تکنولوژی و فناوری

موزیلا: دیگر به سرمایه گوگل نیازی نداریم

بنیاد موزیلا دارای محبوب ترین مرورگر جهان یعنی فایرفاکس است. این مرورگر درآمد خود را از طریق قرار داد با گوگل تامین می کرد. یعنی موتور جست جوگر گوگل را به عنوان پیش فرض قرار می داد. اما این شرکت اکنون اعلام کرده است. که به سرمایه گوگل و منابع مالی آن نیازی ندارد. و می خواهد از طریق قراردادهای تحقیقاتی جدید خود، به درآمد بیش تری دست یابند.
برای سالیان متمادی، موزیلا درآمد خود را از طریق قراردادی با گوگل کسب می کرد؛ در طی این قرارداد، موتور جستجوی گوگل به عنوان صفحه اصلی و پیش فرض مرورگر قرار می گرفت و گوگل، هزینه های آن را می پرداخت. بنابر گزارش سالانه موزیلا، این قرارداد، سال گذشته به پایان رسید و تنها در سال 2014، نرخ درآمد غیر سودده 330 میلیون دلار را با خود به همراه داشته است.
برای سال 2015 و بعد از آن، موزیلا قراردادهایی با سایر موتورهای جستجوگر امضا کرده است. برای مثال، سه موتورجستجوگر یاهو، بایدو و Yandex به ترتیب در کشورهای ایالات متحده، چین و روسیه به نمایش در خواهند آمد. موتور جستجوگر گوگل قرار است کماکان به صورت پیش فرض در اختیار کاربران اروپایی قرار بگیرد اما به گفته مدیر تجارت موزیلا، دنل دیکسون، سازمان موزیلا از این قرارداد سودی کسب نخواهد کرد.

در همین حال، مدیر ارشد مالی موزیلا، جیم کوک، معتقد است که اعداد و ارقام سال 2015 میلادی، بسیار بهتر از قبل خواهند بود. وی گفته است که موزیلا بی صبرانه منتظر است تا نتایج کار خود را در سال آینده میلادی منتشر کند. او در ادامه نیز گفته است که سال 2015 نتایج بسیار قدرتمندی در زمینه مالی به همراه داشته است.

موفقیت موزیلا از آن جهت اهمیت دارد که آن ها، یکی از معدود سازمان های امروزی اند که تجربه ای باز و بی طرفانه از کار با وب ارائه می دهند. برای مثال، اگر فایرفاکس به همکاری خود با موتور جستجوگر عظیم گوگل ادامه دهد، کاربران می توانند به تاکتیک های خاصی در این موتور جستجوگر دست یابند. تاکتیک هایی از قبیل حدف تبلیغاتی مشخص و محدود کردن آن ها به محصولاتی که کاربر نسبت به آن ها تمایل نشان می دهد.

از سوی دیگر، عدم محدود شدن درآمد مالی موزیلا به گوگل، باعث می شود که این سازمان، نوعی رقابت میان کمپانی های خدمات وب ایجاد کند و در نتیجه، امکانات و خدمات بهتری در اختیار کاربران گذاشته می شود.

برای بالا بردن نرخ درآمد، موزیلا هنوز باید با مشکلات زیادی در حوزه موبایل های هوشمند دست و پنجه نرم کند. ورژن اندرویدی مرورگر فایرفاکس برای مدت های طولانی در اختیار کاربران بود و ورژن iOS آن نیز اخیرا منتشر شده است. با این حال، سهم فایرفاکس در میان مرورگرهای موبایل های هوشمند بسیار ضعیف است و باید افزایش یابد.
در سال 2013 نیز، کمپانی موزیلا سیستم عامل فایرفاکس خاص خود را منتشر کرد که به توسعه دهندگان اجازه می داد که با در اختیار داشتن امکانات کم هزینه، به ساخت اپلیکیشن ها و برنامه های خود بپردازند. با این حال، استراتژی موزیلا جواب نداد و آن ها از تلاش خود برای آوردن پلتفرم شان روی تیویزیون های هوشمند صرف نظر کردند. سازمان مورد بحث، فعلا می خواهد که کاربران موبایل را به نصب سیستم عامل فایرفاکس جلب کند؛ اما هنوز مشخص نیست که آیا این استراتژی جدید می تواند به داد آن ها برسد یا خیر.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا