تکنولوژی و فناوریشبکه های اجتماعی

رها شدن از دست مزاحمان فیس بوکی!

فیس بوک بیش از یک میلیارد کاربر دارد. مدیریت این همه کاربر واقعا مشکل است. هزاران کاربر و صفحه مخرب بر روی فیس بوک برای ما وجود دارد. تنها خود ما می توانیم با امتناع از لایک کردن صفحات مخرب و پذیرفتن درخواست افراد مزاحم خود را از شر عومل مزاحم در فیس بوک رها کنیم.

برخی از دوستان فیس‌بوکی با ارسال هزار باره دعوت به انجام یک بازی بی‌ربط یا بازنشر تکراری یک عکس و یا ویدیوی ناخوشایند یا مضحک هم وقت شما را تلف می‌کنند و هم آزارتان می‌دهند، چکار باید کرد؟

* همه دوستان فیس‌بوکی را از نزدیک نمی‌شناسیم و همه را هم با طیب خاطر و آگاهانه انتخاب نکرده‌ایم. گاهی اشتباه در شناخت طرف مقابل و گاهی رودربایستی موجب قبول دوستی کسانی شده است که اکنون یا با تگ کردن مداوم ما در نوشته‌های بی‌ربط خودشان، یا دعوت هزار باره به بازی‌ و یا بازنشر عکس‌ها و ویدیوهای ناخوشایند ما را آزار می‌دهند.

با این دوستان چکار باید کرد؟ فیس‌بوک بسته به نوع رابطه ما با دوست مزاحم و ملاحظاتی که داریم چند راه پیش پای ما می‌گذارد. در این یاداشت به این چند روش اشاره می‌کنیم باشد که از شر دوستان مزاحم رهایی یابید!

لغو دوستی Unfriend

لغو دوستی راحت‌ترین و دم دستی‌ترین کاری است که می‌توانید در حق دوست ناخواسته مزاحم انجام دهید. با لغو دوستی، دوست دیروز به یکی از صدها میلیون کاربر غریبه‌ای بدل می‌شود که هر روز از فیس‌بوک استفاده‌ می‌کنند و هیچ نسبتی هم با شما ندارند! با این کار اگرچه هنوز کامنت‌های او را روی پست دوستان‌تان در خبر خوان خود می‌بینید اما نه دیگر پست‌هایش در صفحه شما بالا می‌آید و نه دعوت‌ها و تگ‌هایش آزارتان می‌دهد. او نیز فقط پست‌های عمومی شما را می‌بیند و اگر تنظیمات خود را بسته باشید حتی قادر به لایک کردن و کامنت گذاشتن برای شما هم نیست.

لغو دنبال کردن Unfollow

گاهی رودربایستی و یا برخی ملاحظات کاری و یا خانوادگی دست و بال شما را برای اقدام انقلابی لغو دوستی در فیس‌بوک می‌بندد. در چنین مواقعی می‌توانید کاری کنید که دست‌کم از دیدن ستاتوس‌های این دوست ناخواسته روی خبرخوان (تایم‌لاین) خود جلوگیری کنید، بی‌آن‌که دوست مزاحم متوجه این موضوع شود. اگر دوستان زیادی داشت باشید لغو دنبال کردن کسانی که نمی‌خواهید ستاتوس‌هایشان را ببینید از این لحاظ خوب است که تایم‌لاین شما برای دیدن پست دوستان محبوب‌تان سبک می‌شود.

دریافت نوتیفیکیشن را متوقف کنید Turn Off Notifications

با این قابلیت می‌توانید دریافت نوتیفیکیشن مربوط به یک پست خاص یا یکی از دوستانتان را متوقف کنید. گاهی شما دریافت نوتیفیکیشن برای ستاتوس‌های تازه یک فرد را فعال کرده‌اید و اکنون با هر ستاتوسی که این دوست بازنشر می‌کند، شما یک نوتیفیکشن می‌گیرید. اگر این دوست زود به زود فیس‌بوکش را آبدیت کند، این دردسر ساز است و موجب می‌شود شما نوتیفیکیشن‌های ضروری‌تر مربوط به نوشته‌های خود را از دست بدهید. با توقف دریافت نوتیفیکشن از فرد مورد نظر، مشکل  حل می‌شود.

اما گاهی علاوه بر این، زیر یک ستاتوس کامنتی می‌گذارید و سپس با نوشتن هر کامنتی توسط دیگران نوتیفیکشن دریافت می‌کنید و رسما کلافه می‌شوید، بهترین کار آن است که فلش کوچک بالای سمت راست پست مزبور را کلیک کنید و آن‌جا در میان گزینه‌ها دریافت نوتیفیکیشن را متوقف کنید تا مشکل حل شود.

محدود کردن دسترسی Restricted

این ویژگی که کمتر نزد کاربران فیس‌بوک شناخته شده است در هنگام پذیرش درخواست دوستانی که از سر رودربایستی دوستی‌شان را پذیرفته‌ایم،  بسیار کاربرد دارد. با تیک زدن گزینه Restricted در لیست گزینه‌های نوع دوستی، بدون آن‌که دوست جدید شما بداند او را در گروهی قرار می‌دهید که تنها پست‌های پابلیک شما را می‌بیند. آن‌ها تنها زمانی متوجه این محدودیت خواهند شد که یا به ندیدن پست‌های غیر پابلیک شما حساسا شده و یا از طریق کسی دیگر، از یک پست شما که خاص دوستان است مطلع شوند در حالی که خودشان قادررد به دیدن آن نیستند.

مسدود کردن Block

بلاک کردن گزینه آخر و نهایی حل مشکل دوستان و غیر دوستان فیس‌بوکی است. با بلاک کردن دیگر شما و طرف مقابل در دنیای فیس‌بوک برای همدیگر وجود ندارید. بلاک کردن کسانی که وجودشان آزاردهنده است، یعنی با کامنت و پیام خصوصی نامناسب، تهدیدآمیز و یا وقیحانه شما را عامدانه و مکرر آزار می‌دهند یک انتخاب خوب است.

پنهان کردن محتوا Hide All From

این کار معادل بلاک کردن است اما نه در مورد افراد که در مورد صفحات فیس‌بوکی pages کاربرد دارد. گاهی شما صفحه‌ای را لایک کرده‌اید یا دوستان شما لایک کرده‌اند و مرتبا محتوای منتشر شده توسط آن صفحه به طریقه مستقیم و یا از راه دوستان شما به صورت غیرمستقیم روی تایم لاین شما می‌آید. محتوایی که برای شما به دلیل مختلف می‌تواند آزاردهنده و یا ناخوشایند باشد. با این گزینه دیگر ستاتوس‌های یا پست‌هایی که محتوای این صفحه را لایک بازنشر می‌کنند دیگر روی تایم لاین شما نمی‌آید. همچون مورد قطع دریافت نوتیفیکیشن، در این مورد نیز، باید علامت فلش سمت راست بالای پست مورد نظر را کلیک کنید و گزینه hide all from را بزنید تا از شر دیدن محتوای صفحه مزاحم خلاص شوید.

اعتراف مدیرعامل توئیتر: «از پس اوباش برنمی‌آییم»

دیک کاستولو مدیرعامل توئیتر در یادداشتی داخلی که به تازگی نشت کرده اعتراف می‌کند که شرکت در زمینۀ برخورد زورگوها و اوباش و هتاکی‌ها و فحاشی‌های بی حد و حصری که این شبکه اجتماعی را پر کرده‌اند بر نمی‌آید.

کاستولو در این یادداشت تعارف ندارد و می‌گوید: «سال‌هاست در این زمینه ضعف داریم. همه می‌دانند و هر روز صحبتش هست. اگر نتوانیم مشکل را حل کنیم کاربران اصلی‌مان را یکی بعد از دیگری از دست می‌دهیم…» او از این مساله اظهار خجالت کرده و گفته مسوولیت عدم جدیت در حل آن را به عهده می‌گیرد.

گویا بالاخره توئیتر تصمیم گرفته حساب اوباش را برسد و آن‌ها را حذف کند و گفته شروع می‌کنیم: «چپ و راست پرت‌شان کنیم بیرون».
اخبار مربوط به فحاشی‌ها و آزار اینترنتی به خصوص در توئیتر کم نیست. همین تابستان پیش دختر رابین ویلیامز هنرپیشۀ هالیوود بعد از مرگ پدرش با چنان حملاتی روبرو شد که مجبور شد حسابش را تا مدتی ببندد.
توئیتر هنوز به طور رسمی در این مورد اظهار نظر نکرده است.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا