دانستنی ها

نخستین تماس با موبایل? سال 1985

استفاده از موبایل دیگر عمومی شده است. و هر کسی در هر نقطه از جهان می تواند یک موبایل داشته باشد. نخستین تماس موبایلی در تاریخ بشر، سی سال پیش در سال ۱۹۸۵ درست در چنین روزی در لندن برقرار شد.

مایکل هریسون پسر ارنست هریسون نخستین مدیرعامل شرکت وودافون در میهمانی شب سال نو، اولین تماس موبایلی دنیا را با یک دستگاه قابل حمل Vodafone VT1 انجام داد که به هیچ سیم و ارتباط کابلی متصل نبود و در واقع نخستین موبایل دنیا بود.

چند روز بعد، جمعیت زیادی از مردم در حال تماشای کمدین معروف آن زمان در انگلستان، ارنی وایز، بودند که اولین تماس موبایلی را جلوی چشم مردم و دوربین‌ها انجام می‌داد. البته تماس او جزیی از برنامه طنزش نبود و تنها نمایشی از یک فن‌آوری اعجاب آمیز تازه بود.

در آن زمان تصور نمی‌شد که این فن‌آوری جدید چگونه دنیا را به کلی دگرگون خواهد کرد. نخستین موبایل دنیا حدود ٢٠٠٠ پوند قیمت داشت و وزن آن تقریبا ٥ کیلوگرم بود و برخلاف نمونه تلفن اتومبیل که همان زمان عرضه شده بود کاملا قابل حمل و بی‌نیاز از اتصال اضافه بود.

نخستین نمونه موبایل اتومبیلی VM1 نام داشت و قیمت آن به پول امروز تقریبا نزدیک به ٤٠٠٠ پوند بود و روی داشبورد اتومبیل نصب می‌شد.

                            

Vodafone VT1 از نمونه اتومبیلی ٢ کیلوگرم سبک‌تر بود و با ١٠ ساعت شارژ کردن باتری آن، کاربر می‌توانست ٣٠ دقیقه با آن صحبت کند.

٢٠٠٠ نمونه از این موبایل‌ها تا پایان سال ١٩٨٤ به فروش رفت و با توجه به قیمت بالای آن، خریداران عمدتا چهره‌های مهم فعال در صنعت آی‌تی، مدیران شرکت‌ها، پزشکان و افراد ثروتمند بودند.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا