تکنولوژی و فناوری

تیغ‌های سیستم عظیم فیلترینگ در چین تیزتر شده است

فیلترینگ سایت ها و شبکه های اجتماعی تنها مختص به کشور ما نیست. خیلی از کشور هستند که فیلترینگ را شدیدتر اعمال می کنند. فایروال عظیم چین که بزرگ‌ترین سیستم سانسور آنلاین در جهان است٬ حالا با اعمال تغییرات جدید علیه وی‌پی‌ان هوشمندتر شده و شکاف موجود میان اینترنت چین و وب جهانی را عمیق‌تر از پیش کرده است.

دولت چین تغییرات چشمگیری در سیستم فیلترینگ این کشور اعمال کرده که به تبع آن کار نیم میلیارد کاربر اینترنت در این کشور برای دور زدن فیلترینگ و دسترسی به سرویس‌های جهانی سانسورشده با روش‌های معمول از جمله استفاده از وی‌پی‌ان٬ به مراتب سخت‌تر از گذشته شده است.

به گزارش وال‌استریت‌ژورنال٬ فایروال عظیم چین حالا به‌طور هوشمندانه‌تری با دور زدن فیلترینگ از طریق وی‌پی‌ان مقابله می‌کند. به دنبال ارتقاء سیستم فیلترینگ چین٬ برخی از مهم‌ترین سرویس‌دهندگان وی‌پی‌ان٬ از جمله استریل (Astrill) و گلدن‌فراگ اعلام کرده‌اند که سرویس‌های آنها با اختلالات جدی مواجه شده است.

فعالان و متخصصان آزادی اینترنت می‌گویند اقدامات جدید دولت چین نشان‌دهنده عزم جدی این کشور برای ایجاد اینترنتی موازی با اینترنت جهانی است. فیلترهای هوشمند چین حالا هم مانع از انتشار گسترده محتوای انتقادی علیه دولت این کشور در وب جهانی می‌شوند و هم با دشوارتر کردن دسترسی به سرویس‌های جهانی نظیر گوگل و فیس‌بوک٬ به نمونه‌های بومی موجود در این کشور این امکان را می‌دهند که همچنان بی‌رقیب یکه‌تاز میدان باشند.

چین در سال‌های گذشته همه اتصالات شناخته‌شده وی‌پی‌ان را بلاک می‌کرد٬ اما از سال گذشته تشکیلات عریض و طویل فیلترینگ در این کشور بلاک کردن کانکشن‌های مشکوک به وی‌پی‌ان را هم آغاز کرد. حالا آن‌طور که متخصصان می‌گویند این کار به صورت اتوماتیک انجام می‌شود.

با این حال هنوز راه‌هایی برای دور زدن فیلترینگ در چین می‌توان یافت٬ اگرچه انجام آن برای عموم کاربران بسیار دشوارتر از گذشته خواهد بود. پیش‌تر میلیون‌ها کاربر چینی با پرداخت رقم ماهیانه در حدود ۸ تا ۱۰ دلار می‌توانستند به سادگی با استفاده از وی‌پی‌ان به سرویس‌ها و سایت‌های مسدودشده در این کشور دسترسی داشته باشند.

شوک بزرگ به بیزنس‌های جهانی مستقر در چین

با تحولات جدید سیستم فیلترینگ چین٬ کار برای آن دسته از بیزنس‌هایی که برای انجام فعالیت‌هایشان در گستره جهانی نیازمند سرویس‌هایی نظیر توییتر و جی‌میل هستند٬ پرچالش‌تر شده و بسیاری از آنها حالا باید به فکر راه‌های جای‌گزین باشند.

در پیمایشی که در سال ۲۰۱۴ توسط اتاق بازرگانی آمریکا در چین انجام شد ۵۶ درصد از کمپانی‌های آمریکایی فعال در چین اعلام کردند که سانسور اینترنت در این کشور تاثیری منفی بر روند فعالیت آنها داشته و حالا به نظر می‌رسد با تغییرات جدید این رقم رشدی چشمگیر خواهد داشت.

گذشته از این٬ اختلالات وی‌پی‌ان در کنار سرعت پایین اینترنت در چین برای وب‌گردی در وب‌سایت‌های خارجی٬ به ریتم کار پژوهشگران و متخصصان مستقر در چین نیز آسیب‌های جدی وارد می‌کند. با این حال٬ دولت چین در رسانه‌های این کشور این‌گونه استدلال می‌کند که تشدید فیلترینگ مزایای بسیاری برای کمپانی‌های تکنولوژیک این کشور دارد و بدون آن در مجموع آسیب‌ها بیشتر و عمیق‌تر خواهد بود.

نظر شما در این زمینه چیست؟؟ در بخش دیدگاه ها بیان کنید…

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا