علمی و پزشکیتکنولوژی و فناوری

رونمایی از نخستین میمون شبیه سازی شده و بدون والدین در چین

علم مرز خاصی ندارد حتی مرزهای اخلاق را رد می کند. چرا که این علم بود تکنولوژی را پدید آورد و همین تکنولوژی به کمک علم آمد تا شاهد چیزهایی اختراع و اکتشاف چیزهایی باشیم که حتی بشر امروز قادر به درک آنها نباشد.

دانشمندان چینی از دو میمون شبیه سازی شده رونمایی کرده اند که بدون دخالت والدین به دنیا آمده اند. یعنی در خارج از رحم مادر شکل گرفته است.

به گزارش فاکس نیوز; این میمون ها در آزمایشگاهی در چین و با استفاده از تکنیکی شبیه سازی شدند که قبلا برای یک گوسفند (Dolly the sheep) به کار رفته بود.

نزدیک به ۲۲ سال پس از تولد دالی، نخستین گوسفند شبیه‌سازی شده (کلون شده) می‌گذرد و حال پژوهشگران چینی با همان روشی که دالی به وجود آمده بود، موفق به کلون میمون شده‌اند.

به گفته دانشمندان چینی، دو میمون از نوع ماکاک در انستیتوی علوم اعصاب آکادمی علوم چین در شانگهای به دنیا آمده‌اند.

در این فرایند دو میمیون رزوس (macaques) شبیه سازی کردند. میمون ها که «ژانگژانگ» و «هوا هوا» نام گرفته اند، نخستین میمون های جهان هستند که با انتقال دی ان ای شبیه سازی شده اند.

نخستین “نخستی سان” شبیه سازی شده، زاده شد و خوشبختانه حالش نیز بسیار خوب است.

روش شبیه سازی این میمون ها SCNT نام گرفته که شامل انتقال هسته سلولی دی ان ای به تخمک های اهدایی آن است تا به یک نطفه تبدیل شود.

دانشمندان امیدوارند این فرایند مسیر را برای تولید میمون هایی فراهم کند که از لحاظ ژنتیکی یکسان هستند. آنها ۸ و ۶ هفته قبل متولد شده اند.

همچنین گروه محققان معتقدند می توان از این تحقیق برای درمان بیماری هایی مانند آلزایمر استفاده کرد.

با این وجود کارشناسان درباره وجوه اخلاقی این روش هشدار داده اند.

برای ایجاد کلون یک پستاندار دی‌ان‌ای از هسته سلولی از آن پستاندار را به سلول تخمک یک پستاندار دیگر منتقل می‌کنند. پیش از آن دی‌ان‌ای این تخمک را برمی‌دارند. در این صورت تخمک جدید به شکل نطفه پستانداری که دی‌ان‌ای را داده است رشد می‌کند و نوزاد متولد شده به همان پستاندار شبیه است.

تیم پژوهشگران آکادمی علوم چین در شانگهای به سرپرستی چیانگ سون روندی پیشرفته‌تر را در مورد میمون‌های ماکاک به کار گرفت. این پژوهشگران مواد کمکی ویژه‌ای را برای کمک به رشد نطفه تزریق کردند.

به گفته پژوهشگران، آنها بارها تلاش خود را تکرار کردند تا سرانجام موفق شدند. از حدود ۲۰۰ نطفه‌ای که در رحم ۴۲ میمون‌ مادر نیابتی رشد یافته بودند تنها دو میمون زنده به دنیا آمدند که تنها چند ساعت پس از تولد زنده بودند. اما تلاش پژوهشگران در مورد حدود ۱۰۰ نطفه دیگر موفق‌آمیزتر بود که در رحم ۲۱ میمون مادر نیابتی رشد کرده بودند و از آن میان هوا هوا و جونگ جونگ به دنیا آمدند.

دانشمندان چینی می‌گویند واهمه‌هایی که بخاطر امکان شبیه‌سازی انسان‌ها به عنوان گام بعدی وجود دارد بی‌مورد است. آنها می‌گویند که هدفشان از ایجاد کلون میمون، تولید میمون‌های مشابه برای انجام آزمایش‌های علمی است. آنها همچنین می‌گویند که می‌خواهند مانع شکار میمون‌ها در طبیعت برای کارهای آزمایشگاهی و از بین بردن نوع آنها شوند.

آزمایش روی میمون‌ها بخصوص در عرصه تحقیقات درباره بیماری‌های مغز مثل پارکینسون، سرطان و بیماری‌های دستگاه ایمنی بدن و اختلالات متابولیک صورت می‌گیرد.

به گفته مومینگ پو، یکی از پژوهشگران، تنها صنایع تولید مواد دارویی در آمریکا سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار میمون آزمایشگاهی وارد می‌کنند. به گفته این پژوهشگر، از آنجایی که میمون‌های وارداتی به لحاظ ژنتیکی با هم فرق دارند، نیاز به میمون‌های زیادی هست تا بتوان به نتایجی گویا دست یافت. از این رو به عقیده او میمون‌های کلون‌شده می‌توانند باعث کاهش تعداد میمون‌های وارداتی شوند.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. فکر کنم طی همین قرن 21 بشه لشکری از انسان های شبیه سازی شده درست کرد و به جنگ با دیگران رفت..
    مثل آنچه الان در فیلم های هالیوودی می بینیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا