آموزش کامپیوترویندوز

وبکم های خاموش، خاکستر روی آتش

هنگامی که از وبکم کامپیوتر استفاده نمی‌کنید، باید رویشان پوشیده باشد چون هکرها مثل آب خوردن می‌توانند از آن برای جاسوسی علیه کاربران استفاده کنند.

«چایلدنت» که یک انجمن خیریه بین‌المللی است می‌گوید لازم است وبکم‌ها را در زمانی که استفاده نمی‌شوند قطع کنیم و نوجوانان هم از بردن آن به رخت خواب جلوگیری کنند.

تحقیقاتی که رادیو ۵ بی‌بی‌سی انجام داده است هم سایت‌هایی را پیدا کرده است که هکرها عکس‌ها و ویدئوهایی را از افراد بدون اطلاع آن‌ها جابجا می‌کرده‌اند.

یک سخنگوی پلیس هم در این رابطه گفته‌ این هکرها را مورد تعقیب قرار خواهند داد.

این اما یک روی ماجراست. در روی دیگر، کارشناسان درباره این مساله ابراز تردید کرده‌اند. آن‌ها معتقدند وبکم‌ها در صورتی که برنامه‌های آنتی‌ویروس مناسب روی دستگاه ضبط باشد امن خواهند بود.

اما گفته‌ می‌شود شبکه‌ای که کشف شده است قادر است در ازای مبلغ اندکی اطلاعات افراد را در اختیار متقاضیان قرار دهد.

یک دانشجوی ۲۰ ساله به نام راشل هیندمن از گلاسگو که به صورت پاره‌وقت در یک فروشگاه کامپیوتر مشغول است از جمله افرادی است که می‌گوید قربانی چنین حملاتی شده است.

او در حمام در حال تماشا کردن یک دی‌وی‌دی بوده است که تصویر او برداشته شده است. او می‌گوید «در حمام نشسته بودم و ریلکس کرده بودم که متوجه شدم کسی مشغول دید زدن من است.»

هکرها قابلیت این را دارند که به کامپیوتر قربانی از طریق یک بدافزار که به آن «تروجان دسترسی از راه دور» یا رَت می‌گویند حمله کنند.

این بدافزارها امکان دسترسی به کامپیوتر افراد را فراهم می‌کنند بی آنکه آن‌ها اطلاعی از این موضوع داشته باشند.

این که صفحه سفید کاغذ را روی وب‌کم کامپیوتر قرار دهید ممکن است پارانویا یا مسخره به نظر برسد اما تجربه نشان داده می‌تواند یک راه پیشگیری از این اتفاقات باشد.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا