تکنولوژی و فناوری

تلاش برای نجات مریخ نورد آپورچونیتی

سازمان فضایی آمریکا، ناسا، می گوید که حافظه مریخ نورد موسوم به آپورچونیتی که برای بیش از ۱۰ سال روی این سیاره مشغول حرکت و مطالعه بوده است دچار مشکل فنی شده است.

این کاوشگر شش چرخه – که نباید آن را با مریخ نورد کنجکاوی (Curiosity) که 2012 بر مریخ فرود آمد اشتباه گرفت – بدون کنترل خاموش و روشن می شود.

تیم آپورچونیتی بر این باور است که اشکال فنی ناشی از استهلاک در حافظه فلش کاوشگر علت خاموش روشن شدن بدون کنترل آن است.

مقام های ناسا تصور می کنند که راهی برای دستکاری نرم افزار کاوشگر به طوری که این حافظه را نادیده بگیرد یافته اند.

جان کالاس مدیر پروژه های ناسا در مصاحبه با شبکه دیسکاوری نیوز توضیح داد که تیم او چگونه می خواهد این مشکل را حل کند.

او توضیح داد که این کاوشگر چطور مثل یک کامپیوتر معمولی دارای دو نوع کلیدی حافظه است: حافظه پایدار و ناپایدار.

  • حافظه پایدار اطلاعاتش را حتی پس از خاموش شدن دستگاه “به یاد می آورد” که برای ذخیره اطلاعات در دراز مدت خوب است مثل حافظه سخت پی سی.
  • حافظه ناپایدار که به حافظه تصادفی کامپیوتر یا همان به اصطلاح آر ای ام (RAM) شبیه است سریع تر است اما انرژی بیشتری می برد بنابراین با خاموش شدن دستگاه، داده های آن پاک می شود.

مشکل آپورچونیتی این است که حافظه پایدار آن دچار مشکل فنی شده که احتمالا ناشی از استهلاک است.

به این معنی که وقتی کاوشگر تلاش می کند داده های تله متری (سنجش از راه دور) را در حافظه فلش ضبط کند موفق نمی شود و برای همین تلاش می کند آنها را در حافظه ناپایدار ضبط کند. در نتیجه وقتی خاموش می شود اطلاعاتش پاک می شود.

ناسا می گوید که این مشکل درحال بدتر شدن بوده و حالا باعث خاموش روشن شدن کاوشگر و در بعضی موارد قطع کامل تماس با اتاق فرمان در زمین می شود.

تیم ناسا در تلاشی برای حل این مشکل قصد دارد نرم افزار کاوشگر را “هک” کند به طوری که کامپیوتر این روبات حافظه فلش که معیوب است را نادیده بگیرد و در عوض داده ها را مستقیما و به طور دایمی روی حافظه سخت و سالم ضبط کند.

آقای کالاس گفت که این فرآیند دو هفته طول می کشد اما اضافه کرد که آپورچونیتی مستهلک شده و روزهای مفید عمرش رو به پایان است.

آپورچونیتی اصلا قرار بود سه ماه روی سیاره سرخ مطالعات انجام دهد بنابراین دانشمندان بی نهایت از دستاوردهای ده سال فعالیت آن راضی هستند.

این کاوشگر در مجموع حدود ۴۲ کیلومتر را در این سیاره پیموده و اطلاعات بسیار مهمی درباره ترکیب این سیاره فرستاده است.

 

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا