سرگرمی

ده اشتباه رایج پدر و مادرهای در مورد نوزاد

با گسترش رسانه های جمعی و اجتماعی تربیت فرزند بسیار سخت شده است. همه پدر و مادر ها در طی فرایند تربیت فرزند دچار اشتباه می شوند. معمولا کسانی که اولین تجربه پدر و مادری را برای اولین بار تجربه می کنند. بیشتر دچار اشتاه می شوند. همه ما وقتی به رفتار بد کودکان دیگر نگاه می کنیم. می گویم که ای کاش فرزند ما بود تا درست تربیتش می کردیم. و نسبت به روش تربیتی دیگران انتقاد داریم.

 

اشتباه شماره یک : با هر اتفاقی مضطرب و وحشت زده می شوند

بسیاری از والدین تازه نسبت به رفتارهای نوزاد از قبیل ترشح بزاق، استفراغ و … بسیار حساس هستند و واکنش های فیزیکی اغراق شده نشان می دهند. والدین می توانند تمام مدت زمان سال اول زندگی کودک را با نگرانی در مورد چیزهای کوچک بگذرانند. مسائلی از قبیل اینکه آیا دفع نوزاد زیاد است یا خیلی کم است یا ترشح بزاق نوزاد زیاد است یا نه و یا اینکه به اندازه کافی غذا می خورد یا نه و حتی اینکه زیاد گریه می کند یا کمتر از حد معمول گریه می کند، ذهن بیشتر والدین تازه را به خود مشغول می کند. این نگرانی ها مانع از لذت بردن از یکسال اول زندگی کودک خواهد شد. نوزادان مقاوم تر از آن هستند که ما فکر می کنیم.

 

اشتباه شماره دو : به نوزاد اجازه گریه نمی دهند

ما فکر می کنیم تنها وظیفه ما به عنوان والدین این است که مانع از گریه نوزاد بشویم. این تصور به این علت است که ما گریه نوزاد را با این واقعیت پیوند می دهیم که در حال انجام کار اشتباهی هستیم و باید آن را تصحیح کنیم. نوزادان برای گریه طراحی شده اند. آنها می توانند با وجود تغذیه و پوشک مناسب هم به گریه ادامه دهند. گریه راه ارتباطی نوزاد است و البته این مسئله به این معنی نیست که شما قادر نیستید آنها را نوازش و آرام کنید.

گریه جزئی از نوزاد است اما اگر نوزاد شما در حالی که تب دارد، استفراغ می کند، شکمش ورم کرده یا دچار التهابات پوستی است، بدون توقف برای یکساعت گریه می کند، حتما در کمترین زمان ممکن با پزشک تماس بگیرید. با توجه به اینکه شما بهتر از هر کس دیگری نوزادتان را می شناسید، پس اگر فکر می کنید مشکلی وجود دارد حتما با پزشک تماس بگیرید.

 

اشتباه شماره 3 : نوزاد را برای شیردادن از خواب بیدار می کنند

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند باید در طول شب بخوابند اما باور رایج غلط این است که شیرمادر برای تمام طول شب کافی نیست و باید نوزاد را برای تغذیه مجدد از خواب بیدار کرد. اما خوابیدن مادر و نوزاد در طول شب بسیار سودمند و مفید است.

 

اشتباه شماره 4 : تفاوت استفراغ با آب دهان را تشخیص نمی دهند

تفاوت میان استفراغ و بیرون ریختن آب دهان در تعداد دفعات تکرار است و با شدت آن ها ارتباطی ندارد. به طور مثال اگر نوزاد شما به علت وجود یک ویروس گوارشی استفراغ می کند، معمولا صرف نظر از میزان تغذیه می تواند هر 30 تا 45 دقیقه تکرار شود اما بیرون ریختن آب دهان معمولا با تغذیه مرتبط است.

 

 اشتباه شماره 5 : تب نوزاد را تشخیص نمی دهند

هر گونه تب بالای 38 درجه در 3 ماه ابتدایی تولد، یک وضعیت اورژانسی است. تنها استثنایی که در این مورد وجود دارد، تب نوزاد بعد از تزریق اولین واکسن است که معمولا 24 ساعت بعد شروع می شود. ممکن است بعضی از والدین به دادن دارو به نوزاد بسنده کنند اما این یکی از اشتباهات بزرگی است که والدین مرتکب می شوند. سیستم ایمنی بدن نوزاد نمی تواند به تنهایی عفونت را تحمل کند و از بین ببرد. اگر احساس می کنید بدن نوزاد کمی گرمتر از حد معمول است، بلافاصله از تب سنج برای فهمیدن درجه حرارت دقیق بدن استفاده کنید و در صورت تب بالای 38 درجه بدون معطلی با پزشک تماس بگیرید.

 

 اشتباه شماره 6 : از صندلی ماشین نوزاد استفاده نمی کنند

هر پدر و مادری که تجربه نصب صندلی ماشین کودک را دارد، به خوبی می داند که انجام آن کار آسانی نیست. برای نصب آن می توانید از کسانی که قبلا این کار را انجام داده اند، کمک بگیرید و یا از محلی که آن را خریداری می کنید راهنمایی های لازم را کسب کنید و آن را مطابق دستورالعمل انجام دهید. حتما از نصب صحیح صندلی کودک مطمئن شوید چون زندگی فرزند شما به آن بستگی دارد.

 

اشتباه شماره 7 : از مراقبت های دهان و دندان غافل می شوند

بسیاری از والدین در خصوص مراقبت های مخصوص دهان و دندان نوزاد فکر نمی کنند تا وقتی که دیگر دیر شده است. کودک هیچ وقت برای شروع آموزش و تشویق عادت های سالم دهان و دندان کوچک نیست. بهتر است با شروع رویش دندان ها از دادن شیر در رختخواب خودداری کنید چون این کار احتمال ایجاد حفره در دندان های را افزایش می دهد. این حفره ها به نام “پوسیدگی ناشی از شیشه شیر” شناخته می شوند. برای پاک کردن لثه نوزاد از گاز استریل مرطوب استفاده کنید و استفاده از مسواک را بعد از یکسالگی شروع کنید. علاوه بر اینها لازم است به میزان فلورایدی که کودک دریافت می کند توجه کنید تا مطمئن شوید به این میزان کافی است. فلوراید به طور طبیعی در آب وجود دارد و از ایجاد پوسیدگی و حفره جلوگیری می کند.

 

اشتباه شماره 8 : روابط زناشویی را فراموش می کنند

حفظ رابطه با زندگی مشترک با از راه رسیدن کودک اول از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چون می تواند مورد غفلت قرار بگیرد. هرگونه ضعف در روابط زناشویی می تواند با تولد نوزاد بیشتر شود و به همین علت باید به موازات تمرکز بر نوزاد تازه وارد، حس زوج بودن را هم حفظ کنید.

 

اشتباه شماره 9 : در حضور کودک مشاجره می کنند

حتی یک نوزاد 3ماهه متوجه امواج ناشی از دعوای والدین می شود. خوب است بعضی اوقات از خودتان سوال کنید که این جنگ ها تا چه حد کودک را می ترساند؟ این جر و بحث ها چه قدر تکرار می شوند و آیا این جرو بحث ها و کشمکش ها ضروری هستند؟ مجادله گاه و بی گاه بخش طبیعی از زندگی مشترک است اما اگر این مجادله ها قسمت اعظم زندگی را اشغال کنند، باید به فکر راه چاره باشید.

 

اشتباه شماره 10 : به منابع غیر قابل اطمینان اعتماد می کنند

بسیاری از والدین تازه برای گرفتن راهنمایی به منابع اشتباه تکیه می کنند. برای کسب اطلاع در مورد راه و روش های نگهداری، مراقبت و تربیت کودک به منابع موثق مراجعه کنید و به هیچ عنوان از افراد غیرمتخصص و با تجربه کمک نگیرید.

 

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا