تکنولوژی و فناوری

خودروهای بدون راننده در شهرهای بریتانیا

خودران موسوم به “راه یاب لوتز” کار خود را از روز در چهار شهر بریتانیا آغاز کرد

طرح آزمایشی تردد خوروهای بدون راننده از دیروز (چهارشنبه یازده فوریه، ۲۲ بهمن) در چهار شهر بریتانیا، کاونتری، میلتون کینز، گرینویچ و بریستول به اجرا در آمده است. دولت بریتانیا برای اجرای این طرح ۱۹ میلیون پوند اختصاص داده است.

در همین حال وزارت حمل و نقل بریتانیا اعلام کرده که باید در مقررات راهنمایی و رانندگی و معاینه فنی خودروها تغییراتی داده شود تا خودروهای بدون راننده بتوانند در خیابانها و جاده های بریتانیا تردد کنند.

از جمله مقرراتی که باید تدوین شود این است که در صورت تصادف چه کسی مقصر خواهد بود.

هدف از تردد آزمایشی خودروها که از دیروز در چهار شهر آغاز شده بجز آزمایش فناوری، تدوین مقررات مناسب و ضروری است.

قرار است در چند ماه آینده مقررات جدید منتشر شود و دولت بریتانیا وعده داده تدوین آن را تا سال ۲۰۱۷ تکمیل کند.

تردد آزمایشی خودران‌ها

به گفته وزارت راه و ترابری بریتانیا هنوز برای تردد خودروهای بدون راننده کاملا خودکار در خیابانهای بریتانیا زود است، از این رو این طرح آزمایشی که از دیروز آغاز شده ممکن است نیاز به نظارت افراد متخصص داشته باشد.

برای اجرای این طرح، از خودران‌هایی استفاده می‌شود که با برق کار می‌کنند و به نوزده حسگر، چند دوربین، رادار و لیدار (فاصله‌سنج لیزری) مجهز هستند.

me_uk_new regulation_for_driverless_cars

کلر پری (چپ) معاون وزیر راه و ترابری بریتانیا سوار بر خودران موسوم به “میریدین” که در گرینویچ به جابجا کردن مسافر مشغول خواهد بود

هدایت این خودران‌ها را کامپیوتری بر عهده دارد که توانش معادل دو بازی کامپیوتری بسیار پیشرفته است.

خودران‌های ظرفیت حمل دو سرنشین را دارند و تا ۶۵ کیلومتر در ساعت می‌توانند سرعت بگیرند اما سرعت مجاز برای آنها فعلا بیست کیلومتر در ساعت خواهد بود.

خودران‌ها که در واقع وسایل نقلیه عمومی آینده خواهند بود در پیاده‌روها و محل عبور عابران فعال خواهد بود و مسافران را از ایستگاه‌های قطار یا مراکز خرید به مرکز شهر جابجا می‌کنند و یا سالمندان برای طی مسافت‌های کوتاه می توانند از آنها استفاده کنند.

me uk_new_regulation_for_driverless_cars

رزرو این خودران‌ها و پرداخت کرایه با یک اپلیکیشن انجام خواهد شد.

این خودران‌ها دارای فرمان یا دسته فرمان (جوی استیک) هستند با این حال مسافران می‌توانند در حین سفر ای‌میل خود را چک کنند یا روزنامه بخوانند.

در همین حال انجمن صنایع موتوری بریتانیا اظهار نگرانی کرده که دولت در حالی این طرح را پیش می برد که بخش تعمیرات و خدمات، زیرساخت و تخصص کافی را برای ارائه خدمات ندارد.

دولت بریتانیا قصد دارد این کشور را به یکی از کشورهای پیشرو در زمینه خودروهای بدون راننده تبدیل کند.

me_uk_new_regulation_for driverless_cars

گوگل یکی از شرکت‌هایی است که از چند سال پیش کار روز خودروهای بدون راننده را آغاز کرده است

آمریکا نخستین کشوری بود که مجوز آزمایش خودروهای بدون راننده را صادر کرد، اما آزمایش خودروهای بدون راننده فقط در چهار ایالت به اجرا در آمد و پانزده ایالت این طرح را تصویب نکردند.

در اروپا، فقط آلمان و سوئد مقررات راهنمای و رانندگی را از این نظر بازنگری کرده‌اند.

بر اساس یک نظر سنجی که سال گذشته در بریتانیا انجام شد ۴۳ درصد مردم گفتند با تردد خودروهای بدون راننده احساس راحتی نمی‌کنند و ۲۵ درصد گفتند که به هیچ وجه سوار این خودروها نخواهند شد.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا