تکنولوژی و فناوریعلمی و پزشکی

هوش مصنوعی و نانوتکنولوژی دو تهدید برای تمدن و بقای بشر

Artificial intelligence and nanotechnology, threaten civilisation

بنیاد چالش‌های جهانی (Global Challenges Foundation) در گزارش خود که شامل فهرستی از خطرات پیش روی جامعه بشری در آینده است؛ فناوری‌‌های جدید را نیز در زمره تهدیداتی مانند جنگ‌های هسته‌ای، فجایع زیست محیطی و آتشفشان‌های عظیم قرار داده است. هوش مصنوعی و نانوتکنولوژی نیز جزئی از این فهرست هستند.

 

بنیاد چالش‌های جهانی، هوش مصنوعی و نانوتکنولوژی را در کنار جنگ‌های هسته‌ای، فجایع زیست محیطی و فوران آتشفشان‌ها به عنوان “خطراتی که تمدن بشر را تهدید می‌کنند” نام برده است.

براساس این گزارش با پیشرفت هوش مصنوعی در آینده شاهد ظهور ماشین‌ها و نرم افزارهایی در سطح هوش انسان خواهیم بود که تهدید جدیدی برای بشریت محسوب می‌شوند. اگرچه از دید مثبت این علوم مزایای زیادی نیز دارند و حتی برای مقابله با برخی تهدیدات دیگری که در این گزارش ذکر شده‌، کاربرد دارند.

در ادامه به بیان نقطه نظرات دنیس پاملین و استوارت آرمسترانگ نویسندگان گزارش بنیاد چالش‌های جهانی می‌پردازیم.

واضح است که کنترل هوش مصنوعی با این سطح و قدرت به آسانی میسر نیست. حتی به نظر می‌رسد گروه‌های سازنده این تکنولوژی و رژیم‌های نظارت بین‌المللی نیز در این خصوص با مشکل مواجه خواهند بود. چنین موجوداتی درصدد افزایش هوش خود و دستیابی به حداکثر منابع خواهند بود تا از این طریق به تمام انگیزه‌های هوش مصنوعی خود جامه‌ی عمل بپوشانند.

اگر انگیزه‌‌ی چنین هوشی در راستای ارزش‌های انسانی و بقای بشریت نباشد، این ساخته دست بشر در راستای ساخت جهانی بدون انسان قدم برخواهد داشت. این موضوع هوش مصنوعی را به عنوان یک تهدید منحصربفرد برای بشر مطرح می‌کند که احتمال بروز آن نسبت به دیگر تهدیدات بیشتر است.

هشدار دیگری که در این خصوص وجود دارد، سقوط اقتصاد جهانی است که به نظر می‌رسد در اثر بیکاری تعداد زیادی از افراد به دلیل اجرای سیاست جایگزینی ماشین‌ با انسان باشد. همچنین نگرانی‌هایی در خصوص چشم انداز استفاده از هوش مصنوعی در جنگ وجود دارد. توسعه هوش مصنوعی با اهداف خطرناک و همچنین فقدان اقدامات احتیاطی باعث ایجاد مسابقه تسلیحاتی هوش مصنوعی در آینده خواهد شد.

در خصوص نانوتکنولوژی، فناوری “تولید دقیق اتمی”، می‌تواند مزایای گسترده‌ای را برای انسان به وجود آورد. کمک به مقابله با چالش‌هایی مانند کاهش منابع طبیعی، آلودگی و تغییرات اقلیمی بخشی از مزایای این فناوری است. اما پیش بینی‌هایی نیز وجود دارد که حاکی از خطرات این تکنولوژی برای انسان است.

ساخت محصولات جدید مانند مواد هوشمند و فوق‌العاده انعطاف پذیر، می‌تواند برای هر گروه یا شخصی امکان ایجاد طیف گسترده‌ای از تولیدات را بوجود آورد. این فناوری می‌تواند برای ساخت زرادخانه‌های بزرگ سلاح‌های مدرن بکار گرفته شود.

بنیاد چالش‌های جهانی در سال ۲۰۱۱ با هدف تامین بودجه پژوهشی در زمینه خطراتی که بشریت را تهدید می‌کند، تاسیس شد. این بنیاد همچنین به تشویق دولت‌ها به همکاری با دانشمندان و شرکت‌ها برای مبارزه با این عوامل می‌پردازد. به همین دلیل این بنیاد در گزارش خود به ارائه‌ی بدترین حالت‌های ممکن برای ۱۲ خطری که اعلام کرده، می‌پردازد. این گزارش در کنار پیشنهادات خود برای جلوگیری از این خطرات، به توضیح مزایای این تکنولوژی‌ها نیز پرداخته است.

گزارش بنیاد چالش‌های جهانی در مورد هوش مصنوعی، بخشی از بحث گسترده‌ای است که در مورد خطرات احتمالی افزایش قدرت هوش مصنوعی در آینده وجود دارد.

در ماه ژانویه رئیس سابق مایکروسافت بیل گیتس نیز نگرانی خود را از افزایش قدرت هوش مصنوعی اعلام کرد. حقیقت این است که انجام کار‌های بیشتر توسط ماشین‌ها امر مفیدی است به شرطی که این روند به درستی مدیریت شود. در چند دهه‌ی آینده قدرت هوش مصنوعی به حد نگران کننده‌ای خواهد رسید. اما معلوم نیست که چرا مردم در این خصوص احساس نگرانی نمی‌کنند.

ایلان ماسک رئیس پروژه تسلا و اسپیس ایکس در اکتبر ۲۰۱۴ نگرانی خود در این خصوص را چنین بیان کرد:

ما باید در مورد هوش مصنوعی بسیار دقیق باشیم چرا که من حدس می‌زنم به احتمال زیاد بزرگترین تهدید برای موجودیت بشر است.

پروفسور استفان هاوکینگ نیز در این خصوص ابراز نگرانی کرده است.

شکل اولیه هوش مصنوعی که در حال حاضر وجود دارد بسیار مفید هستند اما من فکر می‌کنم توسعه‌ی کامل هوش مصنوعی می‌تواند پایان کار انسان باشد.

لیست کامل تهدیدات تمدن بشری براساس گزارش بنیاد چالش‌های جهانی:

  • تغییرات اقلیمی شدید
  • جنگ‌های هسته‌ای
  • شیوع بیماری‌های همه‌گیر در جهان
  • فجایع زیست محیطی
  • فروپاشی سیستم اقتصاد جهانی
  • تاثیر سیارات بر زمین
  • آتشفشان‌های عظیم
  • زیست شناسی مصنوعی
  • نانوتکنولوژی
  • هوش مصنوعی
  • پیامدهای ناشی از عوامل ناشناخته

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا