تکنولوژی و فناوری

شش راهکار ساده برای حضور موفق در شبکه‌های اجتماعی

شبکه های اجتماعی روز به روز درحال گسترش و پیشرفت هستند. نیمی از مردم جهان از این شبکه ها استفاده می کنند. حضور موفق در شبکه‌های اجتماعی همیشه آسان نیست. و نیاز به مهارت هایی دارد که اکثر کاربران با آنها آشنا نیستند. اما نکات ریز و درشت ساده‌ای هست که با رعایت آن‌ها می‌توان کاربر موفق و کاربلدی محسوب شد. بعضی از این نکات را که مجله “تایم” انتخاب کرده است، مرور می‌کنیم.

دیگر کاربر تازه وارد شبکه‌های اجتماعی محسوب نمی‌‌شوید، حالا چند وقتی هست که عضو یکی دو شبکه‌ی اجتماعی شده‌اید. گاهی استاتوس می‌نویسید، گاهی مطلبی را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارید و گاه مطلبی را بازنشر می‌دهید. اما حس می‌کنید انگار در شبکه‌های اجتماعی غریبه‌اید، انگار هنوز قواعد نانوشته‌اش را در حد دیگران بلد نیستید.

نشریه‌ی معتبر “تایم”، ۶ نشانه را دسته‌بندی و معرفی کرده است و می‌گوید اگر دست‌کم یکی از این نشانه‌ها درباره‌ی شما صدق می‌کند، شما هنوز به زیروبم شبکه‌های اجتماعی وارد نیستید و کاربر واردی به حساب نمی‌آیید.

– پنج استاتوس آخر شما همه نقل قول است

اگر ایده‌ی شما از فعالیت در شبکه‌ی اجتماعی این است که مدام جمله‌های حکیمانه یا جالب از بزرگان و چهره‌های معروف را نقل‌قول کنید، شما اصلا هدف و فلسفه‌ی شبکه‌ی اجتماعی را درک نکرده‌اید.

چرا فعالیت‌های فیس‌بوکی شما “لایک‌خور” چندانی ندارد؟

پنج اشتباه بزرگ امنیتی که می‌تواند زندگی آنلاین‌تان را بر باد دهد

۱۰ توصیه برای اینکه به کاربر آزاردهنده “توئیتر” تبدیل نشوید

۱۰ کاری که در “فیس‌بوک” نباید انجام داد

نقل قول از گفته‌های دیگران معنایش “ارتباط‌” نیست. تصور کنید در زندگی واقعی خود مدام راه بروید و در مکالمه با افراد به جای بیان نظر و عقیده خودتان، مدام از دیگران نقل قول کنید. دیگران درباره شما چه فکری خواهند کرد؟ جز این‌که بگویند این فرد در ارتباط گیری کاملا ناموفق و عجیب و غریب است و شاید حتا به شما توصیه کنند سری به روان‌شناس بزنید!

شبکه‌ی اجتماعی هم از این نظر چندان تفاوتی با دنیای واقعی ندارد. قبل از انتشار استاتوس‌هایی از این قبیل، اول از خودتان بپرسید آیا در عالم واقع، چنین جمله‌ای در مکالمه و ارتباط چه معنایی دارد؟

– آخرین باری را که با کسی در شبکه‌ی اجتماعی “مکالمه” داشته‌اید، به یاد نمی‌آورید

این شاید مهم‌ترین نشانه باشد که شما قواعد شبکه‌ی اجتماعی را بلد نیستید. شبکه‌ی اجتماعی برای ارتباط، گفت‌وگو و بحث شکل گرفته است. اگر چیزی می‌نویسید که جز خودتان کسی سر در نمی‌آورد یا حتا رغبت نمی‌کند که از شما بپرسد منظورتان چیست، باید فعالیت‌های خود را بازبینی کنید.

فراموش نکنید که در شبکه‌ی اجتماعی قرار است “اجتماعی” باشید. درست است که هرکس می‌تواند به شیوه‌ی خود از شبکه‌ی اجتماعی استفاده کند، اما یادمان نرود که شبکه‌های اجتماعی قرار است ابزاری باشد که تجربه‌ها و نظرات شخصی ما به تجریبات و نظریاتی آنلاین و تکامل یافته در بحث و گفت‌وگو با دیگران بدل شود.

بهتر است در شیوه‌ی نوشتن استاتوس‌ها و کامنت‌های خود دقت کنید تا به شکلی باشد که دیگران را نیز تشویق به نظردادن و گفتگو کند.

– اگر فقط درگیر بحث‌های سیاسی و مذهبی می‌شوید

شبکه‌ی اجتماعی تنها برای بیان نظرات سیاسی و مذهبی شما نیست. اگر فقط درباره‌ی عقاید سیاسی و مذهبی یا مخالفت با دیگر عقاید سیاسی و مذهبی می‌نویسد، شما باز هم فلسفه‌‌ی “ارتباط” در شبکه‌ی اجتماعی را به درستی متوجه نشده‌اید.

بیان مداوم نظرات سیاسی و مخالفت‌های مذهبی شما در فیس‌بوک یا دیگر شبکه‌های اجتماعی، به تدریج بسیاری از دوستان‌تان را آزار خواهد داد. رمز حضور موفق در شبکه‌ی اجتماعی، انتشار نوشته‌ها و به اشتراک‌گذاشتن مطالب متنوع است. هیچ کس علاقه‌مند صفحه‌ای نمی‌شود که از بالا تا پایین درباره‌ی مخالفت مذهبی یا باورهای سیاسی شخصی است.

– آخرین باری که توئیتر یا فیس‌بوک خود را به‌روز کردید، به یاد نمی‌آورید

“تداوم حضور” یکی از کلیدهای اصلی حضور موفق و حرفه‌ای در شبکه‌ی اجتماعی است. در این تداوم حضور باید مراقب باشید که از آن سوی بام هم نیفتید و دچار بیش‌فعالی نشوید.

فراموش نکنید که مفهوم “زمان” در شبکه‌ی اجتماعی سریع‌تر از جهان واقعی است. اگر سه ماه استاتوس فیس‌بوک تازه‌ای ننویسید، معادل سه سال جهان واقعی محسوب می‌شود. اگر سه ماه است توئیتر خود را به‌روز نکردید، وضع از این هم بدتر است و مثل این است که ۶ سال فعالیتی نکرده‌اید.

شبکه‌ی اجتماعی باید زنده و فعال و پویا باشد. اگر تداوم حضور نداشته باشید، بسیاری از دوستان شما خیال می‌کنند مرده‌اید! و در واقع هم اگر سه ماه یک بار هم صفحه‌ی خود را به‌روز نمی‌کنید، در دنیای دیجیتال مرده محسوب می‌شوید!

– اگر توئیت‌های شما بازنشر داده نمی‌شود

اگر توئیت‌های شما در “توئیتر” بازنشر (ری توئیت) نمی‌شود، معنایش روشن است: شما بلد نیستید با امکان ۱۴۰ کاراکتر در توئیتر، مطلبی که به درد دیگران هم بخورد، منتشر کنید.

در توئیتر نباید فراموش کنید که شما نیز باید مطالب دیگر کاربران را ری توئیت کنید. بده و بستان قاعده‌ی اصلی شبکه‌های اجتماعی است.

– اگر تعداد فالوئرهای شما افزایشی ندارد

این اتفاق هم هشداری است که شما رموز حضور موفق و جالب در شبکه‌ی اجتماعی را بلد نیستید. صفحات کاربرانی که حضور موفق، لایک‌ها و فالوئرهای چشمگیری دارند را با دقت نگاه کنید. راه خوبی است که ایده بگیرید شبکه‌ی اجتماعی مناسب چه موضوعاتی است.

 

 

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا