تکنولوژی و فناوری

اپل با ‌”آی‌کار” به جنگ خودروسازان می‌رود

اپل و گوگل به خاطر نام بزرگی و قدرت تبلیغاتی که دارند می توانند برای هر شرکتی در دنیا حتی تولید جنگنده نیز رقیب جدی باشند. این شرکت ها به راحتی می توانند راه صدساله را یک شبه طی کنند. اخباری در مورد پروژه جدید اپل منتشر شده که بر اساس آن‌ها این غول فن‌آوری آمریکا با همکاری مهندسان خودروسازی روی “آی‌کار” کار می‌کند. به نظر می‌رسد علاوه بر گوگل، اپل هم به رقیب خودروسازان تبدیل شود.

کارپلِی (CarPlay)، محصول اپل که برای استفاده از قابلیت‌های گوشی‌های آیفون روی خودرو نصب می‌شود
“کارپلِی” (CarPlay)، محصول اپل که برای استفاده از قابلیت‌های گوشی‌های آیفون روی خودرو نصب می‌شود

اپل، غول فناروی آمریکا که در دهه‌های گذشته با ایده‌های بکر خود دنیای تکنولوژی را بارها زیر و رو کرده، از قرار معلوم با “تیتان” قصد نفوذ به قلمرو خودروسازان را دارد. تیتان نام پروژه‌ای است برای تولید خودرویی برقی (خودرویی کامل، نه اجزایی از خودرو) که گفته می‌شود ۱۰۰۰ نفر در آن فعال هستند و محصول نهایی سیب گاززده – نماد اپل – را بر خود خواهد داشت.

مدت‌هاست که اخبار تأییدنشده‌ای در مورد خودروی ساخت اپل منتشر می‌شوند. البته خود اپل در این مورد سکوت محض اختیار کرده است. موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که خبر می‌رسد اپل به صورت هدفمند مهندسانی از شرکت فورد و “تسلا” را به خدمت گرفته است. خودروسازی جوان تسلا در سال ۲۰۰۳ در آمریکا تأسیس شد. این شرکت بر تولید خودروهای برقی متمرکز شده است. برخی خبرها حتی حاکی از آنند که اپل در ۱۸ ماه آینده خودروسازی تسلا را به قیمت ۷۵ میلیارد دلار به طور کامل خواهد خرید.

مشخصات احتمالی “آی‌کار”

گفته می‌شود “آی‌کار” (iCar – محصول اپل) خودرویی روبوتیک با هدایت مستقل نیست؛ دست‌کم از ابتدا این‌گونه طراحی نشده است. هرچند به اعتقاد برخی ناظران بعید به نظر می‌رسد اپل چنین تصمیمی گرفته باشد. این گروه چشم‌پوشی اپل از خودرویی خودکار را مایه شگفتی می‌داند چون اپل نمی‌خواهد از گوگل عقب بماند. خودروی روبوتیک گوگل در آستانه تکمیل است و قرار است شمار کمی از آن به صورت گزینشی به مشتری‌هایی خاص واگذار شود.

جزئیاتی هم از ظاهر “آی‌کار” در دست نیست. چندی پیش جانی آیو، نایب‌رئیس ارشد بخش طراحی اپل، از ظاهر خودروهای موجود در بازار انتقاد کرده بود. از سویی، او خود مجموعه‌ای از خودروهای قدیمی و اسپورت دارد. ناظران بر این اساس انتظار دارند ظاهر “آی‌کار” تلفیقی از یک “اُلد تایمر” و یک خودروی مدرن باشد.

خودروی برقی از محصولات تسلا خودروی برقی از محصولات “تسلا”

آیا اپل باز هم برگ برنده را رو می‌کند؟

ناظران می‌گویند اپل فرصت مناسبی را برای ورود به عرصه خودروسازی انتخاب کرده است. این شرکت همواره ایده‌های موجود را به محصول مشتری‌پسندی تبدیل کرده و افتخار نهایی را نصیب خود کرده است؛ ایده‌هایی که دیگران روی آن کار کرده اما نتوانسته‌اند به سرانجام برسانند. این روزها هم خودروسازانی چون تسلا، تویوتا یا ب‌ام‌و برای تصاحب بازار خودروهای برقی تلاش می‌کنند، اما مشتریان هنوز می‌گویند: «ایده‌ی خوبی است، اما …»

مشخص نیست اپل، به فرض تولید “آی‌کار”، از پس مشکلات کنونی خودروهای برقی (طول پیمایش، شارژ باتری یا قیمت تمام‌شده) برآید، اما در یک نکته تردیدی نیست: اگر اپل هم محصولی مشابه محصولات موجود در بازار ارائه کند، بختی برای موفقیت ندارد.

رقابت با گوگل و دیگران

اگر اپل واقعا خودرویی با راننده بسازد، قطعا گوی سبقت را از گوگل خواهد ربود. زیرا مشکل فنی تولید خودروهای خودکار یک مسئله است و مسائل حقوقی مرتبط با تردد این خودروها مشکل بزرگ دیگر. در صورت تصادف خودروی بدون راننده، مسئول کیست؟ بیمه‌ها چقدر به بیمه‌کردن این خودروها تمایل دارند؟ کشورهای مختلف چقدر از حضور این خودروها در خیابان‌ها استقبال می‌کنند؟ چقدر طول می‌کشد تا قوانین هماهنگ جهانی برای فروش این خودروها در همه کشورها تدوین شود؟ گوگل باید پیش از ارائه خودروی خودکار خود به بازار، این مسائل را حل کند.

به هر حال به نظر می‌رسد با توجه به گرایش بازار، خودروسازان در سال‌های پیش رو چاره‌ای جز رقابت با امثال اپل و گوگل ندارند.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا