تکنولوژی و فناوری

بررسی ویندوز 10 نسخه‌ی پیش‌نمایش

Windows 10 review

ویندوز 10 چیست؟

مهرماه ۹۳ بود که مایکروسافت، طی مراسمی از جدیدترین سیستم‌عامل خود با نام ویندوز 10 پرده برداشت. می‌توان گفت اولین چیزی که همگان را شگفت‌زده کرد، نام این ویندوز بود. در حالی که همه‌ی اهالی تکنولوژی، متناسب با عملکرد مایکروسافت در سال‌های گذشته، انتظار عرضه ویندوزی با نام ویندوز 9 را داشتند، ناگهان ویندوز 10 رونمایی شد! تغییر نامی که بعداً علت آن، تداخل نام با ویندوز 95 و پیشگیری از بروز برخی مشکلات احتمالی عنوان شد. اما واقعیت این است که ویندوز 10، صرف‌نظر از این تغییر نام، با تغییر رویکردی بسیار مهم و کاربردی روبه‌رو شده و آن شکل‌گیری نسل جدیدی از این سیستم‌عامل محبوب برای استفاده در هر سخت‌افزار و دستگاهی است؛ به عبارتی مایکروسافت کاربران خود را به سمت پلتفرمی پویا و قابل استفاده در انواع ابزارها نظیر رایانه‌ها، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها، تلفن‌های هوشمند و حتی سرورها و هر آنچه را که در لا‌به‌لای این تقسیم‌بندی‌ها قرار می‌گیرد، سوق داده است.

مایکروسافت اعلام کرد که ویندوز 10، جهانی نو را برای کاربرانش رقم خواهد زد که در آن پردازش ابری یک عامل کلیدی خواهد بود. این کمپانی تلاش کرد تا با مدنظر قرار دادن انتقادات کاربران حرفه‌ای خود از ویندوز 8، نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل خود را علاوه بر حفظ قابلیت‌های لمسی،‌ برای استفاده‌ی آن دسته از کاربران که با ماوس و صفحه‌کلید سروکار دارند، بهینه‌ کند. و آنچه توانسته این محصول را به اوج تکامل برساند، امکان استفاده از رابط کاربری مشابه در ابزارهایی با صفحه‌نمایش‌هایی از 4 تا 80 اینچ است! ویژگی که باعث می‌شود مایکروسافت شعار خود را بدین شکل اعلام نماید: «یک خانواده‌ی محصول»، «یک پلتفرم» و «یک فروشگاه».

ادعایی که هر چند جسورانه به نظر می‌رسد؛ ولی با توجه به حجم انتقاداتی که متوجه ویندوز 8 شد، می‌توان لزوم حرکت به این سمت از سوی مایکروسافت را توجیه کرد. در همین راستا چندی پیش  اعلام شد که نسخه‌ی بعدی ویندوزفون، «ویندوز موبایل 10» نام‌گذاری می‌شود. با این حال باید تا کنفرانس فردای مایکروسافت منتظر ماند و دید این کمپانی چه برنامه‌ی برای ویندوز ۱۰ و استفاده از آن در موبایل‌ها دارد.

مایکروسافت دیگر تمایلی به تکرار تجربه تلخ خود در ارائه‌ی یک محصول نه چندان راضی‌کننده مانند ویندوز 8 را ندارد. آن چنان که نادلا نیز اذعان به اشتباهات این کمپانی در مورد این نسخه از ویندوز کرد. حالا، این کمپانی در تلاش است تا محصول جدید خود را با بیشترین آزمایش و ارزیابی ممکن رو‌به‌رو ساخته و حداکثر تلاش خود را برای رفع عیوب و پایدارسازی محصول نهایی به کار گیرد. از این رو مایکروسافت، نسخه‌ی پیش‌نمایشی از ویندوز 10 را در اختیار کاربران خود قرار داده تا به بررسی آن پرداخته و مشکلات احتمالی را از این طریق به مایکروسافت گزارش دهند. اولین پیش‌نمایش ویندوز 10 در تاریخ 1 اکتبر 2014 یعنی چیزی حدود چهار ماه پیش در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت؛ جالب است بدانید که بیش از یک میلیون کاربر مشغول تست و بررسی این پیش‌نمایش هستند و این نشان از علاقه‌ی بیش از حد کاربران برای فراموشی ویندوز 8 و کوچ به سمت نسخه‌ای موفق‌تر است.

منتها این نسخه‌ی پیش‌نمایش مدام در حال تغییر بوده و با بروزرسانی‌های قابل‌توجهی مواجه می‌شود. مایکروسافت تلاش کرده تا از حداکثر توان موجود برای بررسی کارایی و بازدهی ویندوز 10 بهره گیرد؛ از همین رو است که ردموندی‌ها در توافق‌نامه‌ی مربوط به حفظ حریم خصوصی در این پیش‌نمایش، اذعان کرده که تقریباً تمام حرکات، رفتارها و عملکرد کاربران ثبت و ضبط می‌شوند تا این کمپانی از طریق تحلیل این موارد، توان بهبود کارایی و افزایش پایداری محصول نهایی را در اختیار داشته باشد. بنابر اعلام این کمپانی، نسخه‌‌ی نهایی ویندوز 10 در اواسط سال آینده‌ی میلادی (چیزی حدود 6 ماه دیگر) عرضه خواهد شد. انتخاب چنین بازه‌ی زمانی طولانی مدتی برای تست و بررسی این سیستم‌عامل، نشان از حساسیت مایکروسافت برای عدم تکرار تجربه‌ی تلخی دوباره است. از طرفی با توجه به این بازه‌ی زمانی 8 ماهه و تغییرات مستمری که در نسخه‌ی پیش‌نمایش مشاهده می‌شود، نمی‌توان با قطعیت در مورد جزئیات و ویژگی‌های محصول نهایی صحبت کرد؛ چیزی که زومیت را مجاب کرد تا با کمی صبر و تأمل بیشتر به بررسی این نسخه‌ی پیش‌نمایش بپردازد. آن‌چنان که مایکروسافت تلویحاً تأیید کرده است که نوار چارم در نسخه‌ی نهایی، با تغییراتی مواجه خواهد شد. این کمپانی اخیراً از ابزار ویژه‌ای به منظور آماده‌سازی کاربران ویندوز 7 و ویندوز 8.1 برای مهاجرت به ویندوز 10 نیز رونمایی کرد.

منوی استارت کلاسیک برای کامپیوترهای دسکتاپ و رابط کاربری مدرن استارت برای ابزارهای لمسی

منوی استارت جدید، برنامه‌های استاندارد ویندوز و اپلیکیشن‌های با رابط کاربری مدرن را در کنار یکدیگر گردآوری کرده است؛ بنابراین شما می‌توانید این اپلیکیشن‌ها را اکنون مستقیماً از محیط دسکتاپ اجرا کنید. هر چند امیدواریم این موضوع باعث حذف برخی بخش‌های بلااستفاده و اضافی ویندوز بر روی سیستم‌های X86 شود. با این حال این تغییر می‌تواند دل بسیاری از کاربران ویندوز 7 را که با رابط کاربری ویندوز 8 بیگانه بودند، بدست آورده و استقبال بیشتری را برای ویندوز 10 تضمین کند. با این حال هنوز زمان زیادی برای بررسی میزان استقبال از محصول جدید مایکروسافت باقی مانده است. در واقع شما وقتی منوی استارت کلاسیک را در اختیار دارید دیگر به منوی لمسی و استارت قدیمی دسترسی نخواهید داشت و برعکس وقتی منوی استارت مربوط به ابزارهای لمسی فعال می‌شود آنوقت منوی کلاسیک را نخواهید دید. این بدین معنا است که وقتی روی دسکتاپ بدون صفحه‌ی لمسی از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید دیگر خبری از منوی استارت با طراحی مدرن نیست و منوی استارت کلاسیک در دسترس قرار می‌گیرد. متقابلا در ابزارهای مجهز به صفحه نمایش لمسی هم نمی‌توانید به منوی استارت کلاسیک دسترسی داشته باشید.

همه‌ی این توصیفات و تعاریف بدین معناست که مطلب پیش روی شما، فاصله‌ی بسیاری با بررسی نسخه‌ی نهایی ویندوز 10 خواهد داشت. انتظارات زیادی از محصول نهایی وجود دارد که در نسخه‌ی پیش‌نمایش جاری قابل بررسی نیستند؛ هنوز نه خبری است از نسل جدید مرورگر ردموندی‌ها و نه خبری است از نسخه‌ی نهایی DirectX 12؛ و صد البته از دستیار صوتی مایکروسافت یعنی کورتنا هم در نسخه‌ی پیش‌نمایش اثری به چشم نمی‌خورد! (هر چند تصاویر و ویدیوهایی از بکارگیری آزمایشی آن به بیرون درز کرده). چیزهایی که حدس میزنیم تا زمان رونمایی از نسخه‌ی نهایی در سال 2015 نیز در دسترس عموم قرار نگیرند. با این حال بخش قابل توجهی از تغییرات و ساختار کلی اغلب بخش‌ها را می‌توان با استفاده از آخرین پیش‌نمایش ارائه شده در سال 2014 بررسی کرد.

فردا مایکروسافت در مراسم مستقل دیگری، به معرفی دقیق‌تر نسل جدید سیستم‌عامل خود خواهد پرداخت و این فرصت مناسبی است تا با زومیت و بررسی آخرین تغییرات و ویژگی‌های نسخه پیش‌نمایش ویندوز 10 (تا این لحظه) همراه شوید.

نصب و راه‌اندازی و شروعی دلچسب

پس از دریافت آخرین نسخه‌ی فایل نصب پیش‌نمایش ویندوز 10، می‌توانید آن را روی یک دی‌وی‌دی رایت کرده یا با یک فلش‌مموری قابل بوت ساخته و رایانه‌ی خود را راه‌اندازی کنید. هر چند این نسخه برای استفاده‌ی رسمی بر روی سیستم‌ شخصی یا تجاری شما مناسب نخواهد بود و اغلب کاربران به منظور آشنایی، تست و گزارش ایرادات اقدام به نصب آن بر روی یک ماشین مجازی می‌کنند. شما نیز می‌توانید همانند ما با استفاده از برنامه‌هایی نظیر وی‌ام‌ویر یا ویرچوال‌باکس، یک ماشین مجازی ایجاد کرده و با استفاده از فایل‌ایزو که از سایت مایکروسافت دریافت نموده‌اید، آن را بوت نمایید.

 

پس از بوت با استفاده از فایل نصبی، اولین نکته‌ای که نظر ما را به خود جلب کرد، عدم وجود کوچکترین تفاوتی در طراحی، المان‌ها، رنگ‌بندی و مراحل نصب ویندوز نسبت به نسخه 8.1 ویندوز بود. لوگوی ویندوز کماکان به صورت تخت، مایل و یک رنگ بوده و رنگ‌بندی مراحل نصب نیز همان طیف آبی‌رنگ سابق است. حتی لوگوی مربوط به لودینگ نیز همان دایره‌های کوچکی است که به حول یک محور دایره‌ای می‌چرخند. به نظر می‌رسد مایکروسافت سعی کرده تا ابتدا جامعه‌ی هدف خود را با تغییرات فنی و کاربردی در این نسخه مواجه سازد و رونمایی از جزئیات گرافیکی جدید را به زمان انتشار نسخه نهایی موکول سازد. آنچه در پایان مراحل نصب نیز با آن مواجه خواهید شد اسلایدهایی رنگی از برخی ویژگی‌های ویندوز10 و دعوت شما به صبر برای آماده‌سازی نهایی آن خواهد بود.

 

 

 

پس از اتمام مراحل نصب و راه‌اندازی اولیه، اگر کاربری باشید که دستگاه شما دارای ماوس و صفحه‌کلید باشد، شیرین‌ترین صحنه‌ای که احتمالاً اغلب کاربران را خوشحال می‌کند، ورود مستقیم به همان دسکتاپ با حال و هوای قدیمی به جای صفحه‌ی شروع نه چندان دلچسب ویندوز 8 است (البته در صورت تمایل می‌توان به همان صفحه‌ی شروع ویندوز 8 سوییچ کرد). همه‌چیز در جای سابق خود قرار دارند. نوار وظیفه با حضور دکمه‌ی استارت در گوشه سمت چپ و آیکون برنامه‌هایی که بصورت پیش‌فرض در کنار آن سنجاق شده‌اند؛ ساعت و تقویم در گوشه‌ی سمت راست نوار وظیفه و آیکون برنامه‌های حاضر در لیست استارت‌آپ؛ سطل آشغال نوستالوژیک ویندوز در گوشه‌ی سمت چپ و بالای صفحه پس‌زمینه‌ای با طیف رنگی آبی و جدید که احتمالاً یکی از اجزاء گرافیکی نسخه‌ی نهایی نیز خواهد بود؛ و شماره‌ی ساختی که در گوشه‌ی پایین و سمت راست صفحه جا خوش کرده و به شما یادآوری می‌کند که اینجا پیش‌نمایش ویندوز 10 است!

منوی استارت

همانطور که از قبل هم انتظار می‌رفت، بزرگترین و مهمترین تغییر یا به عبارتی حرکت رو به عقب مایکروسافت در اضافه‌کردن مجدد منوی استارت در ویندوز 10 رقم خورد. در ویندوز 10 در صورتی که کاربر از ماوس و صفحه‌کلید استفاده کند، منوی استارت به صورت پیش‌فرض برای وی فعال خواهد بود؛ با این حال باز هم در صورت تمایل می‌توانید به صفحه‌ی استارت تمام صفحه‌ی معروف که برای اولین بار در ویندوز 8 رونمایی شد نیز تغییر وضعیت دهید. همانطور که پیش‌تر نیز در زومیت خواندید، اکنون می‌توانید کاشی‌های زنده و متنوعی را در سایز دلخواه، به سمت راست منوی استارت، سنجاق کنید؛ مثلا به صورت لحظه‌ای از ایمیل‌های دریافت شده‌ای که نخوانده‌اید مطلع شوید یا به مرور رویدادهای امروز در تقویم خود بپردازید. تمامی کاشی‌ها علاوه بر قابلیت تغییر سایز، امکان جا‌به‌جایی و تغییر چینش متناسب با سلیقه و نیاز کاربر را نیز دارا هستند. هر چند هنوز این بخش از منو جای کار دارد و می‌تواند کامل‌تر از این هم باشد. به عنوان مثال، هنوز قابلیتی برای گروه‌بندی کاشی‌ها و مدیریت آسان‌تر آنها پیش‌بینی نشده است. یا تنظیمات خاصی برای انتخاب نحوه‌ی نمایش جملات طولانی در کاشی‌ها به چشم نمی‌خورد.

 

اما در سمت چپ این منو، شما با لیستی آشنا از برنامه‌هایی که اخیراً مورد استفاده قرار گرفته‌اند و برنامه‌های طبقه‌بندی شده بر اساس موضوع مواجه خواهید بود که با گزینه‌هایی برای دسترسی سریع‌تر به فایل‌ها کامل‌تر شده است. در پایین این منو نیز باکس مربوط به جستجو قرار دارد که امکان اجرای دستورات را نیز دارد. در بالا و سمت چپ و درست جلوی نام کاربری شما نیز دکمه‌ی Power قرار دارد که گزینه‌های مربوط به خاموش‌کردن و راه‌اندازی مجدد سیستم را در اختیار شما می‌گذارد. یک گزینه هم تحت عنوان PC Setting برای دسترسی به تمامی تنظیمات قابل تغییر در بخش‌های مختلف، در ستون سمت چپ این منو جای گرفته است.

 

 

باکس مربوط به جستجو، تمام قابلیت‌های خود در ویندوز 8 را به ارث برده است؛ نظیر نمایش نتایج از موتور جستجوگر بینگ و فروشگاه ویندوز. همچنین یک منوی جستجوی جداگانه‌ای درست در کنار منوی استارت، به شما اجازه‌ی مرور مستقیم جدیدترین موضوعات از موتور جستجوگر بینگ را خواهد داد.

 

نکته حائز اهمیت دیگر اینست که شما می‌توانید با دراگ‌کردن (گرفتن با ماوس و کشیدن)، عرض و ارتفاع کلی منوی استارت را نیز متناسب با سلیقه و نیاز خود تغییر دهید. اما چیزی که کمی عجیب است عدم پیش‌بینی روشی غیر از دراگ‌کردن برای این کار است! هر چند این کار برای کاربران رایانه و کسانی که با ماوس و صفحه‌کلید مأنوسند کاملا آشنا است، ولی باید دید واکنش کاربران دستگاه‌های لمسی به این موضوع چه خواهد بود؛ کاربرانی که قابلیت‌های لمسی ویندوز 8 را ترجیح می‌داده‌اند، احتمالاً از این موضوع به عنوان یک عقب‌گرد ناخوشایند یاد خواهند کرد.

 

برای تغییر وضعیت نوع منوی استارت هم می‌توانید با کلیک راست بر روی این منو، گزینه‌ی Propertis را انتخاب کرده و از سربرگ Start Menu تیک گزینه‌ی اول را بردارید.

 

به طور کلی می‌توان منوی جدید را تلفیقی مدرن و کارآمد از منوی استارت در دو ویندوز 7 و 8 دانست که علاوه بر برخورداری از ویژگی‌های لازم برای استفاده کاربران حرفه‌ای و کاربران دستگاه‌های لمسی، انعطاف‌پذیری بیشتری نیز به آن تزریق شده است.

اپلیکیشن‌های دارای پنجره

در ویندوز 10 همه چیز مطابق میل کاربران دارای صفحه‌کلید و ماوس که در ویندوز 8 به نوعی مظلوم واقع شده بودند، پیش می‌رود. حالا شما می‌توانید اپلیکیشن‌های فروشگاه را مانند سایر برنامه‌ها در پنجره‌های مستقل مشاهده کنید و سایز آنها را مطابق میل خود تغییر دهید. بدین‌شکل الزامی برای سوییچ کامل بین پنجره‌های اپلیکیشن‌ها و سایر برنامه نخواهد بود. چرا که می‌توان آنها را با پنجره‌هایی کوچک‌تر و در کنار هم مشاهده کرد و استفاده کرد.

 

تقسیم‌بندی صفحه در حالت Snap

مایکروسافت در نسخه جدید سیستم‌عامل خود، تلاش کرده تا ساماندهی امور روزمره و حرفه‌ای شما را آسان‌تر کرده و با پیش‌بینی تمهیدات لازم برای نظم‌دادن به کارهای شما، سرعت‌عمل‌تان را افزایش دهد.

یکی از قابلیت‌هایی که در ویندوز 7 در این رابطه در اختیار کاربران قرار گرفت ویژگی Snap Mode بود که به شما این اجازه را می‌داد تا با کشیدن پنجره‌ای که با آن کار می‌کنید به لبه‌ی سمت راست یا چپ صفحه‌ی نمایش، نیمه‌ی سمت چپ یا راست صفحه‌نمایش خود را به پنجره‌ی مذکور اختصاص دهید. بدین شکل می‌شد از فضای صفحه‌نمایش استفاده‌ی بهینه‌تری کرد و دو پنجره را به صورت همزمان و بدون مینیمایز کردن مشاهده کرد و در اختیار داشت. در ویندوز 10 این قابلیت برای کاربران حرفه‌ای که به صورت همزمان از برنامه‌های بیشتری استفاده می‌کنند و البته از مانیتورهای بزرگتر و عریض‌تری نیز برخوردارند، تقویت شده؛ به گونه‌ای که اکنون شما می‌توانید علاوه بر کشیدن پنجره به سمت لبه‌های سمت چپ و راست صفحه برای استفاده از Snap Mode، آنها را به چهار گوشه‌ی صفحه‌نمایش بکشید و بدین طریق صفحه‌نمایش را به دو یا سه و حداکثر چهار قسمت مساوی تقسیم کرده و از این طریق نظارت کامل‌تری بر چهار پنجره موردنظرتان داشته باشید. هر چند این ویژگی برای مانیتورهای کوچک چندان کاربردی و دلچسب نخواهد بود، ولی مطمئناً برای کاربران حرفه‌ای که از مانیتورهای بزرگ نیز استفاده می‌کنند جذابیت فراوانی خواهد داشت.

 

در حال حاضر اپلیکیشن‌های فروشگاه از حالت تقسیم چهارتکه پشتیبانی نمی‌کنند و تنها می‌توانند در نیمی از صفحه قرار بگیرند که کمی هماهنگی بین برنامه‌ها و استفاده از این ویژگی را دچار مشکل می‌کند؛ با این حال انتظار می‌رود این ایراد در نسخه‌ی نهایی از رابط گرافیکی ویندوز 10 مرتفع گردد. همچنین شما می‌توانید با فشردن کلید ویندوز و یکی از جهت‌ها بصورت همزمان، پنجره‌ها را در مکان مناسب قرار دهید. برای مثال فشردن همزمان کلید ویندوز و جهت بالا، پنجره‌ی پیش‌رو را به نیمه‌ی بالایی صفحه خواهد چسباند؛ یا با فشردن کلیدهای ویندوز و جهت‌های بالا و راست به صورت همزمان، پنجره به گوشه‌ی بالا و سمت راست رفته و یک چهارم صفحه را به خود اختصاص خواهد داد.

 

همچنین در صورتی که پنجره‌ای را در موقعیتی قرار دهید که از قبل پنجره‌ی دیگری در آن وجود داشته و البته هنوز موقعیت خالی در صفحه‌وجود داشته باشد، ویندوز در قالب تصویری کوچک به شما پیشنهاد خواهد داد که موقعیت خالی را با پنجره‌ای که در زیر قرار گرفته است، پر کنید.

دسکتاپ‌های مجازی

مایکروسافت به همین حد نیز بسنده نکرده و قابلیتی را که سال‌ها رقبایش یعنی لینوکس و مکینتاش از آن بهره می‌بردند را نیز بالأخره در اختیار کاربران خود در ویندوز 10 قرار داده است؛ قابلیتی با عنوان دسکتاپ‌های مجازی (البته در ویندوز هم با استفاده از برنامه‌های جانبی غیر رسمی، می‌شد این ویژگی را به ویندوز اضافه کرد). با استفاده از این ویژگی شما می‌توانید بدون داشتن مانیتور‌های متعدد، صفحه‌نمایش‌هایی بیشتر از آنچه تا الان در اختیار داشتید را ایجاد کنید و بدون تغییر مانیتور، میان آنها سوییچ کرده و جا‌به‌جا شوید.

شاید علاقه‌مند باشید پنجره‌ی مربوط به بازی خود را در یک صفحه‌نمایش، موزیک در حال پخش و پنجره‌ی چت خود را در دیگری و پنجره‌ی مرورگر و فایل متنی در حال تایپ خود را در صفحه‌نمایش سوم مشاهده کنید. شاید هم بخواهید محیط کارهای شخصی خود را از کارهای تجاری خود تفکیک کنید. این یکی از بهترین روش‌ها برای ساماندهی امور و پرهیز از صفحه‌نمایشی شلوغ با انبوهی از پنجره‌ها و برنامه‌های باز است که مطمئنیم کاربران حرفه‌ای را به اندازه‌ی کافی خوشحال خواهد کرد. برای استفاده از این قابلیت کافیست بر روی آیکون جدیدی که در نوار وظیفه‌ی پایین و در کنار آیکون جستجو جا خوش کرده است کلیک کنید یا کلیدهای میانبر Windows+Tab را فشار دهید. سپس با کلیک روی علامت مثبت، به هر تعداد که مایلید صفحه‌نمایش مجازی ایجاد کنید.

 

خوب. شما می‌توانید از همین طریق نیز بین صفحه‌نمایش‌های خود جا‌به‌جا شوید یا با استفاده از کلید میانبر CTRL+Windows بین دسکتاپ‌های خود جا‌به‌جا شوید (این ویژگی در آخرین به‌روزرسانی های نسخه‌ی پیش‌نمایش ویندوز 10 افزوده شده است). کافی است روی صفحه‌نمایش موردنظرتان کلیک کنید. چیزی شبیه به میانبر Alt+Tab که شما را بین پنجره‌های باز در یک صفحه‌نمایش جا‌به‌جا می‌کند.

 

اگر مایلید یک پنجره را از صفخه‌نمایشی به صفحه‌نمایش دیگر بفرستید کافیست ویندوز+تب را فشرده و روی پنجره‌ موردنظر کلیک راست کنید. سپس از گزینه‌ی Move to صفحه‌نمایش موردنظر را انتخاب کنید تا این پنجره به صفحه‌نمایش انتخابی شما منتقل شود.

 

همچنین در هر یک از صفحه‌نمایش‌ها که باشید، آیکون مینیمایز شده‌ای از پنجره‌های باز در صفحه‌نمایش‌های دیگر نیز دیده می‌شوند که با کلیک روی آن‌ها ضمن مشاهده‌ی پنجره‌ی موردنظر، به طور خودکار به صفحه‌نمایش مقصد نیز منتقل خواهید شد (آیکون این برنامه‌ها در نوار وظیفه‌ی پایین با یک خط در قسمت پایینی قابل تشخیص است.

 

هرچند این قابلیت هنوز آنچنان که باید کامل نشده و جای کار بیشتری دارد. به عنوان مثال ما ترجیح میدهیم به جای کلیک راست و انتخاب چند گزینه، پنجره‌ی مورد نظر خود را با Drag&Drop یا همان گرفتن و کشیدن به دسکتاپ مجازی موردنظر خود منتقل کنیم. یا خیلی خوب می‌شود اگر قابلیتی برای مدیریت و تغییر چینش و نام‌گذاری دسکتاپ‌ها در اختیار کاربر قرار گیرد.

نکته‌ی قابل توجه برای آن دسته از کاربرانی که تا پیش از این از دسکتاپ‌های مجازی استفاده نکرده‌اند (در لینوکس یا مکینتاش) اینست که این صفحه‌نمایش‌ها کاملاً به هم وابسته‌اند و نمی‌توان پس زمینه‌ی مجزایی به هر یک اختصاص داد یا آیکون‌ها و فایل‌های متفاوتی را روی هر یک قرار داد. همچنین با اعمال هر یک از گزینه‌های خاموش یا راه‌اندازی مجدد، این دستورات در کل صفحه‌نمایش‌ها به اجرا درخواهند آمد. اما آنچه که از مایکروسافت برای اعمال در نسخه‌ی نهایی انتظار می‌رود، حفظ تعداد صفحه‌نمایش‌های کاربر پس از راه‌اندازی مجدد سیستم‌عامل (Reboot) است.

منوی چارم

با وجود شایعاتی که به گوش می‌رسید، منوی چارم که شما با سواپ گوشه‌های صفحه‌نمایش‌های لمسی در دسترس قرار می‌گرفت، در ویندوز 10 حذف نشده ولی دسترسی به آن محدودتر شده است. در صفحه‌ی اصلی شما کماکان با میانبرهای Windows+C به آن دسترسی دارید.

 

اگر هم شما کاربری با صفحه‌کلید و ماوس هستید، یکی از اپلیکیشن‌های مدرن را اجرا کرده‌ باشید، و کلید میانبر را فشار دهید، منوی چارم مختصر و کوچکی را به جای مدل قبلی در گوشه‌ی بالا و سمت چپ صفحه مشاهده خواهید کرد. این سه نقطه به شما همه‌ی آنچه را که نیاز دارید و در منوی چارم به آن دسترسی داشتید، در اختیار شما خواهد گذاشت؛ گزینه‌های مثل دستورات برنامه‌ها، جستجو، اشتراک‌گذاری، پخش، پروژه، چاپ، تنظیمات و نمایش تمام‌صفحه. البته ممکن است به تناسب اپلیکیشنی که اجرا کرده‌اید، بعضی از گزینه‌ها غیرفعال باشند.

 

هر چند این اقدام نیز منوی چارم را بیش از پیش برای کاربران دستگاه‌های لمسی غیردوستانه کرده و در عوض، مطمئناً بازخورد خوبی از سوی کاربران رایانه‌ها با صفحه‌کلید و ماوس دریافت خواهد کرد. به عبارتی اکنون در اپلیکیشن‌ها منوی چارم را در جای متفاوتی خواهید دید. هر چند دسترسی به منوی چارم در شمایل قدیم خود و با کلید میانبر در سایر برنامه‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. همان منوی مشکی با آیکون‌های درشت در سمت راست صفحه که دسترسی آسان به برخی تنظیمات مثل تنظیمات وای‌فای را مهیا می‌سازد.

کامند پرومپت

یکی از بخش‌های نوستالوژیک ویندوز که یادگاری است از نسل اولیه سیستم‌عامل‌های مایکروسافت، ترمینال دستوری آن یا همان Command Prompt است. هر چند تأکید بر قدرتمندسازی این ترمینال در سال‌های گذشته بوده است، ولی در عمل ترمینال دستوری ویندوز در طول همه‌ی این سال‌ها دچار تغییر خاصی نشده و عملاً تنها عده‌ی معدودی از کاربران بسیار حرفه‌ای از آن برای انجام اموری خاص بهره برده‌اند. تا جایی که بر خلاف ترمینال دستوری سیستم‌عامل‌های گنو/لینوکس و مکینتاش که قدرت و بازه‌ی عملکرد آنها زبانزد اهالی فن است، ترمینال دستوری ویندوز به نوعی محجور و بدور از توجه رها شده بود. تا اینکه بالأخره مایکروسافت در ویندوز 10 با اضافه کردن پشتیبانی از کلیدهای میانبر متداول ویندوزی به این محیط دستوری، روح تازه‌ای را به کالبد بی جان آن دمید؛ میانبرهایی برای انتخاب خط یا کلمه، کپی و پیست آنها.

 

مرورگر

اگر چه ما در نسخه‌ی پیش‌نمایش ویندوز 10، کماکان شاهد حضور اینترنت اکسپلورر 11، بدون تغییر قابل مشاهده و چشمگیری هستیم، ولی به نظر می‌رسد مایکروسافت بالأخره در این بخش نیز احساس خطر کرده و برای رقابت با مرورگرهای قدرتمندی نظیر فایرفاکس و کروم که گوی سبقت را از او ربوده‌اند، در صدد است مرورگر جدیدی به نام اسپارتان را در اختیار کاربران خود قرار دهد که اولین تصاویر آن نیز چندی پیش لو رفت. هر چند به نظر می‌رسد اینترنت‌اکسپلورر نیز کماکان بدون داشتن برنامه‌ای مشخص و دقیق برای توسعه، به حیات خود ادامه دهد؛ با این حال باید منتظر ماند و دید که آیا در دل نسخه‌ی نهایی ویندوز 10، مرورگر نوستالوژیک ردموندی‌ها جای خواهد گرفت یا قدم نورسیده‌ای به نام اسپارتان!

مدیریت بهتر و ایمن‌تر داده‌های شخصی و تجاری

با وجود اینکه بخش قابل توجهی از قابلیت‌های نسخه‌ی نهایی ویندوز 10 از طریق این پیش‌نمایش فنی، در دسترس ما و سایر علاقه‌مندان قرار نگرفته است، ولی از جمله قابلیت‌های مهمی که ویندوز 10 را همراهی خواهند کرد، قابلیت‌های هستند که مخصوص صاحبان کسب‌و‌کار خواهند بود. قابلیت‌هایی که رایانه‌ی شما را به ابزارهای مدیریتی جالبی ارتقاء خواهند داد. ابزارهایی که به شما امکان مدیریت رایانه‌تان از طریق سیستم مدیریت مشابهی در دستگاه‌های قابل‌حمل را خواهد داد؛ فروشگاه اپلیکیشن حرفه‌ای که از لایسنس‌های افزایشی به جای لزوم استفاده از اکانت شخصی برای هر کاربر، برای اپلیکیشن‌های مدرن بهره خواهد برد. یا تفکیک اطلاعات شخصی از تجاری به صورت ایمن و کدگذاری شده، بدون اینکه برنامه‌های مورد استفاده شما دچار تغییر شوند (مگر اینکه اطلاعات خود را به درایو یو اس بی یا سرویس‌های ابری منتقل کنید که کماکان ایمن باقی خواهند ماند). همه‌ی اینها بخشی از امکانات جالب و حرفه‌ای است که برای بررسی دقیق‌تر آنها باید منتظر عرضه‌ی نسخه‌ی نهایی ویندوز 10 در اواسط سال 2015 بمانیم.

جمع‌بندی

نسخه‌ی پیش‌نمایشی ویندوز ۱۰ هنوز به شدت ناپایدار است و مدام در حال تغییر و تحول است. علاوه بر این بسیاری از امکانات حیاتی مانند آنچه قرار است به کمک کاربران حرفه‌ای و صاحبان مشاغل بیاید، هنوز در دسترس نبوده و بیشتر در حد اطلاعاتی بر روی کاغذ به حساب می‌آیند که امیدواریم در مراسم فرداشب، ردموندی‌ها ابعاد و جزئیات دقیق‌تری را از آنچه قصد ارائه‌ی آن در نسخه‌ی نهایی را دارند، تشریح کنند. با این حال، ویندوز 10 تلاشی است با دو هدف بسیار بزرگ.

 

هدف اول کاهش محصولات و پلتفرم‌های متفاوت این کمپانی و سوق‌دادن تمامی کاربران صرف‌نظر از خانگی یا حرفه‌ای بودن آنها و البته صرف‌نظر از نوع دستگاهی که استفاده می‌کنند به سمت تنها یک پلتفرم واحد با عنوان سیستم‌عامل ویندوز 10. دیگر مهم نیست که شما کاربر رایانه‌ باشید یا کنسول بازی Xbox یا تلفن‌هوشمند ویندوزی یا سرورها؛ همه چیز در یک بستر گردآوری خواهد شد تا جا‌به‌جایی میان این دستگاه‌ها و کاربری‌ها، به نهایت معنا بهینه و لذت‌بخش شود و از همه مهم‌تر تجربه‌ای مشابه را در همه این پلتفرم‌ها در اختیار داشته باشید. اما هدف دوم ردموندی‌ها، درسی است که از تجربه‌ی تقریبا ناموفقِ ویندوز 8 گرفته‌اند و آن لزوم توجه ویژه به کاربران سنتی خود یعنی کاربرانی است که هنوز از ماوس و صفحه‌کلید و رایانه‌ی خود استفاده می‌کنند. مایکروسافت در ویندوز 10 تلاش کرده تا ضمن برگرداندن تجربه‌های خوب ویندوز 7 به بستر ویندوز بیشتر لمسی خود یعنی 8، قابلیت‌های بیشتری را برای کاربران دستگاه‌های غیرلمسی خود فراهم سازد؛ حتی به قیمت تلطیف و بعضاً کاهش ویژگی‌های لمسی محصولش. به واقع، زومیت معتقد است مایکروسافت در مسیر نیل به هر دو هدف، واقعا خوب و حرفه‌ای گام برداشته‌ و این مهم، نوید استقبال گسترده و قابل توجهی را از محصول نهایی ردموندی‌ها می‌دهد. با این حال همه چیز به مراسم فردا شب این کمپانی و البته آینده‌ای نه چندان دور و عرضه‌ی نهایی این محصول وابسته است.

ویژگی‌های مثبت:

  • توجه بیشتر به کاربران دارای ماوس و صفحه‌کلید
  • اضافه شدن قابلیت تقسیم صفحه‌نمایش به چهار قسمت
  • اضافه کردن قابلیت صفحه‌نمایش‌های مجازی به تعداد دلخواه برای مدیریت بهتر پنجره‌ها و میزکار
  • پویاتر شدن منو با ترکیب منوی سنتی ویندوز 7 و مدرن ویندوز 8 و اضافه‌شدن قابلیت‌هایی مثل کاشی‌های زنده و تغییر سایز منو
  • همراهی بیشتر Command Prompt با کلیدهای میانبر ویندوزی
  • امکان نمایش اپلیکیشن‌های فروشگاه در پنجره‌های کلاسیک ویندوز و تغییر سایز به شکل دلخواه و پشتیبانی از حالت Snap
  • بهبود وضعیت ذخیره‌کننده باتری
  • اضافه‌شدن ویژگی اشتراک‌گذاری در مرورگر فایل
  • استفاده از استایل اعلانیه‌های ویندوزفون در سیستم‌عامل جدید
  • تمرکز بیشتر بر روی قابلیت‌های بازی و یکپارچه‌سازی با کنسول ایکس‌باکس

مواردی که انتظارشان را داریم یا مشکلاتی که باید رفع شوند:

  • عدم برخورداری از قابلیت‌های جدید برای طرفداران ابزارهای لمسی
  • عدم عملکرد صحیح قابلیت تغییر سایز منوی استارت در بعضی مواقع
  • عدم تغییر خاص و قابل توجه در اینترنت اکسپلورر و عدم ارائه‌ی برنامه دقیق برای تغییرات پیش روی این مرورگر
  • عدم استفاده از Direct X 12 در نسخه‌ی پیش‌نمایش
  • عدم استفاده از تقویم هجری شمسی برای کاربران ایرانی (هر چند این مورد یکی از پردرخواست‌ترین ویژگی‌های بخش صدای کاربر برای اضافه‌شدن در نسخه نهایی بوده است)
  • بسته‌بودن فروشگاه اپلیکیشن ویندوز برای کاربران ایرانی
  • عدم استفاده از دستیار صوتی مایکروسافت یعنی کورتنا
  • به کار گرفته‌نشدن امکانات حرفه‌ای نظیر تفکیک اطلاعات شخصی از اطلاعات کاری در نسخه‌ی پیش‌نمایش
  • عدم تغییر المان‌های گرافیکی از مرحله‌ی نصب تا رابط کاربری

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا