تکنولوژی و فناوری

هایپرلوپ; جابجایی مسافران با سرعت 1000 کیلومتر بر ساعت

پرتاپ مسافران به مقصد با سرعت 1000 کیلومتر بر ساعت با Hyperloop

در صحرای نوادا در شمال لاس وگاس پروژه ای به نام هایپرلوپ در جریان است که می خواهد آینده حمل نقل را دگرگون کند. ایده ای برای پرتاب مسافران به مقصد با سرعت 1000 کیلومتر بر ساعت در داخل لوله با شرایط خلاء.

ایده هایپرلوپ ابتدا توسط ایلان ماسک مدیر شرکت های تسلا موتورز، پی‌پل، و اسپیس‌اکس مطرح شده‌ است. و در سال گذشته از حمایت شرکت ویرجین که رئیس آن ریچارد برانسون هست برخوردار شده است.

هایپرلوپ یک پروژه ای برای آینده حمل ساخت قطاری با سرعت 1000 کیلومتر و با قبلیت حرکت در لوله های خلاء، پروژه ای که در ابتدا بسیاری نسبت به عملی بودن آن امیدی نداشتند. اما شرکت سازنده آن آنها مدعی هستند که در این مسیر آزمایشی 500 متری نشان داده اند که این فناوری کار می کند. هر چند هنوز هیچ انسانی را سوار آن نکرده اند. سر مهندس این پروژه که از اعضای ناسا است می گوید: دلیلی برای ترس و نگرانی مردم نمی بیند. وی می گوید که هایپرلوپ یک قطار مگلو در شرایط خلا، مثل یک هواپیما که در ارتفاع 200 هزار پایی پرواز می کند. این مخلوطی از هر دو که در مصرف انرژی صرفه جویی می کند.

البته تنها این پروژه نیست. ایلان ماسک صاحب شرکت های خودروهای برقی که ایده هایپرلوپ را داده است. همچنین ایده ساخت یک تونل زیر لس آنجلس برای حمل ماشین را پیشنهاد کرده است. تیم هایپرلوپ ویرجین گفته اند که قادرند مسافران عرض 50 دقیقه از لندن به ادینبورگ ببرند. یا زمان مسافرت از نیویورگ به بستون را به نیم ساعت برسانند. اما برای انجام چنین پروژه ای باید تعداد زیادی از لوله ها, به احتمال زیاد زیر زمین نصب شود. که مشکلات زیست محیطی و راضی کردن دولت از موانع آن هستند.

تصویری از پروژه هایپرلوپ در صحرای نوادا در لاس وگاس آمریکا
هایپر لوپ با استفاده از فشار هوایی که از عقب وسیله وارد و از خروجی‌های پائین آن به بیرون رانده می‌شود حرکت می‌کند. پروژه ای که در ابتدا یک ایده تخیلی بوده اما اکنون به واقعیت نزدیک شده است. فقط به حمایت دولت ها نیاز دارد. هر چند هنوز هیچ مسافری در این پروژه جابجا نشده است. اما به نظر می رسد در آینده نزدیک شاهد استفاده از آن خواهیم بود.
در نمایشگاه فناوری CES 2018 در لاس وگاس مدیرعامل هایپرلوپ می گوید این فناوری آماده است فقط یک نفر باید کلید را فشار دارد. 200 نفر از بهترین مهندسین از صنایع مختلف در سراسر جهان خودشان را مقید کرده اند که یک فناوری جدید ایجاد کنند. مشکل ما رسیدن به سرعت 800 یا 900 کیلومتر نیست. چالش بزرگ ما پیدا کردن دولت هایی است که بخواهند این فناوری را به کار گیرند. و همچنین پیدا کردن حامیان مالی و دولتی است.

“هایپرلوپ” ایده جدیدی از حمل و نقل سریع است که شاید روزی بتواند مسافران را با سرعت حدود هزار کیلومتر در ساعت جابه جا کند. حالا مهندسان می‌گویند هایپرلوپ دیگر یک ایده تخیلی نیست و از آن به عنوان آینده حمل و نقل یاد می‌کنند. روری کتلان جونز خبرنگار بی‌بی‌سی به صحرای نوادا رفته تا از این پروژه بازدید کند.

 تصویر کنید روزی مسافرت از اهواز به تهران به نیم ساعت کاهش یابد.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. یعنی میشه این تکنولوژی به کشور ما هم بیاد?
    چقدر خوب میشه.. عرض نیم ساعت از اصفهان به تهران رفت..

    1. وای چه جالب.. دیگه برای دیدن دوستان نیازی به اسکایپ و تماس تصویری نیست..
      مثلا از خونه میری بیرون به مامان میگی میخوام برم بازار دو ساعت دیگه بر میگردم.
      با هایپرلوپ از اهواز عرض نیم ساعت بری تهران دوست.. رو ببینی بعد برگردی بیای خونه..
      بگی بازار بودم..
      حالا این کی میاد ایران؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا