس اسنادی که اسنودن در اختیارش قرار داده، منتشر کرد.

 

بر اساس اطلاعات و اسناد منتشرشده در واشنگتن‌پست، آژانس امنیت ملی آمریکا ابزارها و قابلیت‌های قدرتمندی برای شناسایی و رهگیری کاربران شبکه تور دارد و تا کنون بارها از آن‌ها بهره گرفته است. با این حال، حتی سیستمی تا این اندازه قدرتمند نظیر NSA هم نتوانسته هنوز به درون شبکه ناشناس تور نفوذ کند، اما محدودیت‌های موجود در این شبکه را دور زده و گره فروبسته‌اش را برای کشف هویت واقعی کاربران گشوده است.

بهره‌گیری از تکنیک‌های ضد ناشناس ماندن برای «تامین امنیت ملی»

بر اساس یکی از مدارکی که ادوارد اسنودن در اختیار واشنگتن‌پست قرار داده “واحد تحلیل رمزنگاری و سرویس‌های نفوذگری” آژانس امنیت ملی آمریکا با بهره‌گیری از تکنیک‌هایی پیچیده توانسته به هویت واقعی گروهی از کاربران تور دست پیدا کند.

NSA ظاهرا از همین طریق توانسته یکی از مسئولان تبلیغات القاعده در عربستان و یکی از افراد کلیدی این گروه در یمن را شناسایی کند. واشنگتن‌پست از انتشار نام این افراد خودداری کرده است. در این روش‌ها به جای نفوذ به درون شبکه تور، اتصالات ورودی و خروجی به این شبکه به دقت مانیتور و تحلیل می‌شود.

چندی پیش سه نهاد مدنی آلمان با اعطای جایزه افشاگران به اسنودن، از عمل وی در راستای دفاع از حقوق شهروندی تقدیر کردند<br /><br />
چندی پیش سه نهاد مدنی آلمان با اعطای جایزه “افشاگران” به اسنودن، از عمل وی در راستای دفاع از حقوق شهروندی تقدیر کردند

جیمز کلپر، رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا در این‌باره گفته که جامعه اطلاعاتی ایالات متحده تلاش می‌کند تا ابزارهای مخصوص «ناشناس ماندن در اینترنت» را درک کند و «این به‌خاطر این واقعیت انکارناپذیر است که دشمنان ما از این ابزارها برای هماهنگی و ارتباط علیه ما و متحدان‌مان در جهان استفاده می‌کنند.»

تاکید بر سویه‌های تاریک “تور”

نکته جالب اینجاست که تیم توسعه‌دهنده تور در طول ۱۱سالی که از آغاز فعالیت‌هایش می‌گذرد، بخش بزرگی از منابع مالی خود را از طریق وزارت امور خارجه آمریکا تامین کرده است. وزارت خارجه آمریکا در دوره‌های آموزشی جهانی به کنشگران کشورهایی که با دیکتاتوری و سرکوب درگیرند، آموزش می‌دهد که چه‌طور می‌توان با بهره‌گیری از ابزارهایی نظیر تور از گزند دولت‌های سرکوبگر در امان بود.

از آنجایی که تور با بهره‌گیری از تونل‌های پیچیده امکان ناشناس ماندن را به کاربران می‌دهد، در ذهن کسانی که در NSA فعالیت می‌کنند و از خبره‌ترین هکرها و جاسوسان الکترونیک دنیا هستند، این سرویس فقط به تروریست‌ها و مجرمان سایبری کمک می‌کند تا هویت خود را از چشم آنها مخفی کنند.

واقعیت این است که بسیاری از کاربران تور از مجرمان سایبری‌اند؛ قاچاقچیان مواد مخدر و تسلیحات نظامی، تروریست‌ها و کسانی که در پورنوگرافی کودکان و ترویج و تبلیغ آن فعال‌اند هم به‌طور گسترده‌ای از این ابزار استفاده می‌کردند تا هویت‌شان محفوظ بماند.

بر اساس آمار، بیش از ۴۰میلیون نفر در سراسر جهان برای وب‌گردی ناشناس و عبور از سد فیلترینگ در کشورهای گوناگون از تور استفاده می‌کنند. با این همه، هنوز سند محکمی برای اثبات این‌که NSA می‌تواند کل ترافیک شبکه تور را رمزگشایی کند و در مقیاس جهانی از این تکنیک‌ها علیه کاربران استفاده کند، در دست نیست. به هر روی تلاش برای شکستن حریم شبکه تور تا این لحظه اعتراض بسیاری از متخصصان آزادی اینترنت و فعالان حریم خصوصی و حقوق دیجیتال در سراسر جهان را در پی داشته است.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا