تکنولوژی و فناوری

پدر “پیامک” در گذشت

روزانه هزاران پیامک و اس ام اس از طریق موبایل و شبکه های اجتماعی ارسال می کنیم. اما هیچ وقت به این فکر نکرده ایم که خالق پیامک کیست؟؟ چه کسی ایده ارسال متن از طریق موبایل را ارائه کرد؟؟ فردی که برای اکثر کاربران موبایل ناشناخته است. شاید مرگش بتواند او را به جهانیان بیشتر معرفی کند.

می توان گفت در دنیای تلفن های همراه، امروز، روزی غم انگیز است، چرا که Matti Makkonen، توسعه دهنده و شخصی که از وی به عنوان «پدر پیامک» یاد می شود، امروز در سن ۶۳ سالگی از دنیا رفت.

این پژوهشگر فنلاندی، در سال ۱۹۸۴ ایده خود مبنی بر ارسال پیام های متنی کوتاه از طریق موبایل را با خدمات دهندگان مخابراتی مطرح نمود و توانست این تکنولوژی را به کمک آنها در اختیار میلیون ها کاربر قرار دهد.

در آن زمان، چنین ایده ای از سوی افراد دیگری نیز مطرح گشته بود اما وی به همراه Friedham Hillebrand، در تلاشی مشترک موفق شدند تا ایده خود را در قالب ۱۶۰ کارکتر به ازای هر پیامک توسعه دهند اما در هر صورت از Makkonen به عنوان پایه گذار اولیه SMS یاد می شود.

منصفانه است اگر بگوییم که از آن زمان به بعد، اختراع او توسط میلیاردها نفر مورد استفاده قرار گرفت. هرچند که البته در سال های اخیر، به واسطه حضور پر رنگ تلفن های هوشمند و اپلیکیشن های پیام رسان، استفاده از پیام کوتاه در قالب پیشین نمی گنجد اما هنوز هم در مناطق محروم از اینترنت، کاربران بی شماری دارد.

بیست سال پیش در تاریخ سوم دسامبر سال 1992 اولین پیامک یا همان SMS از طریق یک رایانه شخصی ارسال شد. بر اساس برآوردهای انجام شده هر سال بیش از 7 تریلیون پیامک در آمریکا ارسال می شود که این امر به معنای ارسال 200 هزار پیامک در ثانیه است.

بحث در مورد فناوری پیامک به سال 1984 و یک پیتزا فروشی دانمارکی بازمی گردد. در این سال یک مهندس فنلاندی به نام Matti Makkonen که برای شرکت در یک کنفرانس مخابراتی در کپنهاک پایتخت دانمارک به سر می برد، ایده ارسال پیامک از طریق سیستم سلولی دیجیتال GSM را با دو تن از همکارانش در یک پیتزا فروشی میان گذاشت.

در آن زمان استاندارد GSM تنها در کشورهای اسکاندیناوی به کار گرفته شده بود و بعدها به سیستمی استاندارد در اروپا مبدل شد.

هشت سال بعد پیامک به یک استاندارد مبدل شده بود و مهندسی به نام Neil Papworth که برای شرکت Sema Group در انگلیس کار می کرد یکی از اعضای گروهی بود که نرم افزار ارائه دهنده خدمات پیامک را برای شرکت وودافون طراحی می کردند. تکمیل این نرم افزار حدود یک سال به طول انجامید و در تاریخ 3 دسامبر 1992 این مهندس برای اولین بار فناوری پیامک را با ارسال متنی از دفتر شرکت یاد شده به شعبات وودافون آزمایش کرد.

برای ارسال اولین پیامک Papworth در برابر یک رایانه نشست و عبارت “کریسمس مبارک” را تایپ کرد. سپس این متن از طریق فناوری پیامک برای ریچارد جارویس مدیر عامل وقت وودافون ارسال شد. بدین صورت عصر پیامک شکل گرفت.

جارویس پیامک یاد شده را بر روی گوشی همراه اولیه Orbitel 901 دریافت کرد. بد نیست بدانید که این گوشی تلفن همراه 2.1 کیلوگرم وزن داشت یعنی 17 برابر یک گوشی آیفون 5.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا