تحقیق و مقاله

نقش خواب و خوراک در موفقعیت درسی کودکان

اغلب اوقات به بزرگسالان درباره عوامل مؤثر در ارتقای سلامتشان اطلاعات کافی داده می‌شود. اما طبق گفته دو تن از متخصصان دانشگاه آلاباما واقع در بیرمنگهام، بسیاری از این عوامل در مورد کودکان هم صدق می‌کنند.

دکتر «کریستا کاساتزا» استادیار گروه علوم تغذیه می‌گوید: «اگر کالری کافی به مغز نرسد، درست کار نمی‌کند که البته در شرایط عادی این مسأله مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما وقتی کودکان بدون صرف صبحانه به مدرسه می‌روند، کارایی شناختی مغزشان ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرد.» وی توصیه می‌کند کودکان روز خود را با خوردن میوه، پروتئین و غلات کامل آغاز کنند. همچنین، از غلات دارای شکر پرهیز کرده زیرا این گونه غلات ابتدا باعث افزایش قند خون و سپس افت شدید آن می‌شوند.

sleeping_infan

او سخنان خود را اینگونه ادامه می‌دهد: «یک صبحانه متعادل و سوخت بدن را برای مدت طولانی تأمین کرده و به کودکان کمک می‌کند میزان توجهشان را تا هنگام نهار حفظ نمایند. صد البته که در این وعده غذایی (نهار) باید دوباره یک غذای کامل دریافت کنند، که این امر نه‌تنها باید انرژی مورد نیاز آنان تا هنگام شام تأمین کند بلکه از خوردن حریصانه مواد غذایی کم ارزش، در اصطلاح عامیانه «هله هوله»، جلوگیری به عمل آورد.

اگر فرزندتان نیاز دارد قبل از شام چیزی بخورد، این انتخاب‌ها را مد نظر قرار دهید:

  • به او مواد مغذی سالم مانند ماست، انواع میوه و سبزیجات بدهید.
  • اگر کودکـتان به اصطلاح «قاقالیلی» خواست، سیب‌زمینی پخته شده یا به شکل چیپس می‌تواند گزینه خوبی باشد.
  • از میان نوشیدنی‌ها، آب بهترین گزینه است. نوشیدنی‌های گازدار و لیموناد‌ها ارزش غذایی ندارند.

Baby-Sleeping

به محض اطمینان از برنامه غذایی مناسب، اولویت بعدی خواب کودکان است.

دکتر «کریستین اَویس» دانشیار بخش پزشکی ریه و خواب دپارتمان اطفال می‌گوید: «کودکان پس از فعالیت روزانه در مدرسه نیازمند یک خواب کامل شبانه هستند.»

او می‌افزاید: «کمبود خواب می‌تواند منجر به مشکلاتی در زمینه توجه و حافظه گردد، ضربان را تحت تاثیر قرار داده، در حالات و رفتار روانی کودک اختلال ایجاد کند و منتهی به اضطراب و حتی افسردگی گردد.»

به گفته وی کودکان ۶ تا ۱۲ ساله به اندازه نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله نیازمند ۹ ساعت خواب شبانه هستند اما به طور میانگین، این رقم کمی بیش از ۷ ساعت می‌باشد.

«معمولاً والدین فکر می‌کنند یک شب کم خوابی اهمیت چندانی ندارد اما این همان چیزی است که روز بعد فرزندشان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر ساعت درونی بچه‌ها دچار نقصان شود، ممکن است طی مدت کوتاهی تأثیرات ریشتری افزایش یابند و همه چیز را به هم بریزند.»

جالب اینجاست که جبران کمبود خواب در آخر هفته می‌تواند شرایط را بدتر کند.

«اگر کودکان پنجشنبه دیر از خواب بیدار شوند، شب به سختی به خواب می‌روند و متعاقباً جمعه هم دیر از خواب بیدار می‌شوند. طبیعتاً شب نیز دوباره دیر به خواب می‌روند. صبح شنبه خسته هستند و با زحمت از خواب بیدار شده و به مدرسه می‌روند. در روزهای آتی نیز مدام تلاش خواهند کرد به چرخه طبیعی بدنشان بازگردند.»

توصیه او تعیین ساعتی مشخص برای خواب در تمام روزهای هفته است.

«این امر ساعت بدن کودک را تنظیم نگاه می‌دارد و آنها می توانند در زمان مشخصی به خواب روند، به خوبی استراحت کنند و برای روز بعد آماده شوند.”

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا