آموزش کامپیوترتکنولوژی و فناوری

راهنمای خرید کامپیوتر با قیمت 1 میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

راهنمای خرید کامپیوتر با قیمت 1.300.000  تومان در بازار تهران – خرداد 94

بزرگترین مشکل برای خرید یک کامپیوتر خوب داشتن بودجه کافی است. در شرایط که وضع مالی مردم چنان خوب نیست. خرید کامپیوتر با قیمت بالا چندان برای شما به صرفه نیست. می توان با بودجه اندک هم یک سیستم خوب در بازار تهیه کرد. به شرط اینکه دانش کامپیوتری داشته باشید. و قطعات و قیمت آنها را بشناسید.

در این مقاله سعی می‌کنیم جدیدترین محصولات سخت افزاری کامپیوترهای شخصی را معرفی کنیم و مناسب‌ترین‌ها را با توجه به قیمت و رده فروش بازار مطابق با معیار جهانی و همچنین وجود آنها در بازار داخلی پیشنهاد دهیم. به همه کاربران و مخاطبان خود توصیه می‌کنیم تا قبل از مراجعه به بازار یا سایت‌های فروش آنلاین، این راهنما را به دقت مطالعه و پویش کنند تا بتوانند مناسب با کاربرد و بودجه خود آگاهانه عمل کنند. در این سلسله مقالات چهار سیستم مختلف از سیستم‌های پی‌سی با کارکردهای متداول را معرفی و چگونگی انتخاب قطعات را تشریح خواهیم کرد. توجه داشته باشید که قیمت‌ها بر اساس نرخ روز بازار بورس لوازم رایانه در تهران محاسبه شده و صرفا جنبه‌ی اطلاع رسانی دارد.

سیستم با بودجه‌ی محدود (راندمان قابل قبول – مناسب برای کاربری روزمره- چندرسانه‌ای با کیفیت بالا- بازی‌های بسیار سبک یا قدیمی)

کاربری

از این سیستم نمی‌توان انتظار بالایی داشت، اگر دیدن فیلم‌هایی با کیفیت بالا، گشت و گذار در اینترنت، کار با ایمیل یا ویرایش و کار با اسناد مدنظر شما باشد این سیستم می‌تواند نیاز شما را برآورده کند. البته این خواسته‌ها را می‌توان با خرید یک تبلت رده متوسط ۶۰۰ هزار تومانی هم برآورده کرد اما قطعا انعطاف و توانایی اجرای انبوهی از نرم افزارهای مختلف را به مانند این پی‌سی نخواهد داشت:

(قیمت تمام قطعات در ۱۸ خرداد ماه براساس بازار تهران بروز شده است)

سیستم با بودجه‌ی محدود

 

قیمت مدل نام قطعه
۳۶۰ هزار تومان AMD A8-6600 CPU
۲۶۵ هزار تومان MSI A78-G41 MotherBoard
۱٢۰ هزار تومان Kingston HyperX 4GB DDR3 1600 RAM
Onboard VGA
۱٧۰ هزار تومان Seagate 7200 64MB 1TB HDD
۶۰ هزار تومان Samsung 24X SATA ODD
۱٨۵ هزار تومان Green 450A-UK Power
۱۴۰ هزار تومان Green Magnum 2 Case
یک میلیون و ٣٠۰ هزار تومان جمع کل‌ (تومان)

 

نمودار نوسان قیمت

در نمودار زیر می‌توانید با انتخاب هر قطعه، تفاوت قیمت آن را با ماه گذشته مقایسه کنید.

رویدادهای ماهِ گذشته

در یک ماه گذشته بازارِ کامپیوتر شاهدِ رکودی نسبی بود و قیمتِ بیشترِ قطعات، نوساِن محسوسی نداشت. پردازنده‌ی AMD A8-6600 هنوز بهترین گزینه با این بودجه است و خریدِ آن در علاوه بر تضمینِ داشتنِ توان گرافیکی مناسب، صرفه‌جویی زیادی را در بودجه ایجاد می‌کند. امیدواریم به‌زودی قیمتِ مدل‌های قوی‌تر از سری A10 هم به محدوده‌ی قیمتی ما در این رده برسد تا بتوانیم بدونِ افزایشِ بودجه، راندمان بالاتری را از این APU های همه فن حریف بدست آوریم.

در این ماه پاورهای سری قبلی گرین که شامل مدل ۴۸۰ واتی هم بودند کاملا جای خود را به سری UK Gold با امکانات بهتر داده‌اند و ما هم مدل ۴۵۰ واتی Green 450A-UK  از این سری را برای سیستمِ منتخبِ این رده با قیمتی تقریبا مشابه، جایگزین کرده‌ایم.

پردازنده، مادربرد و رم

در رده‌ی سیستم‌های ابتدایی، بهترین انتخاب موجود APU های ساخت شرکت اِی‌اِم‌دی هستند. APU ها اولین بار در سال ٢٠١١ توسط ای‌ام‌دی معرفی شدند و هدف از ساخت آنها معرفی راهکاری ارزان‌قیمت برای برآورده کردن نیازهای پردازشی و گرافیکی تنها در یک تراشه‌ی واحد بود؛ تراشه‌ای که چند سال بعد در کنسول‌های نسل جدید پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان هم با کمی تغییرات بکار گرفته شد. پردازنده‌ی منتخب زومجی در اینجا از معماری Richland، فرکانس کاری ٣.٩ گیگاهرتز و گرافیک مجتمع HD 8570D بهره‌گیری می‌کند. توان مصرف پردازنده یا TDP آن هم ١٠٠ وات تعیین شده است.

پردازنده ی AMD A6600

مزیت این رده پردازنده‌ها نه در سرعت پردازش خام آنها، بلکه در قدرت تراشه‌ی گرافیکی مجتمع شده در آن است که از گرافیک پردازنده‌های همرده‌ی اینتلی خود کمی بیشتر است. البته سخت است که بتوان قدرت گرافیکی در این سطح را برای هیچ کدام از بازی‌های مطرح پی‌سی مناسب تعبیر کرد، اما چون انتخاب قطعات در این رده‌ی قیمتی بر اساس گرافیک Onboard یا مجتمع در پردازنده و بدون استفاده از کارت گرافیکی مجزا بوده، انتخاب پردازنده‌ای که گرافیک مجتمع آن قوی‌تر از مدل‌های مشابه باشد تیری است که می‌توان با آن دو هدف را نشانه گرفت.

استفاده از ماژول رم ۴ گیگابایتی هم کمترین توصیه‌ی ممکن برای استفاده در سیستم عامل‌های امروزی و اجرای یک یا دو برنامه‌ی کاربردی بصورت همزمان است، هر چند که می‌توان با خرید ماٰژول ٢ گیگابایتی کمی در بودجه صرفه جویی کرد، اما از قبل به شما می گوییم که به‌زودی با کند شدن سیستم و پشیمانی در انتخاب خود روبرو خواهید شد. در مورد فرکانس کار رم منتخب هم بهتر است یادآوری کنیم که در صورت به کارگیری ماژول‌های سریع‌تر، راندمان گرافیک مجتمع نیز به همان نسبت بالاتر خواهد رفت و این یکی از خصیصه‌های خوب پردازنده‌های سوکت FM2 است.

مادربرد MSI A78 FM2

 

کارت گرافیک

مشخص است برای سیستمی که با اهداف بازی و برنامه‌های گرافیکی تعیین نشده نمی توان در این بخش گفتنی‌های زیادی داشت، اما همین سیستم رده پایین را هم می‌توان با اضافه کردن کارت گرافیکی مجزا برای بازی با تنظیمات پایین یا برنامه‌های ویرایش گرافیکی مثل فتوشاپ توانمندتر کرد. البته چون در سیستم ما پردازنده‌ی ساخت ای‌ام‌دی استفاده کرده‌ایم با خرید یکی از کارت‌های گرافیکی ساخت ای‌ام‌دی و فعال کردن فن‌آوری CrossFire می‌توان گرافیک مجتمع در این APU را با قدرت گرافیکی کارت مجزا یکپارچه کرد و راندمان بالاتری گرفت. مدل‌هایی مثل R7 250 بهترین گزینه برای این‌کار هستند، هر چند که خود در رده‌ی کارت‌های گرافیکی مناسب بازی جایگاهی ندارند.

مانیتور

برای سیستم منتخب این بخش خرید یک مانیتور با ابعاد ١٩ یا ٢٠ اینچی پاسخگوی نیازهای روزمره بوده و در عین حال با توان گرافیکی سیستم هم همخوانی دارد. این مدل‌ها رزولوشن‌های ۱۶۰۰ در٩٠٠ پیکسل یا ۱۶۵۰ در ١٠٨٠ پیکسل دارند و بسته به برند، قیمت‌هایی بین ٣۵٠ تا ۵٠٠ هزار تومان دارند. مدل ASUS HD VS197D یک مدل ١٩ اینچی با قیمت ۴۰۰ هزار تومان است.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا