تکنولوژی و فناوریموبایل

شیائومی اپل چینی ها

 چطور Xiaomi تلفظ می‌شود؟

Xiaomi یک کلمه‌ی چینی است و به سختی می‌توان آن را درست تلفظ کرد. هوگو بارا می‌گوید نزدیک‌ترین تلفن به اسم این شرکت چیزی شبیه به “Show Me” است که البته شو در آن بیشتر شبیه به SHIAO تلفظ می‌شود. شبیه‌ترین چیزی که در زبان ما نزدیک به تلفظ صحیح این کلمه است «شیائومی» است. اما وقتی یک چینی این کلمه را تلفظ کند بعید است متوجه شوید که منظورش همان شیائومی است که ما به زبان می‌آوریم.

شیائومی به چه معنا است؟

شیائومی به معنی Little Rice یا «کمی برنج» است. شاید دلیل آن‌ها برای انتخاب این نام نشان دادن ارائه محصولات مقرون به صرفه باشد و شاید هم دلیل دیگری داشته باشد.

چطور شیائومی به این شکل رشد کرد؟

این کمپانی گوشی هوشمند برای بازارهای چین، تایوان، سنگاپور و برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی ارائه می‌کند. بخش بزرگی از فروش شیائومی بصورت آنلاین انجام می‌شود تا محصولات با حداقل هزینه‌های سربار در اختیار مشتری قرار گیرند. کلیه‌ی قطعات مورد استفاده در محصولات این شرکت نیز توسط تامین‌کنندگان دیگر تهیه می‌شوند تا خود شیائومی درگیر تولید آن‌ها نشود. به این ترتیب شیائومی درگیر مشکلاتی که گریبان‌گیر کمپانی‌های بزرگ است، نمی‌شود؛ مشکلاتی نظیر درگیری پتنت‌ها، رقابت بر سر تولید سخت‌افزار قوی‌تر و …

۴ سال پیش حتی نمی‌دانستیم که شیائومی، موبایل تولید می‌کند. حالا این استارتاپ چینی به یک غول مهار نشدنی تبدیل شده است. غولی که بیش از ۴۵ میلیارد دلار ارزش دارد و با سرعتی باور نکردنی خود را جزو سه تولیدکننده‌ی بزرگ گوشی‌های هوشمند در دنیا تبدیل کرد. مایل‌ هستید درباره‌ی این شرکت بیشتر بدانید؟ همراه زومیت باشید.

اگر از مخاطبان قدیمی زومیت باشید احتمالا به خاطر دارید که این کمپانی چینی، یک سال و نیم پیش، هوگو بارا – معاونِ ارشدِ اندرویدِ گوگل را جذب کرد. در آن زمان بسیاری تصمیم هوگو بارا را احمقانه فرض کردند چرا که گوگل را به مقصد کمپانی چینیِ ناشناخته، ترک کرده بود. حالا می‌توان او را به خاطر تصمیم آینده‌نگرانه‌اش ستایش کرد؛ چراکه شیائومی به اپلِ دنیای اندروید معرف شده و همه جا صحبت از آن است. این کمپانی این هفته از دو گوشی هوشمند جدید، Mi Note و Mi Note Pro، با سخت‌افزار فوق‌العاده قوی و قیمتی رقابتی رونمایی کرد تا به نبرد مستقیم با آیفون ۶ پلاس و گلکسی نوت ۴ برود.

شیائومی همچون شهاب‌سنگی بزرگ بر کشور پهناور خود فرود آمد تا حفره‌ای عظیم در خیمه‌ی اپل و سامسونگ ایجاد کند. هرچند این کمپانی هنوز آنطور که باید و شاید در بازار جهانی حضور نیافته و مردم در بازارِ بزرگی همچون امریکا، علاقه‌‌ای به محصولات این کمپانی نشان نمی‌دهند، اما بعید است که سال آینده نیز شرایط به همین صورت باشد. در حال حاضر شیائومی بیشترین تمرکز را بر روی بازار بسیار بزرگ چین دارد اما سخت در تلاش است تا وارد بازار امریکا و اروپا شود.

Xiaomi-Mi-Note-camera-

با این مقدمه شما را با ۵ موردی که احتمالا در باره‌ی شیائومی نمی‌دانید آشنا می کنیم.


Xiaomi-Note-Pro

این کمپانی به خوبی توانسته است تا برندسازی لازم را مخصوصا در کشور چین انجام دهد. کنفرانس‌های معرفی این شرکت، مملو از مخاطب است و همچون کنسرت‌های بزرگ موسیقی سر و صدا بر پا می‌کنند. شیائومی ارتباط بسیار خوبی با رسانه‌ها دارد و  فعالیت‌های قابل ملاحظه‌ای را در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهد.

شیائومی در زمینه‌ی کسب رضایتِ مشتری نیز عالی عمل می‌کند و مشتریان را در شرایط مختلف تنها نمی‌گذارد. مثلا وقتی اعلام شد که شیائومی اطلاعات مربوط به آدرس کاربران خود را جمع می‌کند در پاسخ به جای اینکه دوپهلو صحبت کند، بصورت مستقیم از مخاطب خود معذرت خواهی کرد و دسترسی‌های اولیه را تغییر داد.

شیائومی برخلاف دیگر تولیدکنندگان چینی، توجه خاصی به بخش نرم‌افزار دارد و مدام در حال بروز رسانی نرم‌افزار محصولات خود است. در واقع شیائومی پس از فروش محصول نیز مخاطب خود را تنها نمی‌گذارد درست مانند شرکت‌های مطرح تولید کننده موبایل. به این ترتیب این کمپانی امکانات مشابه تولیدکنندگان بزرگ گوشی‌هوشمند را در اختیار مشتری قرار می‌دهد با این تفاوت که قیمت محصول نهایی آن به مراتب پایین‌تر از دیگران است. شاید این مهم‌ترین دلیل محبوبیت شیائومی و موفقیت آن باشد.

 چرا به شیائومی، اپلِ چین می‌گویند؟

هرچند مدیرعامل شیائومی از این مقایسه متنفر است. اما شباهت‌هایی بین این و برند وجود دارد. محصولات شیائومی شباهت زیادی به معادل‌های اپلی دارند. به عنوان مثال Mi Pad این شرکت بسیار شبیه به iPad Mini است و Mi Note ها نیز مستقیما برای رقابت با آیفون ۶ پلاس عرضه شده‌اند. نرم‌افزار این شرکت از نظر ترکیب‌بندی، شکل و شمایل آیکون‌ها و موارد دیگر شبیه به iOS اپل است. اما از نظر قیمت محصولات شیائومی به مراتب ارزان‌تر هستند برای مقایسه Mi Note با قیمت ۳۷۰ دلار و Mi Note Pro با قیمت ۵۲۰ دلار را با آیفون ۶ پلاسِ  ۷۰۰ دلاری مقایسه کنید.

مقاله مرتبط:

  • مقایسه Mi Note Pro، Mi Note با گلکسی نوت 4 و آیفون 6 پلاس

گوشی Mi Note Pro از هر نظر به قوی‌ترین سخت‌افزار حال حاضر بازار مجهز شده است و از نظر طراحی ظاهری نیز چیزی کم ندارد. بدنه‌ی آن در قسمت پشت و جلو شیشه‌ای است و بدنه‌ی ۶.۹۵ میلی‌متری آن از آیفون ۶ پلاس یا گلکسی نوت ۴ باریک‌تر است. پس شیائومی موفق به ارائه‌ی سخت‌افزاری شده که از هر نظر قادر به رقابت با بهترین‌های بازار است.

چرا شیائومی به بازار امریکا نیامده است؟

Mi Note فصل آینده به بازار تایوان عرضه شده و پس از آن وارد بازارهای دیگر به جز امریکا می‌شود. شیائومی به بازار امریکا علاقه دارد و قصد دارد امسال محصولات خود را وارد این بازار بزرگ و پر رونق کند. اما ورود به بازار امریکا نیاز به برنامه‌ریزی دقیق، تولید انبوه، پشتیبانی از شبکه‌ی LTE و توافق با اپراتورها دارد که هنوز شیائومی برای انجام آن‌ها نیاز به زمان دارد.

Xiaomi-Mi-Note 2

از طرفی ورود به بازار امریکا احتمالا با نبردهای پتنتی همراه خواهد شد و از آنجایی که شیائومی یک کمپانی نوپا است هنوز پتنت‌های بسیار کمی در اختیار دارد. این در حالی است که در بازار امریکا قوانین کپی‌رایت به شدت رعایت می‌شوند و کمپانی‌های مانند اپل با هزاران پتنت اجازه‌ی کار به شیائومی را نخواهند داد. پس شیائومی پیش از ورود به بازار امریکا یا اروپا باید محصولات خود را عاری از پتنت‌های نقض شده‌ی دیگر کمپانی‌ها کند.

شیائومی در کنفرانس اخیر خود نشان داد که تنها به بازار گوشی‌های هوشمند چشم ندوخته و در تلاش برای ورود به حوزه‌هایی همچون هوشمند سازی خانه‌ها، گجت‌های پوشیدنی و ابزارهای مرتبط با سرگرمی است. شیائومی زنگ خطری برای کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی موبایل است و روز به روز بخش بزرگ‌تری از بازار را تحت کنترل خود می‌گیرد.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا