دانستنی هاصنعت

خواص و فواید فلفل

خواص فلفل سبز

فلفل سبز از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و خشک است از نظر خواص معتقدند که بادها و گازها ی غلیظ را تحلیل می برد و گرفتگی ها و انسداد راباز میکند و اگر با عسل خورده شود محرک نیروی جنسی است. درد دندان را تسکین می هد. برای حلق مضر است. از این نظر باید با عناب خورده شود مقدار خوراک از گوشت غلاف آن تا ۷ گرم است و تخم ان خیلی گرمتر از گوشت ان است. اگر ماهی را با آن بپزند ضررهای ماهی را رفع می کند…

خواص فلفل ,خواص دارویی فلفل ,فواید فلفل

فلفل سبزها گونه های مختلف از جنس Capsicum هستند که به طور کلی به دو صورت در بازار عرضه می شوند : قسم اول فلفل سبز تند یا فلفل قرمز که قرمز شده ان را « فلفل فرنگی » نیز می گویند . در کتب طب سنتی با نام « فلفل احمر » ، « فلفل هندی » نامبرده شده است . به فرانسوی Piment و Piment rouge و به انگلیسی : Cayenne pepper و Bird chilli گفته می شود . گیاهی است از خانواده Solanaceae که نام علمی آن Capsicum frutescens L . و مترادفهای ان Capsicum minimum Roxb و C. fastigiatum است . و گونه های دیگری نیز دارد که از نظر خواص کم و بیش شبیه به این گونه هستند.
● مشخصات
فلفل سبز تند گیاهی است چند ساله که ارتفاع ساقه آن تا ۲ متر هم می رسد دارای شاخه های منشعب برگهای آن بیضی نوک تیز شبیه برگ ریحان ولی صاف و کمی مومی . گلهای آن به رنگ سبز مایل به سفید که در محل اتصال دمبرگ به ساقه ظاهر می شود و معمولا از هر نقطه دو گل خارج می شود . ساقه های آن چوبی و ضخیمتر از ساقه فلفل سبز شیرین . میوه آن کمی گوشتی طول آن معمولا ۵/۳ – ۵/۲ سانتی متر و قطر آن ۵/۱ – ۵/۰ سانتی متر . خیلی تند است ، رنگ آن ابتدا سبز که اگر در آن حالت چیده شود به نام فلفل سبز مصرف می شود ولی پس از آن که کاملا رسید رنگ آن قرمز می شود و طعم آن نیز خیلی تند تر می گردد که از گرد خشک آن فلفل قرمز یا Ciill pepper برای مصرف در غذاها تهیه می گردد. در وسط میوه محور سفیدگوشتی اسفنجی وجود دارد که تخمها در اطراف این محور قرار گرفته اند. این فلفلها معمولا در مناطق حاره و نواحی گرم سایر مناطق خوب رشد می کنند. ویلی در مناطق معتدله نیز کاشه می شوند . از گیاهان بومی مکزیک و جنوب امریکای شمالی است.

● قسم دوم فلفل سبز شیرین
به فارسی « فلفل دلمه ای » و « فلفل شیرین » به فرانسوی Poivre de Guince و به انگلیسی Guivea Pepper و Paprika گفته می شود ، گیاهی است از خانواده Solanaceae نام علمی ان Capsicum Annuum L. گفته می شود.
فلفل سبز شیرین نیز دارای انواع معتددی است که از نظر رنگ و اندازه و طعم کمی با هم تفاوت دارند .
● مشخصات
فلفل سبز شیرین گیاهی است یکساله که ارتفاع آن از ۱ – ۳۰/۰ متر یا کمی بیشتر ، برگهای آن سبز ، بیضی و نوک تیز است . گلهای آن به رنگ سفید و منفرد معین یاز محل اتصال دم برگ به ساقه فقط یک گل خارج می شود . میوه آن ستته باغلافی گوشتی که نسبتا بزرگ می شود ، طول آن به طور متوسط ۱۵ – ۱۰ سانتی متر هم می رسد . رنگ نارس آن سبز ولی پس از رسیدن کامل به رنگهای زرد قرمز و یا قهوه ای و ارغوانی بیرون می آید . در وسط آن محوری است اسفنجی گوشی سفید که تخمهای میوه در اطراف آن محور قرار گرفته اند . بعضی میوه ها دراز و ناز ک است و برخی کوچکتر و گرد و بالاخره تعدادی گوشتی و مخروطی شکل می باشند . در مناطق معتدله و سرد میوه ها معمولا شیرینتر و تند یا آن کم است که به طور خام با سالاد و یا پخته آن به صورتهای مختلف مصرف می شود.
● ترکیبات شیمیایی
از نظر ترکیبات شیمیایی و مواد عامله فلفل سبزها اولا منبع بسیار غنی ویتامین C می باشند ومقدار ویتامینC آنها به مراتب بیشتر از ویتامین C موجود در مرکبات است و مقدار ان به طور متوسط به شرح زیر می باشد.
۱) فلفل سبز تند که در حالت سبزی چیده شده باشد : گوشت غلاف تازه آن که تخم ان خارج شده باشد ( به طور خام ) دارای ۲۳۵ میلی گرم و یتامین C در هر ۱۰۰ گرم است .
۲) فلفل سبز تند که در حالت کاملا رسیده و قرمز باشد. گوشت غلاف تازه آن با تخم یابی تخم ( خام ) دارای ۳۶۹ میلی گرم ویتامین C در هر صد گرم است .
فلفل دلمه ای شیرین خام تازه چیده شده دارای ۱۲۸ میلی گرم و یتامین C در هر صد گرم است.

خواص درمانی فلفل قرمز تند

خواص درمانی فلفل قرمز تندطبق نظر كارشناسان طبیعت درمانی : فلفل قرمز یكی از گیاهان بسیرا مفید درمانی است . فلفل قرمز را نباید با فلفل سایه یا سركه و یا خردل كه هر یك به نوعی در ردیف چاشنی های تند هستند اشتباه كرد ، زیرا اینها محرك هستند ر صورتی كه فلفل قرمز ارامبخش و مسكن است . مثلا گرد فلفل قرمز را براحتی می توان روی زخمهای باز یا كهنه گذارد و بسیار شفا بخش است و هیچ گونه تحریكی نمی كند . ولی فلفل سیاه و خردل و سركه اگر روی زخم گذارده شد تحریك می كنند و خاصیت التیام زخم ندارند. ضماد آن برای روماتیسم و التهابها و ذات الجنب به صورت استعمال خارجی و در برخی موارد حتی به صورت مصرف داخلی بسیار كمك می كمند . در مصرف داخلی درعین حال كه نیرو بخش است ضد اسپاسم نیز می باشد . برای كلیه طحال و لوزالمعده مفید است در موارد قفل شدن فك ها كه در برخی موارد رخ میدهد اثر مفید دارد .
در مورد یبوست گرد فلفل قرمز مفید است زیرا حركت دودی كشل روده ها را تحریك می كند . برای حصول این منظور هر روز به مقدار كم باید با غذا مصرف شود . در سرماخوردگی ها مصرف فلفل قرمز با دوز بالا اثر مفید و سریع دارد . منظور از دروز بالا در حدو ۶۰۰ میلی گرم تا یك گرم است. بدیهی است دوز بالابرای اشخاص مختلف فرق می كند برخی بیشتر از دیگران احتیا ج دارند . برای تسكین سرفه های شدید بخصوص در مواردی كه اخلاط زایدی در بیماری تنفسی هست فلفل قرمز در بیرون انداختن اخلاط بسیار كمك می كند و در نتیجه سرفه رفع می شود فلفل قرمز در موارد حمله های خفگی مبتلایا ن به اسم اثر مفید دارد . ( البته اگر الرژی نداشته باشند. )
فلفل قرمز یك ماده ضد عفونی كننده است بنابر این به صورت غرغره برای ضر عفونی حلق توصیه می شود . در موارد خونریزی های رحمی ، مخلوط با گل و برگ و پوست گیاه ( درخت موم ) برای قطع خونریزی بسیار موثر است.
به صورت مشمع طبی فلفل قرمز برای رفع احتقانهای حاد در موارد بیماری های ذات الریه و ذات الجنب و سایر موارد مشابه اثر مفید دارد .
فلفل قرمز بهترین محرك مفید و شفا بخش در موارد اصهال ساده و اسهال خونی می باشد . باری رفع گرفتگی عضلات كه به دراج شدن معروف است فلفل قرمز بسیار مفید است.
نظری به نتا یج تحقیقات جدید علمی جهان : فلفل قرمز بهترین داروی ریه و خلط اور و قوی است وبرای پیش گیری و تسكین برونشیت مزمن و امفیزما مفید است . ضد احتقان می باشد وبرای حلا شدن لخته های خون ككمك می كند ومسكن درد است. و با خوردن ان ایجاد لذت و نشاط می شود .
اگر مقدار ۲۰ – ۱۰ قطره سوس فلفل قرمز تند را در یك گیلاس آب ریخته و هر روز بخورند ویا ۳ بار در هفته غذای تند یا فلفل قرمز بخورند مجاری تنفیسی بدن را از احتقان رهامی سازد ، از برونشیت مزمن پیش گیری می كند و سرماخوردگی و برونشیت را ارام می بخشد . خوردن دو قاشق قهوه خوری از گرد فلفل قرمز مكزیكی مكانیسم حل كردن لخته خون در بدن را تحریك و فعال میكند . و انسان را در مقابل حمله های قلبی و سنكوپ حفظ می نماید .
● از نظر پاك كردن ریه ها
طبق نظر دگتر زیمنت كه از كارشناسان معروف بیمری ذات الریه است ، فلفل قمزبرای انواع شكلهای برونشیتهای مزمن و امفیزما مفید است . دكتر زیمنت میگوید شاد یدر اثر ماده تند كاپسائی سین در فلفل قرمز كه دهان و زبان را می سوزانداین گیاه در ردیف داروهای موثر سینه ای و خلط آور قرار گرفته است. دكتر زیمنت فلفل قرمز را ، روبی توسین طبیعی می نامد . توجیه دكتر زیمنت این است .، همین كه فلفل قرمز خوردهشد معده تحریك دشه و خود به خود به سلولهای برونشها علامت میدهد كه مایعی ترشح كرده و موجب رقیق شدن و كاهش لزجی و چسبندگی اخلاط ریه و گلو گردند و در نتیجه اخلاط به راحتی خارج می شوند . تحقیقات علمی او نشان میدهد كه خوردن فلفل قرمز برای پیشگیری برونشیت مزمن مفید است و اگر شروع شده باشد نیز كمك می كند بیمار براحتی با آن مدارا كند.
تحقیقات علمی محققان سوئدی در مورد جانوران آزمایشگاهی نشان می دهد كه مصرف یك دور از ماده كاپسائی سین موجب كاهش حساسیت ریه ها شده و قسمتی از آسیبهای وارده به سلولها برونشها و تراخه را كاهش داده و انقباضهای برونشی كه در اثر كشدن سیگار ایجادشده رفع می نماید . با این توجیه فلفل قرمز ممكن است برای مبتلایان به آسم و سایر بیماران مبتلا به ناراحتی های مجاری تنفسی كمك نماید ( البته اگر آلرژی نداشته باشند و آسم آنها آسم الرژیك نباشد . ) دكتر زیمنت همچنین معتقد است كه فلفل رمز موجب پاك كردن سینوسها می شود و در موارد سرماخوردگی های معمولی نیز مفید است.
● به عنوان مسكن درد
در طب سنیت یكهن جهان معمول بوده است كه از عصاره فلفل قرمز تند برای بی هوشی های موضعی در موارد دندان درد و برای درمان ورم ملتحمه استفاده می كرده اند . در توصیه های پزشكی حكمای طب سنتی ایران آمده است كه برای تسكین درد در ناحیه ای از بدن ضماد فلفل قرمز مخلوط با آرد عدس تجویز می شده است. طبق تحقیقات توماس بركس مدیر گروه دارو شناسی در مركز تحقیقات علوم پزشكی تووسان وابسته به دانشگاه اریزونا ، یكتزریق از ماده كاپسائی سین انواعی از درد های مزمن خوك آزمایشگاهی را در مدت یك هفته كاملا تسكین داده است و اگر پماد كاپسائی سین روی پوست مالیده شود موجب كاهش دردهای مبهم می شود . دكتر بركس معتقد است دیری نخواهد پاییید كه ماده كاپسائی سین در ردیف دارو های مسكن در د بخصوص دردهای ارتروزی به بازار عرضه شود .
طبق نظر دكتر پل روزن كارشناس روان شناس ید ر دانشگاه پنسیلوانیا ، وقتی كه پس از خوردن فلفل قرمز از تندی ان در دهان احساس سوزش می كنید ، احساس با نتیجه خوبی است زیرا احساس سوزش و تندی در زبان و گلو مغز را تحریك می كند كه ماده ای به نام اندورفین ترشح كند كه نوعی مورفین طبیعی است و باعث از بین بردن احساس درد و ایجاد كمی احساس فرح و نشاط می شود.
اندورفین از دسته مواد شیمیایی مغز هستند كه منشا شادی و ایجاد حظ و لذت می باشند . در عین حال دكتر روزن كه خواص فلفل قرمز تند را در مكزیك و در امریكا در قشر وسیعی مطالعه كرده است ، اضافه می نماید اشخاصی كه به طور مستمر فلفل قرمز مصرف می كنند تاثیر آن برای ایجاد نشاط و لذت بتدریج كاهش می یابد و برای وصول مسرت و نشاط كافی باید مقدار بیشتری بخورند تا آن حالت به انان دست دهد .
به عبارت بهتر این قبیل اشخاص به نوعی اعتیاد رسیده اند و ایجاد حظ و نشاط دائمی برای آنها غیر قابل درك می باشد.
نكته ای كه ذكرش در اینجا لازم است این است كه خوردن فلفل قرمز در عده ای ایجاد ناراحتی می نماید و اشخاصی كه دارای مزاج گرم هستند نمی توانند فلفل قرمز تند را بخصوص د رمصارف داخل تحمل نمایند و به علاوه اشخاصی كه آلرژی دارند از خوردن و مصرف آن محروم می باشند به هر حال بهتر است مصرف فلفل قرمز تند همیشه با جلب نظر و مشورت با كارشناسان گیاه درمانی و پزشكان باشد .
برای رفع تندی فلفل قرمز تند توصیه های مختلفی هست . در هندوستان مرسوم است كمی ماست می خورند بلافاصله التهاب زبان و معده آرام می شود. در تایلند دانشمندان معتقدند كه ماده فعال تندی فلفل قرمز در چربی حل می شود لذا برای رفع تندی قدری شیر پرچربی یا بستنی چرب می خورند . معمولا شیر تاثیرش سریعتر و بهتر است.

خواص فلفل با توجه به رنگ‌های مختلف آن

cayenne pepper

فلفل سیاه، سفید، قرمز و سبز، همه از یک گیاه تهیه می‌شوند. رنگ ‌فلفل به زمان برداشت و شیوه عمل آوردن آن بستگی دارد. فلفل فواید زیادی دارد. مصرف فلفل سیستم هاضمه را تقویت می‌کند و به گردش خون سرعت می‌بخشد.

قرن‌ها پیش فلفل برای اروپائیان ادویه‌ای کمیاب و باارزش بود که آن را تنها در کشورها‌ی دوردست می‌توانستند تهیه کنند. البته هنوز هم فلفل از همین کشورها به اروپا صادر می‌شود، اما دیگر نه تنها ادویه‌ای نادر نیست بلکه یکی از نام‌آشناترین و پرطرفدارترین ادویه‌ها است که می‌توان آن را تقریبا روی هر میزی کنار نمک پیدا کرد.

خاستگاه فلفل از مناطق گرمسیر و مرطوب آسیا است. گیاه فلفل قرن‌ها پیش در منطقه “مالابار” در جنوب هند کشت می‌شده است.

کاشت فلفل به تدریج در کشورهای نزدیک به منطقه مالابار هم که آب و هوای مشابهی دارند رایج شده است، از جمله سریلانکا، مالزی، اندونزی و تایلند. در حال حاضر صادرکنندگان جدیدی مانند ویتنام و برزیل به جمع این کشورها پیوسته‌اند.

فلفل پیش از بسته‌بندی باید ابتدا از ساق و برگ و گرد و خاک جدا شود. فلفل پس از خشک شدن در رنگ‌های سیاه، قرمز و سفید یافت می‌شود. انواع فلفل متناسب با کیفیت و رنگ و بو، قیمت‌های متفاوتی دارند.

خواص فلفل

فلفل پرزهای چشایی را تحریک می‌کند و پیامی ‌به معده می‌فرستد که باعث ترشح اسید هیدروكلوریک و در نتیجه هضم بهترغذا می‌شود. اسید هیدروکلوریک برای هضم پروتئین‌ها و دیگر مواد غذایی در معده ضروری است.

هنگامی‌كه مقدار اسید هیدروكلوریك بدن كافی نباشد، غذا به مدت طولانی در معده باقی می‌ماند كه منجر به سوء هاضمه می‌شود. به‌علاوه، فلفل تعریق و ادرار را افزایش می‌دهد. فلفل همچنین اثرات مفید آنتی اكسیدان و آنتی باكتریال مؤثر را در خود نشان داده است.

سیاه، سفید، قرمز، سبز

رنگ فلفل به زمان برداشت و شیوه عمل آوردن آن بستگی دارد. رایج‌ترین نوع فلفل، فلفل سیاه است که برای آن باید میوه‌های فلفل را زمانی چید که نارس و رنگشان هنوز سبز است. دانه‌ها در جریان تخمیر و خشک شدن چروکیده و سیاه رنگ می‌شوند.

دیگر نوع متداول، فلفل سفید است. برای به دست آوردن فلفل سفید، دانه‌ها هنگام برداشت باید کاملا رسیده و به رنگ کبود متمایل به قرمز تیره باشند. دانه‌ها را در آب قرار می‌دهند تا خیس بخورند. سپس تنها مغز دانه‌ها باقی می‌مانند که در جریان خشک شدن رنگ سفید متمایل به زرد پیدا می‌کنند.

فلفل قرمز نیز از میوه‌های کاملا رسیده گیاه فلفل به دست می‌آید، با این تفاوت که فرایند خشک کردن دانه‌ها باید سریع انجام گیرد.

محصول نادرتر این گیاه فلفل سبز است. برای تهیه آن دانه‌های فلفل به صورت زرد و نارس برداشت می‌شوند و سپس باید در معرض نمک یا سرکه قرار گیرند تا از تخمیر شدن آنها جلوگیری شود.

گونه‌های مختلف فلفل علاوه بر رنگ در عطر و طعم و همینطور درجه تندی هم تفاوت‌هایی با هم دارند. فلفل‌های سیاه و سبز معطرتر از فلفل سفید هستند. اما فلفل سفید تندتر از انواع دیگر است و معمولا برای تهیه سس ماهی استفاده می‌شود.

فلفل سبز برای تهیه سس غذاهای کبابی کاربرد دارد. دانه‌های فلفل سبز را معمولا نمی‌سایند. فلفل قرمز دو گونه است هم تند و هم دارای طعم شیرین ملایم است و مانند فلفل سیاه هنگام پخت گوشت‌قرمز از آن‌ها استفاده می‌شود.

بسیاری از کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند که فلفل به صورت پودر خریداری نشود. فلفل پودری عطر و طعم خوب خود را سریعتر از دست می‌دهد. اما اگر دانه‌ها تازه هنگام آشپزی آسیاب شوند، طعم فلفل در غدا قوی‌تر خواهد بود.

ده خاصیت فلفل
خواص فلفل

فلفل از بوته‌ای باریک و بلند و در رنگ‌های متنوعی چون سبز، قرمز، زرد، و نارنجی به دست می‌آید و برای خوش طعم کردن غذا از آن استفاده می‌شود. دانه فلفل پس از خشک و ساییده شدن در رنگ‌های سیاه، قرمز و سفید عرضه می‌شود.

فلفل سیاه، بومی هندوستان بوده و دارای ساقه‌های خوابیده است که میوه‌های کروی و سیاه رنگی تولید می‌کند که پودر میوه آن به صورت چاشنی استفاده می‌شود. اما فلفل سبز بومی مکزیک و آمریکای مرکزی است و مکزیک و پرو اولین کشورهایی بودند که کاشت این گیاه را رواج دادند. کریستف کلمب آن را به جنوب اروپا آورد و از آنجا نیز به خاورمیانه، آفریقا و آسیا گسترش پیدا کرد. حدود نیمی از تولید فلفل در آسیا انجام می‌شود.
درون فلفل

تندی فلفل به علت وجود ماده‌ای به نام کاپساسین است. هر چه میزان این ترکیب در بافت میوه بیشتر باشد میزان تندی نیز بالاتر خواهد بود. گرما و شرایط تنش خشکی در زمان رشد میوه باعث افزایش تندی میوه می‌شود. بسیاری از خواص فلفل به همین ماده مربوط می‌شود.

10 خاصیت فلفل

1- کاپساسین ماده‌ای در فلفل است که سبب گرم بودن این گیاه می‌شود. هر چند که فلفل گیاهی گرم است، اما کاپساسین موجود در آن درواقع سبب کاهش درجه حرارت بدن می‌شود که یکی از دلایل اصلی تمایل مردم مناطق آب و هوایی گرم به مصرف زیاد فلفل محسوب می‌شود.

2- فلفل موجب افزایش اشتها می‌شود.

3- کاپساسین موجود در فلفل، باعث کاهش بروز زخم معده می‌شود. کاپساسین موجب افزایش جریان خون در قسمت مخاطی معده و تولید موکوس به وسیله دیواره معده می‌شود، بنابراین بافت معده در برابر ترشح اسید معده مصون باقی می‌ماند.

4- کاپساسین سبب کاهش میزان کلسترول خون می‌شود، این موضوع موجب کاهش احتمال گرفتگی رگ‌ها می‌شود، این گیاه همچنین از انعقاد خون در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند، این دو خاصیت موجب می‌شود که مصرف فلفل به پیشگیری از بیماری‌های قلبی و آرترواسکلروز (سخت شدن رگ‌ها) کمک کند.

5- فلفل خاصیت ضد سرطانی نیز دارد. کاپساسین موجود در فلفل، به عنوان یک ترکیب ضد‌سرطانی عمل کرده و مانع از فعالیت ترکیبات سرطان‌زا در بدن می‌شود و از تشکیل تومورهای بدخیم در بدن جلوگیری می‌کند.

6- میزان بالای ویتامین ث موجود در فلفل دلمه‌ای باعث می‌شود، این نوع فلفل برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی مفید باشد. بد نیست بدانید یک فلفل دلمه‌ای متوسط، بیش از 3‌برابر نیاز روزانه بدن ویتامین ث دارد.

7- فلفل یک مسکن قوی است. این گیاه ابتدا سبب تحریک درد می‌شود، اما سپس شدت علایم درد را در بدن کاهش می‌دهد. این امر کاهش شدت سیگنال‌های درد در بدن است.

8- فلفل موجب تحریک سیستم ایمنی می‌شود، به همین دلیل می‌تواند از ایجاد عفونت جلوگیری کند. تحقیقات نشان داده کسانی که به طور مرتب فلفل می‌خورند، کمتر به بیماری‌های عفونی مبتلا می‌شوند.

9- خاصیت ضد باکتری فلفل موجب پیشگیری و درمان اسهال عفونی می‌شود.

10- فلفل مانند یک داروی ضد احتقان، سبب رقیق شدن خلط و خارج شدن آن از ریه‌ها می‌شود

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا