تحقیق و مقاله

مقاله ای کامل در مورد قاره اروپا

قاره اروپا را از چند جنبه می توان بررسی کرد. اروپای سبز  خوش آب و هوا, اروپای اقتصادی و اروپای سیاسی که عامل جنگ های در چند قرن اخیر بوده است. در این مقاله شما را با ویژگی های کامل قاره اروپا آشنا خواهیم کرد.

۱۰ واقعیت در مورد قاره اروپا
1.اروپا دومین قاره کوچک جهان است و فقط ۴ میلیون مایل است.

2. اروپا بر خلاف سایر قاره های دیگر ،نه به دلیل سیاست بلکه به دلیل موقعیت جغرافیای مورد توجه است.

3. اروپا مسکن ۷۰۰ میلیون نفر است و رشد جمعیتی تقریبا راکد و یکی از کمترین آمار تولد (رشد جمعیت)را دارد.

4.با وجود خساست در زاد و ولد،۱۰ کشوری که در زمینه کمک های انسان دوستانه در جهان و خیریه سخاوتمند ترین کشورها هستند،همگی در اروپا هستند؛یک ویژگی مثبت برای اروپا.

5.بیشترین شکل کنونی اروپا مربوط به نتایج جنگ جهانی اول و دوم است.

6.کوچکترین کشور اروپا،واتیکان است که وسعت آن فقط ۱۱۰ هکتار است و جمعیت آن نیز بیش از ۸۰۰ نفر است.و بزرگترین کشور جهان نیز روسیه است که ۱۷٫۰۹۸٫۲۴۲ مساحت دارد.

7.نکته جالب دیگر این است که کوچکترین و بزرگترین کشور جهان هردو در این قاره هستند.

8.به طرز جالبی ۸۰ تا ۹۰ درصد کل این قاره از جنگل پوشیده شده بود اما نکته ناراحت کننده این است که در غرب این رقم به ۳ درصد رسیده است.

9.یک نکته دیگر تعداد کشورهایی است که قاره را در بر می گیرندتقریبا ۵۰ ایالت یا حکومت مستقل در اروپا وجود دارد ولی نباید آن ها را با ۲۷ کشور سابق عضو اروپا آن ها را اشتباه بگیرید،به طرز جالبی تقریبا ۷۰ کشور سابق وجود دارند که به دلایل جنگ و یا تغییر مرز در نقشه اروپا نمایش داده نمی شوند.

10. اروپا بیش از ۱۸ درصد نفت جهان را تامین می کند.

قاره ی اروپا را می توان دنباله ی قاره ی پهناور و مرتفع آسیا دانست. به همین جهت، برخی از جغرافیدان ها دو قاره ی آسیا و اروپا را یک قاره دانسته و آن را اوراسیا گفته اند. با این حال، رشته کوه اورال به عنوان یک مرز طبیعی، این دو قاره را از یک دیگر جدا می کند. در قاره ی اروپا سه شبه جزیره مهم وجود دارد:

۱.اسکاندیناوی

۲.بالکان

۳.ایبری

ناهمواری های اروپا به دو بخش متفاوت تقسیم می شود:

در مناطق شمالی اروپا کوه ها از نظر زمین شناسی فرسوده و قدیمی بوده، ارتفاع آن ها کم است و دارای قله های گنبدی شکل هستند. در این مناطق همچنین جلگه های پهناور و دریاچه های بسیار دیده می شود. به این منطقه از اروپا که در یک دوره ی بسیار طولانی، فرسایش، بلندیهای آن را صاف کرده و ناهمواری های ملایم در آن به وجود آورده است اروپای پیر می گویند.

در جنوب اروپا چین خوردگی ها و رشته کوه های بلند دیده می شود. در این منطقه قله ها نوک تیز و پوشیده از برف و یخ هستند. دامنه ی کوه ها اغلب دارای شیب تند است . رشته کوه های آلپ و پیوند در این منطقه قراردارند. در میان این کوهستان ها آبشارهای زیبای فراوان و رودهای پرآب وجود دارد. بر روی این رودها سدهای بزرگی احداث شده که از نیروی برق آن ها در صنعت و از آب آن ها در کشاورزی استفاده می شود.
به منطقه جنوبی اروپا که در آن چین خوردگی ها و رشته کوه های بلند وجود دارد و آتش فشان و زمین لرزه نیز در آن اتفاق می افتد اروپای جوان می گویند.

رودهای اروپا:

رودهایی که در اروپای شمالی جریان دارند، تقریباً در تمام طول سال منظم و پرآب اند اما رودهایی که در جنوب جریان دارند در فصل های گرم سال میزان آبدهی آن ها کم می شود.
از رودهای اروپا اغلب برای آبیاری زمین های کشاورزی و کشتی رانی استفاده می شود. این رودها در حمل و نقل داخلی قاره ی اروپا نیز اهمیت زیادی دارند.

دانوب طویل ترین رود اروپاست که از چند کشور می گذرد. متأسفانه فعالیت های صنعتی و قرار گرفتن کارخانه ها در مجاورت این رود سبب شده است که دانوب همانند برخی رودهای دیگر اروپا به شدت آلوده می شود.

آب و هوا :

اروپا در منطقه ی معتدل کره ی زمین قرار دارد. به همین دلیل ، بیابآن های گرم و خشک، باران های سیل آسا و نواحی یخ بسته ی وسیعی در آن دیده نمی شود. به نقشه ی انواع آب و هوا در اروپا توجه کنید:

* باریکه ای از شمال اسکاندیناوی و ایسلند در آب و هوای قطبی دارند.
* سوئد و فنلاند و شمال شرق اروپا و آب و هوای سرد دارند. در این ناحیه ، زمستان های سرد و طولانی با بارش سنگین برف همراه است . تابستآن های این منطقه کوتاه و خنک است.

* مناطق مجاور اقیانوس اطلس، انگلستان و ایرلند، آب و هوای معتدل اقیانوسی دارند. این مناطق در زمستان به دلیل عبور جریان های دریایی آب گرم از سواحل آب و هوای معتدل دارند و در تابستان نیز هوا خنک است.

* مناطق جنوبی اروپا در سواحل دریای مدیترانه آب و هوای مدیترانه ای دارد. آب و هوای مدیترانه ای دو ویژگی دارد:
۱ – زمستان های معتدل و مرطوب ؛
۲ – تابستان های گرم و خشک

* مرکز و شرق اروپا به دلیل دوری از دریاها آب و هوای قاره ای یا بری دارد. میزان بارندگی در آن جا کم است و زمستان ها سرد و تابستان ها گرم است.

بادها:

اروپای شمالی و مرکزی : این مناطق در معرض وزش بادهای غربی که از اقیانوس اطلس می وزد، قرارگرفته است. در زمستان ها نیز بادهای سرد قطبی به این مناطق می وزد
اروپای مدیترانه ای : این منطقه در معرض وزش بادهای سرد و بادهای گرم است. بادهای گرم و خشک از صحرای بزرگ آفریقا می وزد. این بادها آنقدر گرم هستند که گاهی دمای هوا را در سواحل اروپا به ۴۰ درجه ی سانتیگراد نیز می رسانند که در نتیجه ی آن، به مزارع انگور و زیتون آسیب وارد می شود.
بادهای سرد نیزدر زمستان ها از کوه های آلپ برخاسته و این منطقه را تحت تأثیر قرار می دهند.

پوشش گیاهی:

با توجه به گوناگونی آب و هوا ، نوع پوشش های گیاهی در اروپا متفاوت است. به نقشه ی پوشش گیاهی اروپا توجه کنید. آیا جنگل ها و چمن زارها در اروپا وسعت زیادی دارد؟ تقریباً اروپا را جنگل پوشانده است. باران و رطوبت کافی و خاک مساعد موجب شده است که مناظر طبیعی زیبایی در این قاره به وجود بیاید.
مثلاً ⅔ خاک کشور فنلاند وسیعی از خاک کشور سوئد پوشیده از جنگل های مخروطی ( سوزنی برگ ها) است که در اقتصاد این کشورها بسیار مؤثر است.

جمعیت:

به علت وجود شرایط طبیعی مساعد در این قاره ، یعنی وجود جلگه های پهناور، رودهای پرآب، آب و هوای معتدل و ریزش باران کافی، همچنین به خاطر توسعه ی علم و صنعت، امکان کار و فعالیت اقتصادی در اروپا به خوبی فراهم شده است.به همین دلیل در بیشتر بخش های این قاره جمعیت متراکم است.
پرجمعیت ترین نواحی اروپا، در کنار رودهای مهم اطراف مراکز صنعتی و نواحی مساعد کشاورزی دیده می شود.
هر چند اروپا قاره ی پرجمعیتی است اما رشد جمعیت در آن کم است؛ زیرا خانواده ها به ویژه در کشورهای صنعتی، تمایلی به داشتن فرزند زیاد ندارند؛ از این رو رشد جمعیت در برخی از کشورهای اروپا مانند آلمان و ایتالیا به شدت رو به کاهش است.

نژادو زبان ودین:

اروپائیان از نظر نژاد سفید هستند و به تیره های مختلفی تقسیم می شوند زبان مردم اروپا به سه دسته تقسیم می شود. برخی از زبان ها مانند ایتالیایی و اسپانیایی ریشه ی لاتین، برخی مانند آلمانی و انگلیسی و ریشه ی ژرمنی و برخی دیگر مثل روسی و لهستانی ریشه ی اسلاو دارند. بیشتر مردم اروپا پیرو دین حضرت مسیح (ع) هستند.
دین مسیحی به سه مذهب بزرگ کاتولیک، پروتستان و ارتدوکس تقسیم می شود. کاتولیک ها از رهبر مذهبی و روحانی خود پاپ که محل اقامت او در واتیکان است پیروی می کنند. مسلمانان در همه ی قاره ی ا روپا پراکنده اند اما شمار زیادی از آنان در شبه جزیره ی بالکان (آلبانی ، بوسنی، هرزگوین، بلغارستان، بخش اروپایی ترکیه) زندگی می کنند.
در این کشورها مساجدی با شکوه و کهن وجود دارد.

وضعیت اقتصادی:

قاره ی اروپا دارای منابع زیرزمینی از قبیل معادن زغال سنگ و نفت (در دریای شمال) است اما این منابع نمی تواند پاسخ گوی صنایع عظیم این قاره باشد.
از این رو، اروپا برای ادامه ی حیات صنایع خود به منابع معدنی و مواد اولیه ی کشورهای دیگر نیاز دارد و وارد کننده ی این مواد است. در گذشته ، کشورهای اروپایی برای برآوردن نیاز خود به استعمار قاره های دیگر روی می آوردند.
امروزه اروپا با استفاده از علم و فناوری جدید توانسته است از بزرگ ترین مناطق صنعتی جهان باشد. کالاهای صنعتی کشورهای چون آلمان، انگلستان و فرانسه به سراسر جهان صادر می شود.
کشاورزی تقریباً در همه جای اروپا رایج است و با استفاده از ماشین آلات مدرن و شیوه های علمی صورت می گیرد.
در جنوب اروپا، آب و هوای مدیترانه ای سبب شده است که در این منطقه محصولات ویژه ای چون زیتون ، مرکبات و انگور به عمل آید.
در آن جا، دامداری و دامپروری نیز با شیوه های علمی انجام می شود و میزان تولید محصولات گوشتی و لبنی زیاد است. بسیاری از فرآورده های گوشتی و لبنی کشورهایی چون هلند و دانمارک به خارج اروپا صادر می شود.
صنعت ماهیگیری نیز به سبب دسترسی به دریاها و اقیانوس اطلس در اروپا رونق دارد و نروژ از کشورهایی است که در این صنعت فعالیت چشمگیر دارد.
قاره ی اروپا به دلیل داشتن مراکز فرهنگی و تاریخی فراوان نظیر موزه ها، کلیساها و دانشگاه ها، مورد توجه گردشگران است. جاذبه های طبیعی سواحل آفتابی طولانی در مدیترانه، ورزشگاه های زمستانی در کوه های آلپ و بالاخره، داشتن مراکز خرید و فروشگاه های بزرگ، پیوسته مورد بازدید جهان گردان سراسر دنیا قرار می گیرد. اسپانیا، ایتالیا، فرانسه از جمله کشورهایی هستند که از طریق ورود جهان گردان درآمدهای بسیار زیادی کسب می کنند.

اروپا-Europe- یکی از قاره های برجسته جهان است. این قاره، همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، بزرگترین و پرجمعیت ترین قاره دنیا نیست. کشورهای زیبا که پیشینه هنری بسیار غنی دارند همچون فرانسه، ایتالیا، سوئیس، میلان، ونیز و … در این قاره زیبا قرار دارند. اروپا یکی از مقاصد گردشگری بسیار محبوب در سرتاسر جهان است. سالانه افراد بسیاری برای گردش و تفریح، قاره اروپا و کشورهای جذاب آن را انتخاب می کنند.

اطلاعات گردشگری

قاره اروپا، یکی از قاره های کوچک کره زمین است. مساحت این قاره حدود ده میلیون کیلومتر مربع و جمعیت آن حدود ۶۰۰ میلیون نفر است.
اروپا در واقع شبه جزیره ای در شمال غرب اوراسیا و – آسیا و اروپا – و شمال قاره آفریقاست. اروپا را به دلیل قرار گرفتن در منطقه معتدل شمالی، قاره سبز می نامند. این قاره، بین دریای سیاه در جنوب شرقی، دریای مدیترانه در جنوب، اقیانوس اطلس در غرب و دریای آدریاتیک در شمال قرار دارد.

هر کدام از کشورهای این قاره جاذبه های گردشگری خود را دارند و اطلاعات توریستی مجزایی برای آن وجود دارد.

تعداد گردشگران سالیانه قاره اروپا

تعداد افرادی که سالیانه به قاره اروپا سفر می کنند مشخص نیست. این تعداد آن قدر زیاد است که نمی توان آمار مشخصی در مورد آن ذکر کرد. گردشگران فراوانی از سراسر دنیا برای بازدید از ونیز، فرانسه، واتیکان، ایتالیا، پاریس، لندن و … به قارع اروپا سفر می کنند. این قاره مملو از شهرها و کشورهای بسیار زیبا و دیدنی است و میلیون ها نفر در طول سال به آنجا مسافرت می کنند و از زیبایی های این شهرها لذت می برند.

درباره قاره اروپا

اروپا در طول تاریخ شاهد جنگ ها فراوان بوده است. جنگ های جهانی اول و دوم در این قاره به وقوع پیوسته است. جنگ بین انگلیس و فرانسه، جنگ های صلیبی و … همه مربوط به قاره اروپا هستند. انقلاب های فراوانی نیز در این قاره رخ داده اند. از جمله می توان به انقلاب فرانسه، انقلاب صنعتی، رنسانس و … اشاره کرد. اروپا را می توان مهد هنر و مد دانست. فرهنگ مردمان این قاره بسیار بالاست و می توان گفت غنی ترین و کامل ترین فرهنگ ها و هنرها از این قاره به همه دنیا بسط داده شده اند.

بسیاری از هنرمندان در این قاره به دنیا آمده و در آنجا رشد کرده اند. اروپا منطقه ای کامل و پربار از نظر تاریخی، فرهنگی، هنری و گردشگری است.

تاریخچه قاره اروپا

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، قاره اروپا شاهد جنگ های فراوانی همچون جنگ های جهانی اول و دوم بوده است. انقلاب ها و جنگ ها باعث تغییرات اساسی در اروپا و مردم و فرهنگ آن شده اند.

بسیاری از مدهای جهان از اروپا شکل گرفته است. اروپا ارزش بسیاری در تاریخ هنر و مد امروز دارد. یونان باستان از صدها شهر تشکیل شده بود. از قرن ۸ قبل از میلاد، یونانی ها آغاز به ساخت شهرهای جدید در اطراف مدیترانه کردند و سرانجام قاره اروپا به شکل امروزی در آمد.

افرادی که از قاره اروپا دیدن می کنند، می توانند طعم تاریخ غنی را به خوبی بچشند. برخی از پادشاهان قدیم این قاره، بسیار بی رحم بودند. تعدادی از آنها دیپلماتیک بودند. همه این تفاوت ها، باعث جذابیت بیشتر این قاره شده اند.

آب و هوا قاره اروپا

آب و هوای اروپا، بسیار دلچسب و دوست داشتنی است. هنگام بازدید از قاره اروپا متوجه می شوید این قاره چه آب و هوای معتدل و دلنشینی دارد. شاید همین آب و هوای خوب را بتوان یکی از دلایل مردم برای مسافرت به کشورهای مختلف این قاره دانست. بین ماه های مارس تا سپتامبر، بهترین زمان برای بازدید از اروپاست.

جمعیت قاره اروپا

قاره اروپا حدود یک نهم جمعیت دنیا را در خود جای داده است. یعنی چیزی حدود ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد.

مکان های دیدنی قاره اروپا

انتخاب یک مکان زیبا و خاص در اروپا سخت است. تقریبا همه جای این قاره سرسبز زیباست. سیسیل، جزایر اسکاتلند، رشته کوه های آلپ سوئیس، خود سوئیس، پاریس، آمستردام، برلین و … مکان های بسیار زیبایی برای گردش و تفریح هستند. همه گردشگرانی که از این مکان ها دیدن می کنند، بدون شک محو زیبایی ها طبیعی و ساخته بشر آنها می شوند. ونیز از جمله شهرهایی است که هنگام مسافرت به قاره اروپا، باید از آن دیدن کرد. خانه هایی که روی آب بنا شده اند و رفت و آمد با قایق بین خانه ها از جمله جذابیت های این شهر هنر است.

در کل، قاره اروپا یکی از زیباترین مقاصد گردشگری در کل دنیاست.

نژادهای قاره اروپا

نژادهایی که در قاره اروپا وجود دارند، بر اساس رنگ پوست انسان ها دسته بندی می شوند. این نژادها شامل، مدیترانه ای، آلپی و شمال اروپا هستند. آنها علاوه بر تفاوت در رنگ پوست هایشان از نظر هیکل و رفتار نیز با یکدیگر متفاوت هستند. شمالی ها، قدهای بسیار بلندی دارند و نژاد مدیترانه ای کوتاه قدتر هستند.

ادیان قاره اروپا

بسیاری از مردم که در قاره اروپا ساکن هستند، به دین مسیحیت اعتقاد دارند. کلیساهای فراوانی برای هر دو مذهب کاتولیک و پروتستان در سرتاسر اروپا وجود دارند. شهر واتیکان، از جمله شهرهایی است که مملو از انواع مختلف کلیساهاست و همین موضوع آن را به مکانی دیدنی تبدیل کرده است. با وجود دین مسیحیت در اولویت و دیگر ادیان جهان به میزان بسیار کم، باید گفت اروپا قاره ای سکولار است. شما می توانید میان همه افراد مذهبی، افرادی را نیز پیدا کنید که به هیچ دین و مذهبی اعتقاد ندارند.

زبان های مختلف قاره اروپا

زبان هند و اروپایی، گارمن، ارمنی، آلبانیایی و بسیاری زبانهای دیگر را می توان در کشورهای مختلف قاره اروپا پیدا کرد. بیشترین درصد را زبان هندو اروپایی به خود اختصاص داده است.

واحد پول قاره اروپا

یورو، واحد پول رایج در قاره اروپا است. این واحد پول، به عنوان دومین واحد پول رایج در سراسر دنیا نیز شناخته می شود.

قاره اروپا در شبه جزیره‌ای در شمال غرب اوراسیا و در شمال قاره آفریقا قرار گرفته‌است. این قاره که به دلیل قرار گرفتن در منطقه معتدل شمالی به قاره سبز معروف است بین آبهای دریای سیاه در جنوب شرقی، دریای مدیترانه در جنوب، اقیانوس اطلس در غرب و دریای آدریاتیک در شمال قرار دارد. اروپا کوچک‌ترین قطعه از قطعات پنجگانه خشکی و بخش غربی بر قدیم است. مساحت آن ۱۰ میلیون کیلومتر مربع است و حدود ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد.

یونانیان

یونان باستان از صدها دولت – شهر مستقل تشکیل می‌شد. از قرن هشتم قبل از میلاد، یونانی‌ها ساخت شهرهای جدید در سراسر مدیترانه، را آغاز کردند این مستعمره‌های یونانی با شاهنشاهی نیرومند ایران در تماس بودند. در نتیجه تشنج بین یونان و ایرانی‌ها زیاد شده، و در سال ۵۰۰ قبل از میلاد، یک جنگ بین آنها در گرفت. در سال ۴۷۹ قبل از میلاد ارتش متحد دولت – شهرهای یونان، ایران را شکست داد. ۸۱۴.

آکروپولیس باقیمانده‌های اکروپولیس، آتن امروزی را در بر می‌گیرد.آتن ثروتمندترین و بزرگ‌ترین ناحیه شهری یونان بود. شهروندان این شهر از یک دموکراسی ابتدایی (دولت مردمی) برخوردار بودند. تا پیش از قرن پنجم قبل از میلاد، ناحیه شهری اسپارت بیشتر نواحی جنوب یونان را تحت کنترل داشت. این ناحیه را منطقه «پلویونی» می‌نامند. زندگی اسپارتی‌ها در جنگ می‌گذشت. همه شهروندان مذکرو بالغ، اعضاء تمام وقت ارتش محسوب می‌شدند. زنها آموزشهای فیزیکی می‌دیدند تا بتوانند بچه‌های قوی و نیرومند به دنیا بیاورند. هنگامی که شهروندان اسپارتی مشغول پرداختن به امور جنگی بودند، غلامان (بردگان) روی زمین کشاورزی می‌کردند. اولین مسابقات المپیک، در شهر المپیا، در جنوب یونان برگزار می‌گردد.

رومیان

حکومت اولین امپراتور روم، آگوستوس در سال ۲۷ قبل از میلاد آغاز شد. این حکومت شاهد آغاز پکس رومانا، یا دوران ثبات سیاسی و شکوه و جلال فراوان که حدود ۲۰۰ سال ادامه داشت، بود. در طول این دوره، امپراتور روم به مدیترانه و بخش اعظم اروپای غربی حکومت می‌کرد. امپراتوری به شکل کاملی سازماندهی شده بود و به خوبی اداره و کنترل می‌شد. یک شبکه از راهها سرزمین‌های امپراتوری را به پایتخت، رم، متصل می‌کرد. لژیون آموزش دیده روم از تمام نقاط بحرانی در طول مرزهایش دفاع می‌کرد. شهروندان رومی از یک قانون مشترک، فرهنگ مشترک و زبان مشترک، لاتین، بهره مند بودند. تا سال ۴۵۰ میلادی رومیان باستان، انگلستان را ترک کرده بودند و به جای آنها تعداد زیادی از مردم شمال اروپا در آنجا اقامت داشتند. اقوامی که در آنجا سکونت داشتند متعلق به چهار قبیله، آنگل‌ها، یوت‌ها، فرزین‌ها و ساکسون‌ها بودند. این ساکنان، «آنگلوساکسون» نامیده شدند. قبرهای منطقه ساتن هو با یادداشتهای راهبانی مثل عالیجناب «بید»، اطلاعات مربوط به تاریخ آنها را بیان می‌کند. قرنها بعد، شاهان آنگلوساکسون مانند آلفردکبیر با مهاجمان وایکینگ جنگیدند. در دنیای رومی‌ها خیلی مهم بود که افراد سایو (شهروند رومی) باشند. ابتدا، مقام شهروند فقط به افرادی که دردرون شهرها زندگی می‌کردند، داده شد. در سال ۸۹ قبل از میلاد، مقام شهروند به تمام ایتالیایی‌ها اعطا شد. تا پیش از ۲۱۲ بعد از میلاد، مقام شهروند رومی به همه مردان آزاد که در محدوده امپراتوری روم زندگی می‌کردند، اعطا شد. مقام شهروندی به بردگان و زنها داده نمی‌شد.

اروپای قرون وسطی

تا قرن ۱۳ میلادی، قلعه‌های متعلق به شوالیه‌ها بیش ازهر چیز دیگری در پهنه اروپا خود نمایی می‌کرد. شوالیه‌ها از زندگی مرفهی برخوردار بودند که با زندگی دهقانانی که روی زمینهای آنها کار می‌کردند، تفاوت زیادی داشت. شهرهایی در اطراف قلعه‌ها بوجود آمدند و توسعه یافتند. تجار برای تجارت از راههای صعب العبور سفر می‌کردند. زائران سفرهای طولانی را برای زیارت اماکن مقدس انجام می‌دادند. زندگی سخت بود، جنگ، قحطی و طاعون همواره جان مردم را تهدید می‌کرد. در اواخر قرن پانزدهم میلادی، آخرین بخش از قلمرو مسلمانان اسپانیایی گرانادا یا همان شهر قرناطه در اندلس، به حکمرانان مسیحی آن دیار، فردیناند فرمانروای آراگون و ایزابلا فرمانروای کاستیل، تسلیم می‌گردد. در همان سال، با حمایت مالی فردیناند و ایزابلا، کریستف کلمب از اقیانوس اطلس می‌گذرد و به جزایر هند غربی (در نزدیکی سواحل آمریکا) می‌رسد. در اروپای قرون وسطی، کاری که مردم انجام می‌دادند، غذایی که می‌خوردند، لباسی که می‌پوشیدند و محلی که در آن زندگی می‌کردند، همگی بستگی به جایگاه اجتماعی آنها داشت. حدودا از تاریخ ۸۰۰ تا ۱۰۵۰ میلادی به مدت سه قرن، جنگجویان وایکینگ با کشتی‌های دراز و براق خود، اروپا را به وحشت می‌انداختند. آنها از اسکاندیناوی برای جستجوی نقره، بردگان و زمین به دریا رفتند. بعضی‌ها به بریتانیا و فرانسه حمله می‌کردند، در حالی که دیگران روسیه و رودخانه‌های دوردست آسیا را مورد تاخت و تاز قرار می‌دادند. واکینگها کاشفان دلیر و شجاعی بودند. آنها با شجاعت از میان امواج خروشان اقیانوس اطلس عبور کرده، ایسلند و گروئنلند را کشف کردند و حتی به شمال آمریکا نیز قدم گذاشتند.

اروپای فئودالی

از حدود سال ۸۰۰ تا ۱۳۰۰ میلادی، بیشتر مناطق اروپای غربی توسط سیستم فئودالی سازماندهی شده بود. پادشاه مالک همه زمین بود که به مناطقی به نام ملک اربابی تقسیم می‌شد و ارباب هر ملک، خراجگذار پادشاه محسوب می‌شد. او سوگند وفاداری یاد می‌کرد و متعهد می‌شد که برای حفاظت از اموال پادشاه، سربازانی (مردان جنگی) استخدام نماید. رعیت‌ها در روستاها زندگی می‌کردند. آنها سهمی از محصولات خود را به املاک شاه (خراجگذار شاه) می‌دادند. پاپ یکی از قدرتمندترین حاکمان اروپایی فئودالی محسوب می‌شد. او رئیس کلیسای کاتولیک رومی بود که مقدار زیادی زمین، تحت مالکیت خود داشت. پاپ از همه پادشاهان انتظار داشت که از او اطاعت کنند. اما هنگامی که قدرت پادشاهان و امپراتورها زیادتر شد، سعی کردند که با کلیسا مبارزه کنند.

جنگ انگلیس و فرانسه

در سال ۱۳۳۷ م پادشاه انگلیس، ادوارد سوم، علیه پادشاه فرانسه، فیلیپ ششم، اعلام جنگ می‌کند. ادوارد معتقد بود که مالک حکومت فرانسه می‌باشد. محاصره‌های زیادی بوقوع پیوست و جنگ‌هایی بزرگ رخ داد. البته در این درگیری‌های ۱۱۶ ساله، دوران طولانی صلح وجود داشت. ابتدا، انگلیسی‌ها در جنگ‌های کرسی، پواتیه و آژنکور پیروز شدند. سرانجام فرانسوی‌ها که از سخنان ژاندارک به هیجان آمده بودند، مهاجمان انگلیسی را در سال ۱۴۵۳ م عقب راندند. در ابتدا انگلیسی‌ها پیروزی‌های فراوانی به دست آورند. در سال ۱۳۴۶، آن‌ها پیروزی مهمی در جنگ کرسی، در شمال فرانسه، به دست آوردند. کمانداران انگلیسی با استفاده از کمان‌های بلند، سواره نظام فرانسه را نابود کردند. انگلیسی‌ها در سال ۱۳۵۵ حمله جدیدی را به رهبری وارث ادوارد سوم، ادوارد شاهزاده ولز (۷۶-۱۳۳۶م)، آغاز کردند. ادوارد فرمانده بی رحم نظامی، به دلیل آنکه زره سیاه به تن می‌کرد به شاهزاده سیاه معروف شد. در سال ۱۳۵۶م در جنگ پواتیه، در مرکز فرانسه، شاهزاده سیاه پیروزی بزرگی به دست آورد. پادشاه فرانسه، ژان دوم (۶۴- ۱۳۱۹م)، در این جنگ اسیر شد و برای آزادیش درخواست ۴ میلیون سکه طلا از فرانسه شد. در طول سال‌هایی که فرانسه مشغول عقب راندن مهاجمان انگلیسی بود، جنگ بصورت پیوسته ادامه داشت. در سال ۱۴۵۳م، فقط بندر کاله، در شمال فرانسه، در دست انگلیس باقی مانده بود. بدینسان، جنگ صد ساله به پایان رسید. با این وجود، تا سال ۱۸۰۱م پادشاهان انگلستان کماکان خود را پادشاه انگلستان و فرانسه می‌نامیدند. در سال ۱۰۹۵ م «پاپ اورین» دوم همه مسیحیان اروپایی را مجبور کرد تا علیه ترکان مسلمان قیام کنند و شهر اورشیلم (بیت المقدس فعلی) واقع در فلسطین را باز پس گیرند. در همان سال، سپاه بزرگی مهیا و رهسپار نخستین جنگ صلیبی گردید. تعداد زیادی از جنگجویان صلیبی در طول سفر خطرناک از اروپا تا خاورمیانه جان خود را از دست دادند.آنها که زنده ماندند در سال ۱۰۹۹ م بیت المقدس را تسخیر کردند. در بین سالهای ۱۰۹۹ تا ۱۲۵۰ م، شش جنگ صلیبی دیگر رخ داد ولی در هیچ یک از آنها صلیبیان موفقیتی به دست نیاورند.

دوره جنگ‌های صلیبی

در سال ۱۰۹۶، بالغ بر ۱۵۰ هزار اروپایی به راستی تصمیم گرفتند که به صف اول جنگجویان صلیبی بپیوندند. جنگ‌های صلیبی یکی از پرشورترین وقایع قرون وسطی بوده‌است. در آن سال، بزرگ ترین سپاه‌هایی که اروپا تا آن زمان به چشم ندیده بود، به رهبری شوالیه‌های جوشن پوش، با بیرق‌های در اهتزازی که تقریباً نشان تمامی خانواده‌های اصیل اروپای غربی را بر خود داشت، تقریباً سه هزار مایل راه را تا فلسطین در پاشنه کردند تا به نام کلیسای کاتولیک رمی، سرزمین مقدس را فتح کنند. آن‌ها تمامی خطرها را به جان خریدند تا شهر مقدس اورشلیم(بیت المقدّس) را فتح کنند. رنسانس دانش و هنر پیشرفتهای عظیمی در ایتالیای قرن پانزدهم و شانزدهم بوجود آوردند. این احیای فرهنگی به رنسانس (یعنی «نوزایی») مشهور شده‌است. دانشمندان، شعرا و فیلسوفانی ظهور کردند که با الهام از میراث اصیل رم و یونان با دیدگانی تازه تر به جهان می‌نگریستند. نقاشها به مطالعه آناتومی (علم تشریح) پرداختند و اعضای بدن انسان را به شیوه واقعگرایانه‌ای نقاشی می‌کردند. فرمانروایان ساختمانها و کارهای بزرگ هنری را سفارش دادند. این عقاید تازه بزودی در سراسر اروپا گسترش یافت. مطلوب «انسان عصر رنسانس» شخص درخشان و همه فن حریفی بود که در موضوعات فراوانی کارآزموده باشد. لئوناردوداوینچی و میکل آنژ مشهورترین آنان می‌باشند. دستاوردهایشان احترام آنان در جامعه را افزایش داد.

اروپا در قرن ۱۶ و ۱۷

در طول قرون ۱۶و ۱۷ میلادی مردم عقاید سنتی را زیر سوال بردند. دانشمندانی همچون گالیله و تصویر:اسحاق نیوتن روشهای جدید را توسعه داده و بر مبنای مشاهدات و تجارب خود به کشفیات فراوانی، دست یافتند. در بسیاری از شاخه‌های دانش از جمله فیزیک، کالبد شناسی، نجوم، و ریاضیات پیشرفتهای بزرگی حاصل گردید.نیکولاس کوپرینک ستاره شناس لهستانی، کتاب «گردش افلاک آسمانی» را منتشر می‌کند، او دراین کتاب عقاید جدید خود را مبنی بر گردش سیارات به دور خورشید، بر خلاف نظریه گردش سیارات به دور زمین، مطرح می‌کند. در قرن هفدهم دانشمندان متوجه این مساله شدند که زمین سیارات به دور خورشید حرکت می‌کنند. مدلهای مکانیکی منظومه شمسی برای نشان دادن این موضوع ساخته می‌شدند. این دستگاههای جهان نما به نام «ارری» مشهور شدند، زیرا اولین بار برای «ارل ارری» ساخته شد. در چهاردهم جولای ۱۷۸۹ میلادی، جماعتی از گرسنگان به زندان «باستیل» در پاریس، حمله کردند. فقرای پاریس که سان کولوت نامیده می‌شدند، از سیاستهای لویی شانزدهم، پادشاه فرانسه، به خشم آمده بودند. لویی که با بحران مالی شدیدی دست به گریبان بود، از مجلس طبقات عمومی در خواست کرد تا مالیاتها را افزایش دهد. این امر، موجب بروز انقلاب فرانسه گردید و به مدت ۱۰ سال این کشور دچار هرج و مرج شد. لویی شانزدهم در سال ۱۷۹۲ اعدام شد و سرانجام، در سال ۱۷۹۹، هنگامی که ژنرال ناپلئون بنا پارت به قدرت رسید، انقلاب پایان پذیرفت.

انقلاب فرانسه

در ۱۷۹۱، در سال پس از انقلاب فرانسه، حکومت دستگاه جدیدی را برای اعدام در ملاء عام به خدمت گرفت. این دستگاه که گیوتین نامیده می‌شود برای قطع سرانسان با سرعت و بدون درد، طراحی شده بود. اما بزودی تبدیل به سمبول خوفناک دوره وحشت گردید. تغییرات بزرگی که در قرن هجدهم در انگلستان رخ داد به نام انقلاب صنعتی شناخته می‌شود. اختراعات جدیدی مثل ماشین بخار کالاها را سریعتر و ارزانتر از قبل تولید می‌کرد. در قرن نوزدهم گسترش صنعت به بقیه اروپا و سرزمین آمریکا رسید. راه آهن سرعت مسافرت را زیاد کرد. مردم زیادی در کارخانه‌ها کار و در شهرها زندگی می‌کردند. قرن نوزدهم در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ م بسیاری از کشورهای اروپایی از دوموکراسی دست کشیدند. حزب نازی هیتلر در آلمان به قدرت می‌رسد و فاشیست‌های [موسولینی] بر ایتالیا حکومت می‌کنند. در ابتدا بریتانیا و فرانسه کوشیدند با این دیکتاتورهای جنگ طلب سازش کنند. آنها عاقبت در سال ۱۹۳۹ در برابر تهاجم هیتلر ایستادند و اروپا به جنگ جهانی دوم کشیده شد.

جنگ جهانی اول

در ماه اوت ۱۹۱۴ م جنگ عظیمی در اروپا بین آلمان، رهبر دول محور، و نیروهای متفقین به رهبری فرانسه و بریتانیا درگرفت. هیچ یک از دو طرف نتوانستند به پیروزی کامل دست یابند و جنگ تا چهار سال بطول انجامید. پیش از پیروزی متفقین در نوامبر ۱۹۱۸ حدود ۱۰ میلیون نفر کشته شدند. وقتیکه در ماه اوت ۱۹۱۴ جنگ اعلام شد، میلیونها تن از مردم شادمان در خیابانهای شهرهای مهم اروپا شروع به رقص و پایکوبی نمودند. مردم تصمیم حاکمان خود برای رفتن به جنگ مورد حمایت قرار دادند. مردان جوان داوطلب برای جنگیدن، هجوم می‌آورند. با این وجود، صحنه‌های دهشت انگیز جنگ جهانی اول، نگرش مردم به جنگ را تغییر داد. یک نسل کامل از مردان جوان به خاک و خون کشیده شدند. جنگ جهانی اول، چهار امپراتوری را نابود ساخت، امپراتوری آلمان تاج و تخت را از دست داد و دولت جمهوری جایگزین آن شد. امپراتوریهای شکست خورده اتریش ـ مجارستان و عثمانی هر دو از هم گسیختند و امپراتوری روسیه نیز بدست انقلابی‌های بلشویک افتاد.

جنگ جهانی دوم

در سپتامبر ۱۹۳۹ م، جنگ جهانی دوم در اروپا آغاز شد. آدولف هیتلر، می‌خواست تا رایش سوم به یک قدرت مطلقه در اروپا، تبدیل شود. در ابتدا تاکتیک حملات برق آسا موفقیت آمیز می‌نمود. اما پس از سال ۱۹۴۳م، قوانین متفقین، متشکل از نیروهای آمریکا، شوروی و انگلستان، بر آلمان برتری یافتند. سرانجام، آلمان در ماه می‌۱۹۴۵میلادی، نه روز پس از خودکشی هیتلر، تسلیم شد. بیش از بیست میلیون اروپایی در این جنگ کشته شدند.

تا قرن ۱۳ میلادی، قلعه‌های متعلق به شوالیه‌ها بیش ازهر چیز دیگری در پهنه اروپا خود نمایی می‌کرد. شوالیه‌ها از زندگی مرفهی برخوردار بودند که با زندگی دهقانانی که روی زمینهای آنها کار می‌کردند، تفاوت زیادی داشت. شهرهایی در اطراف قلعه‌ها بوجود آمدند و توسعه یافتند. تجار برای تجارت از راههای سخت‌گذر سفر می‌کردند. زائران سفرهای طولانی را برای زیارت اماکن مقدس انجام می‌دادند. زندگی سخت بود، جنگ، قحطی و طاعون همواره جان مردم را تهدید می‌کرد. در اواخر قرن پانزدهم میلادی، آخرین بخش از قلمرو مسلمانان اسپانیایی گرانادا یا همان شهر قرناطه در اندلس، به حکمرانان مسیحی آن دیار، فردیناند فرمانروای آراگون و ایزابلا فرمانروای کاستیل، تسلیم می‌گردد. در همان سال، با حمایت مالی فردیناند و ایزابلا، کریستف کلمب از اقیانوس اطلس می‌گذرد و به جزایر هند غربی (در نزدیکی سواحل آمریکا) می‌رسد. در اروپای قرون وسطی، کاری که مردم انجام می‌دادند، غذایی که می‌خوردند، لباسی که می‌پوشیدند و محلی که در آن زندگی می‌کردند، همگی بستگی به جایگاه اجتماعی آنها داشت. حدودا از تاریخ ۸۰۰ تا ۱۰۵۰ میلادی به مدت سه قرن، جنگجویان وایکینگ با کشتی‌های دراز و براق خود، اروپا را به وحشت می‌انداختند. آنها از اسکاندیناوی برای جستجوی نقره، بردگان و زمین به دریا رفتند. بعضی‌ها به بریتانیا و فرانسه حمله می‌کردند، در حالی که دیگران روسیه و رودخانه‌های دوردست آسیا را مورد تاخت و تاز قرار می‌دادند. واکینگها کاشفان دلیر و شجاعی بودند. آنها با شجاعت از میان امواج خروشان اقیانوس اطلس عبور کرده، ایسلند و گروئنلند را کشف کردند و حتی به شمال آمریکا نیز قدم گذاشتند.

قاره اروپا نسبتا کوچک و وسعت آن نزدیک به ۱۰ میلیون کیلومتر مربع می باشد. جمعیت این قاره حدودا ۸۰۷ میلیون نفر می باشد.

این قاره در میان هفت قاره جهان دومین آنها از لحاظ کوچکی پس از استرالیاست. با این حال با وجود کوچکی، هیچ قاره ای در پیشرفت دنیای جدید به اندازه اروپا تاثیر نداشته است.

نواحی شمالی این قاره به آبهای یخ بسته منجمد شمالی و نواحی جنوبی آن به دریای مدیترانه می رسد. در غرب آن اقیانوس اطلس قرار داشته و کوههای اورال در شرق، تعیین کننده مرز آن با آسیا به شمار می رود.

این قاره به وسیله تنگه های داردانل و بسفر و دریای مرمره از قاره آسیا و به وسیله تنگه جبل الطارق از قاره آفریقا جدا گردیده است.

از دریاهای مهم اروپا دریای سیاه، دریای اژه، دریای آدریاتیک، دریای بالتیک و دریای مدیترانه است.

کوههای مهم اروپا سلسه کوه آلپ که بلندترین قله آن مون بلان در مرز سوییس و فرانسه است. سلسه کوه پیرند در مرز فرانسه و اسپانیا قرار گرفته است.

رود های مهم اروپا عبارتند از: رود راین در آلمان، رود سن در فرانسه، رود دانوب در اتریش و آلمان و رود نیپر در اتحاد شوروی.

جزایر مهم این قاره عبارتند از: انگلستان، ایرلند، ایسلند و مالت که این جزایر هر کدام کشورهای مستقلی هستند. جزایر دیگر آن سیسیل و ساردنی متعلق به کشورایتالیا، کرس متعلق به فرانسه، کرت متعلق به یونان، جزائر بالنار متعلق به اسپانیا، شبه جزیره گوتلند متعلق به دانمارک، بروتانی در شمال غربی فرانسه و …

اکثر زبانهای اروپایی از زبان هند و اروپایی مشتق شده اند. با این حال مردم کشورهای مختلف آن بسختی زبان یکدیگر را می فهمند. زبانهای هند و اروپایی شامل انگلیسی، فرانسه، اسپانیایی، ایتالیایی، آلمانی، سوئدی و دانمارکی است.

قاره اروپا در نیم‌کره شمالی قرار گرفته و پس از اقیانوسیه، دومین قاره کوچک جهان است. قاره اروپا با قاره آسیا در یک پهنه خشکی قرار گرفته‌اند و با یک‌دیگر اوراسیا را تشکیل می‌دهند. مرز میان اروپا و آسیا را کوه‌های آرال تشکیل می‌دهند.مساحت اروپا حدود ۱۰ میلیون کیلومتر مربع است و بیش از ۷۳۰ میلیون نفر جمعیت دارد که یازده درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. با وجود مساحت نسبتاً کم خود، اروپا پس از آسیا دومین قاره جهان از نظر تراکم جمعیت است.اروپا در اصل شبه جزیرهای در شمال غرب اوراسیا و در شمال قاره آفریقا است. اروپا که به دلیل قرار گرفتن در منطقهٔ معتدل شمالی به قاره سبز معروف است بین آب‌های دریای خزر و دریای سیاه در جنوب شرقی، مدیترانه در جنوب، اقیانوس اطلس در غرب و دریای آدریاتیک در شمال قرار دارد. اروپا هم‌چنین جزایر بسیاری دارد که از جزایر بزرگ آن می‌توان به جزایر بریتانیا و ایسلند اشاره کرد. شماری از شهرهای مهم و تاریخی جهان ازجمله لندن، رم، مسکو، آتن، و برلین در اروپا قرار گرفته‌اند.یک‌سوم از زمین‌های این قاره قابل کشاورزی است که این درصدی بسیار بالاتر از دیگر قاره‌های جهان است. آب‌وهوای آن نیز در کل معتدل است و انسان از ده‌ها هزار سال پیش از قاره اروپا سکونت یافته‌است. وجود جریان آب گرم موسوم به گلف استریم که از اقیانوس به آب‌های غربی اروپا جریان دارد باعث معتدل شدن آب‌وهوای آن شده‌است. بیشتر مردم قاره اروپا سفیدپوست هستند و درصد بالای آن‌ها به زبان‌های هندواروپایی سخن می‌گویند.پهنه اروپا به طور کل کم‌ارتفاع است اما کوهستان‌های آلپ، پیرنه، کارپات و بالکان از این قاعده مستثنا است. رودهای اصلی اروپا عبارتند از ولگا، دانوب، راین، رون، و البه. بزرگ‌ترین رود اروپا ولگا است. این رودها در جابه‌جایی مردم و کالا کمک زیادی به اهالی این قاره می‌کند.از دیدگاه سیاسی قاره اروپا را به طور معمول به اروپای غربی و اروپای شرقی تقسیم می‌کنند. بیشتر کشورهای اروپای شرقی ازجمله روسیه، در دوره‌ای در زمره کشورهای بلوک شرق به شمار می‌آمدند و بخشی از آن‌ها نیز در میان کشورهای اتحاد شوروی بودند. خاک روسیه که بزرگ‌ترین کشور جهان است در هر دو قاره آسیا و اروپا گسترده شده‌است. با وجودی‌که بیشتر خاک روسیه در قسمت آسیایی آن قرار دارد، بیشتر جمعیت این کشور در بخش اروپایی که در غرب کوه‌های آرال است زندگی می‌کنند

اروپا بعد از قاره اوقیانوسیه کو چکترین قاره دنیا ست و در حدود ۱۰ میلیون کیلو متر مربع وسعت دارد وسعت اروپا در مقا یسه با سایر قاره ها بسیار کم است . حدود اروپا کاملا از سه طرف مشخص است ، در شمال به اقیانوس منجمد شمالی و در مغرب به اقیانوس اطلس و در جنوب به دریا مدیترانه و دریا سیاه که از طریق تنگه های داردانل و بسفر به همدیگر ارتباط دارند ، محدود می شود ، اما از طرف مشرق تعیین حد و مرزی دقیق برای آن مشکل است . عاملی که سبب رجحان اروپا بر سیر قاره ها شده است همانا هماهنگی شکل خارجی و باز بودن سواحل آن می باشد

اروپا بعد از قاره اوقیانوسیه کو چکترین قاره دنیا ست و در حدود ۱۰ میلیون کیلو متر مربع وسعت دارد وسعت اروپا در مقا یسه با سایر قاره ها بسیار کم است . حدود اروپا کاملا از سه طرف مشخص است ، در شمال به اقیانوس منجمد شمالی و در مغرب به اقیانوس اطلس و در جنوب به دریا مدیترانه و دریا سیاه که از طریق تنگه های داردانل و بسفر به همدیگر ارتباط دارند ، محدود می شود ، اما از طرف مشرق تعیین حد و مرزی دقیق برای آن مشکل است . عاملی که سبب رجحان اروپا بر سیر قاره ها شده است همانا هماهنگی شکل خارجی و باز بودن سواحل آن می باشد . در مشرق اروپا ، در جلگه ها ی روسیه این هماهنگی بیشتر دیده می شود . اروپای شرقی به صورت ماسیفی است که از لحاظ شکل نیمه آسیائی می باشد که بدان اروپای قاره ای می گویند .اروپا با وجود وسعت کم ،طول و عرض زیادی را در سطح کره اشغال کرده است . زیرا این قاره دارای بریدگیهای زیادی است . از طرف دیگر فاصله بین دماغه روکا نزدیک لیسبون در جنوب غربی تا دریا کارا در شمال شرقی اروپا ۵۶۵۰ کیلو متر می باشد . بطوری که مقایسه می گردد آمریکای شمالی تا اسپانیا از سه هزار کیلو متر بیشتر فاصله ندارد . اروپا بین مدارات ۳۵ تا ۷۵ درجه (بجز در انتهای جنوب) قرار گرفته و حد متوسط درجه حرارت بین صفر و ۳۰ درجه سانتیگراد است . بنابراین اروپا در منطقه معتدل قرار دارد و مانند مناطق مداری ،گرم و مرطوب و مانند مناطق شمالی ،سرد نمی باشد . اروپا تنها قاره ای است که خارج از مدارات ، در منطقه معتدل قرار دارد. þ و اما تاریخچه زمین در اروپا : بین پنچ قاره دنیا ، اروپا و استرالیا دارای حد متوسط ارتفاع کمتری می باشد . جلگه ها تقریبا ۳/۲ سطح اروپا را پوشانیده و وسعت آنها در مشرق اروپا زیاد است . در کوهستان قفقاز قللی بیش از ۵۰۰۰ متر وجود دارد مانند البرز و که دارای ۵۶۳۲ متر اتفاع می باشد . از نظر ساختمان ناهمواری و تاریخچه زمین شناسی ،اروپا را می توان به دو قسمت که با هم شباهت مر فولوژیکی ندارند تقسیم کرد . حد فاصل این دو قسمت در طول خطی است که در حوضه آکی تن شروع می شود و از جنوب ماسیف سانترال ،درئ رودخانه رن سون ،جلگه باویر و مراوی گذشته در شمال به کارپات و در جنوب به کوهستان کریمه و قفقاز ختم می گردد . این دو قسمت عبارتند از :
۱- زمین های قدیمی:زمینهای قدیمی یا صفه های قدیمی متعلق به شکیلات و چین خوردگیهای قدیمی می باشند که از بدو تشکیل در معرض فرسایش شدید قرار گرفته و فرسوده شدهتا اینکه در عهد دوم ، زیر دریا آن عهد پنهان گردیده است ، سپس مجددا پس از پسروی دریا ها ،حرکات کوهزای ، مرتفعاتی را به وجود آورده است . به طور کلی در اروپا چهار نوع چین خوردگی مهم و اصلی در ازمنه زمین شناسی اتفاق افتاده است . که به ترتیب عبارتنند از :
الف: چین خوردگیهای هورنین. ب :چین خوردگیهای کالدونین. ج: چین هرسی نین. ۲-چین خوردگی آلپی : چین خوردگی آلپی شامل کوهستان آلپ ، پیرینه ، ژورا ، کارپات ، آپنین و غیره بوده و در عهد سوم اتفاق افتاده است . هر یک از چهار چین خوردگی آتشفشانها ی همراه داشته اند و بهترین نمونه آن ناهمواریهای آتشفشانی در ماسیف سانترال فرانسه است که متعلق به عهد سوم بوده و همگی خاموشند . کلیه ناهمواری ها چین خورده عهد اول به علت عوامل فرسایش طولانی از ارتفاعشان کاسته شده و در بعضی موارد به صورت سطح همواری در آمده اند ، فقط ناهمواریهای عهد سوم می باشد که در اثر کوتاه بودن دوران فرسایش دارای ارتفاع زیادی هستند . منطقه آلپی ، شامل یک رشته از کوهای جوانی است که دارای ساختمان چین خورده بوده و به وسیله فرو رفتگی ها ی زیادی محصور شده اند . þ ولیکن آب و هوا مجموعه ای است از پدید ها ی جو که حالت عمومی و کلی هوا را برای ناحیه ای از سطح زمین تعیین منماید . برای اطلاع از چگونگی آب و هوا هر ناحیه ای بایستی به آثار مهم جغرافیا یی زیر توجه داشت . ۱- موقعیت جغرافیا یی آن ناحیه . ۲- دوری و نزدیکی به دریا . ۳- ارتفاع از سطح دریا . اگر به نقشه اروپا دقت کنیم می بینیم اروپا قا ره ای است که خارج از منطقه مدارات دیده می شود . پراکندگی های دریا ها و خشکی ها و یا به عبارت دیگر ،اثر دوری و نزدیکی به دریا تاثیر مهمی در آب و هوای مناطق مختلف دارد ، علت این امر نتیجه تفاوتی است که آب و خشکی باری اخذ از حرارت خود نشان می دهد ، زیرا زمین زود حرارت را گرفته و زود از دست می دهد . در قاره اروپا ، دریا ها در تمام جهات دیده می شود ، به همین ملاحضه است که اروپا را شبه جزیره ای از آسیا دانسته اند . زمستان اروپای غربی ، خیلی ملا یمتر از آمریکا ی شرقی و آسیا شرقی است . اگر به نقشه آب و هوای اروپا دقت کنیم در معرض چهار نوع آب و هوا قرار می کیرد که عبارتند از :۱- در شمال غربی ، فشار کم ایسلند. ۲- در جنوب غربی ، فشار کم آهور. ۳- در مشرق ، فشار زیاد سیبری. ۴- در جنوب شرقی اروپا ،فشار کم جنوب غربی آسیا. اروپا نه دارای آب و هوای مناطق گرم استوائی و نه دارای سرماهای شدید سیبری و آلاسکاست. þ و هم چنین با شرایط مساعد اروپا از نظر رطوبت ، و ملا یمت ، اعتدال آب و هوا و پوشش گیاهی آن نیز حالات خاصی دارد که منطبق با مشخصات اقلیمی آن است . آّ در تمامی نواحی اروپا یافت می شود . در همین ناحیه از اروپا بیابان مانند سایر قلره ها دیده نمی شود . درجه حرارت اروپا در فصل تابستان کاملا مساعد برای رشد و نمو نباتات است . اروپا محصور است بین خطوط هم دما از صفر تا ۱۸ درجه و پوشش گیاهی تا عرضهای خیلی زیاد تر از سایر قاره ها مشاهده می گردد . þ و اما دو اقیانوس جهان در دو سمت قاره اروپا واقع شده اند : یکی از این دو اوقیانوس اطلس است که در سمت غرب اروپا واقع شده است و دیگری اوقیانوس منجمد شمالی است که در قسمت شمال این قاره وجود دارد. þ و اکثر دریا هایی که در قاره اروپا واقع شده اند ، در شماردریا های کناری هستند و از اقیانوس اطلس و اقیانوس منجمد شمالی منشعب می شوند . مهمترین دریا های قاره اروپا عبارتند از : ۱- دریا سیاه ، در مشرق شبه جزیره بالکان ۲- دریای آزوف، در شمال دریا سیاه -۳ دریای مرمره ، در جنوب دریای سیاه ۴- دریا اژه ، در مشرق کشور یونان ۵- دریای یونانی یا ایونیان ، در مغرب یونان ۶- دریای آدریاتیک ، در مشرق ایتالیا ۷- دریای تیرنین ، در مغرب ایتالیا ۸- دریای مدیترانه ، در جنوب دریاهای فوق ۹- دریای ایرلند یا ایربش ، در مشرق ایرلند ۱۰- دریای مانش ، در مغرب قاره اروپا . þ و دریاچه های معروف قاره اروپا عبارتند از :۱- اونگا در روسیه ۲- لادوگا در روسیه ۳- پیپوس در روسیه ۴- ونرن در سوئد -۵ وترن در سوئد ۶- مه لار در سوئد ۷-کنتانس در سویس ۸- ژ نو در سویس ۹-لیمانی در سویس ۱۰-مازوری در ایتالیا ۱۱-کومو در ایتالیا ۱۲- گادا در ایتالیا ۱۳-دیناری در فنلاند ۱۴-مریتز در آلمان شمالی ۱۵-اولو در فنلاند ۱۶- پیلنر در فنلاند ۱۷-نیگ در ایرلند ۱۸- ارن در ایرلند ۱۹- ری در ایرلند ۲۰-لادو گا در روسیه. þ مهمترین خلیج های قاره اروپا :الف- بریستول در جنوب غربی بریتانیای کبیر ب-لیورپول در مغرب انگلستان پ- مورای در شمال اسکاتلند ت- خلیج بوتنی در مشرق سوئد ث- خلیج فنلاند در جنوب فنلاند چ- خلیج زوئیده رزه در شمال هلند ج- خلیج والنسیا در مشرق اسپانیا ح- خلیج تارانتو در ایتالیا خ- خلیج لیون در جنوب شرقی فرانسه ط- خلیج بیسکای در مغرب فرانسه. v رودها در اروپا،رود راین که یکی از این رودها است ،دو شاخه عمده تشکیل می دهد که لک و وال نامیده می شود. بسیاری از رودهای مهم و معتدد اروپا از کوهستانها و تپه زارها سر جشمه می گیرد. اغلب رودهای که شریانهای مهم حمل و نقل را تشکیل می دهد وارد دریا های می شوند که در شمال و مغرب اروپا قرار گرفته اند. از جمله مهمترین رود های این دسته می توان (راین، شلت، سن، تمس، مرسی ، کلاید ، ویسر ، الب ، ویستول را نام برد . )مهمترین راه آبی اروپا رود راین است که با شعبات و کانالهای خود از لحاظ اهمیت اقتصادی فقط با دریاچه بزرگ لوران در شمال آمریکا قابل مقایسه است.۲- جغرافیای انسانی۱-۲ سوابق و مشخصات جغرافی انسانی اروپا؟ مرکز قدیم تمدن اروپا در مدیترانه بود و تمدن مردمی به شمار می رفت که در سواحل این دریا زیست می کردند . اقوام، تمدن یونان را در سراسر مدیترانه توسعه دادند و شروع به توسعه و ایجاد مستعمره نمودند. þ گرچه اروپا کوچکترین ناحیه از مناطق عمده جهان است ، ولی از حیث جمعیت دومین منطقه بزرگ محسوب می شود زیرا فقط مشرق زمین است که از این جهت بر آن برتری دارد. در فضائی که تقریبا دو سوم ایلات متحده آمریکاست ، در حدود بیش از ۹۰۰ میلیون نفر مردمی زندگی می کنند کهد بسیاری از آنان در امور صنعتی ، کشاورزی و سایر شوون اقتصادی مهارت دارند علی رغم واژگونیهای چندین دهسال اخیر ، این جماعات کثیر مردم که مدتها مدید به رهبری سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی معتاد بوده اند ، هنوز باید عوامل مهمی در امور جهان به شمار روند . تنها کشورهای اروپایی که ترکم جمعیت شان از ۵۳ میلیون نفر در مایل مربع کمتر است ، عبارتند از :سوئد ، فنلاند ، نروژ ، ایسلند ، و کشور کوچک (آندورا) در جبال پیرنه. þ واما در اروپا در عهد سنگهای تراشیده و نتراشیده ، انواع مختلف جمجمه انسانی که متعلق به نژادهای مختلف بوده دیده شده است . انسانهای عهد چهارم در داخل غارها و یا در سواحل رودخانه ها زندگی می کردند و دارای آلات ابزاری از سنهگهای تراشیده بودند . به طور کلی نژاد اروپا به دو قسمت تقسیم می شود : ۱- سفید پوستان سفید پوستان جمعیت زیادی را در اروپا تشکیل می دهند و نژ اد سفید دارای دو نوع مختلف به نامهای گندم گون و خرمایی می باشند . ۲- زرد پوستان نژاد زرد دارای تیرهای مختلف می باشد و در جلگه های شرقی در اطراف اورال شمالی زندگی منمایند، مانند ساموئید که دارای قد کوتاه و لب کلفت و صورت پهن هستند . þ در مورد زبان و تقسیمات آن در اروپا ، مطالعات زیادی به عمل آمده و به دو قسمت اصلی تقسیم گردیده است : ۱- زبانهای هند و اروپایی. جمعیت کثیری به زبانهای هند و اروپایی تکلم منمایند و به سه دسته تقسیم می شوند : الف) زبان رومن ها ب) زبان ژرمن ها ج) زبان اسلاو.۲- زبان اورال و آلتایی.زبان اورال و آلتایی متعلق به نژاد زرد مانند ترکها و مالاگیارهای هنگری و لحجه های محلی فینو آها در فنلاند و لاین ها و ساموئید می باشد. þ و اما دین در اروپا ، هنوز هم به صورت بت پرستی دیده می شود . لاپن ها و ساموئید ها ، بت پرست می باشند . ولی اغلب اهالی اروپا یکتا پرستا هستند . یهودی ها در اروپا خیلی کم دیده می شوند . اسلام نیز فقط در بالکان و اورال نفوذ دارد بقیه جمعیت اروپا مسیحی می باشند که به سه مذهب اصلی تقسیم می شوند. ۱- کاتولیک ها کاتولیک ها در جنوب غربی اروپا ، مانند پرتغال ، اسپانیا ، ایرلند ، فرانسه ، ایتالیا ، اتریش ، و پولنی ساکن می باشند. ۲- پروتستان هاپروتستان ها ، در اسکاندیناویا ، انگلستان ، هلند ،إ آلمان شمالی و جلگه های سوئس و هنگری دیده می شوند . ۳- ارتدکسارتدکس ها نیز ، در روسیه و شبه جزیره بالکان به سر می برند . ۳-جغرافیای اقتصادی۱-۳ تحولات و عوامل جغرافیای اقتصادی در اروپا ؟در انگلستان طبقه متوسط به کارکنان ، سازمانهای تجاری ، بانکها ، کارمندان دولت ، دانشگاها ، و مستخدمین و غیره اطلاق می شود. همه این افراد ، طالب حفظ موقعیت و مشتاق رفاه مادی و حفظ آداب و رسوم خود می باشد . و اما در فاصله دو جنگ جهانی تقریبا ۰۰۰/۰۰۰/۳ میایون خانه در انگلستان ساخته شد . þدر اروپا که از قدیم سابقه کشاورزی داشته . در بیش از یک سوم خاکش کشاورزی نمی شود . در انگلستان از ۴۰ &50 سال قبل به توسعه مالکیت های کوچک و متوسط دهقانی پرداخته اند ، بدین معنی که زمین داران بزرگ بر اثر کمی درآمد ، قسمتی از املاک خود را به دهقانهایی که به آنها کمک می کردند ، فروختند . þعوامل پیشرفت در انگلستان زائیده عوامل مختلف است ، اولا از نیمه دوم قرن ۱۹ به علت توسعه کشاورزی در ممالک دیگر مخصمصا استرالیا و آمریکای جنوبی قیمت فراوردهای کشاورزی تنزل یافت و به علت ورود مواد غذایی و فروش آن به قیمت ارزان کشورهایی که در تهیه محصولات کشاورزی مشکلاتی داشتند و زمینه آمادگی صنعتی شدن را پیدا کرده بودند ، به سوی اقتصاد صنعتی روی آوردند . و بحران انگلستان در فاصله دو جنگ جهانی ضربه شدیدی بر پیکر اقتصاد صنعتی آن وارد آورد . þ در بین واردات مواد غذایی مهم اروپا ، ذرت ، چربی ها ، روغن حیوانی و نباتی ، گوشت سرد شده و یخ زده ، نیشکر ، کاکائو ، چای ، قهوه ، توتون را می توان نام برد . اروپا مقادیر زیادی از مواد الیافی (بیشتر پنبه و پشم) و لاستیک طبیعی وارد می کند . و هم چنین اروپا دارای شبکه مجهزی از خطوط آهن ، راهای آبی ، شاهراهای زمینی و راهای هوایی است که وسیله حمل و نقل مقدار بسیار متنعابعی بار و تعداد زیادی مسافر را فراهم می سازد

رشد جمعیت در اروپا کم است .

نژاد : اروپاییان از نژاد سفید هستند و به تیره ی مختلف تقسیم می شوند .

دین : بیشتر مردم اروپا مسیحی هستند. مسلمانان در همه ی اروپا پراکنده اند . اما شمار زیادی از آنان در شبه جزیره ی بالکان (آلبانی ، بوسنی و هرزگوین ، بلغارستان و بخش اروپایی ترکیه ) زندگی می کنند . در این کشورها مساجد ی با شکوه و کهن و جود دارد .

در لیست زیر با بزرگترین کشورهای قاره اروپا آشنا خواهیم شد.

۱-روسیه روسیه با مساحت ۱۷,۰۷۵,۴۰۰ کیلومتر مربع
۲-ترکیه ترکیه با مساحت۷۸۳,۵۶۲ کیلومتر مربع
۳-فرانسه فرانسه با مساحت۶۷۴,۸۴۳ کیلومتر مربع
۴-اوکراین اوکراین با مساحت ۶۰۳,۶۲۸ کیلومتر مربع
۵-اسپانیا اسپانیا با مساحت۵۰۴,۰۳۰ کیلومتر مربع
۶-سوئد سوئد با مساحت ۴۵۰,۲۹۵ کیلومتر مربع
۷-آلمان آلمان با مساحت ۳۵۷,۱۱۴ کیلومتر مربع
۸-فنلاند فنلاند بامساحت ۳۳۸,۴۲۴ کیلومتر مربع
۹-نروژ نروژ با مساحت ۳۸۵,۲۵۲ کیلومتر مربع
۱۰-لهستان لهستان با مساحت ۳۱۲,۶۸۵ کیلومتر مربع

منابع: 

وبلاگ اروپا

داداری ها

ایران انجمن

 ۱پارس

وبلاگ ویکی پدیا جهان

انجمن علمی و سرگرمی عشاق

جهان تحصیل

انجمن تهران ۹۸

وبلاگ دارا ۷۰

گینس

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا