دانستنی ها

سال 2014 بدترین سال قرن بیست یکم!

سال 2014 برای مردم جهان اصلا سال خوشی نبود سالی پر از بحران برای مردم تمامی نقاط جهان. حوادث این سال برای همه ناخوشایند بود. این حوادث به تمامی نقاط جهان سرایط کرده بود. و بر روحیه عموم مردم جهان تاثیر منفی داشت. حتی آنها که در صحنه این جنگ ها و اتفاقات نبودند از این حوادث ناخوشایند رنجیده شدند. نظریات اندیشمندان بزرگ را به چالش کشید. آنهایی که در فکر ایجاد دهکده جهانی بودند. حالا در سال 2014 مشاده کردند که شکل گیری دهکده جهانی با توجه به شرایط کنونی امکان پذیر نیست. پیدایش داعش و قتل عام وحشیانه ای که این گروه به راه انداخت و تصاویر آن بر روی شبکه های اجتماعی مثل توییتر, فیس بوک, یوتیوب منتشر شده باعث نارضایتی و افسردگی بین المللی از این حوادث شد.

سال 2014 از هر لحاظ که به آن نگاه کنیم بدترین سال بوده است. شاید بدترین اتفاق در این سال پیدایش گروه تروریستی داعش و بیماری ابولا باشد

پیدایش داعش و تصرف خاک عراق و سوریه با حمایت کشورهای عربی

داعش

گروره تروریستی داعش با پشتیبانی کشورهای منطقه مثل عربستان, امارات, قطر و ترکیه و کشورهای غربی به خصوص فروشنده گان سلاح پیدایش یافت و توانست در کمتر از 2 ماه خاک عراق و سوریه را تصرف کنید. این گروه تروریسیتی و حیوان صفت با کمک حامیان غربی و منطقه ای موصل دومین شهر عراق را تصرف کند و سپس با قتل عام و حشیانه مثل سربریدن, اعدام دسته جمعی, ربودن دختران و زنان سپس فروش آنها به عنوان برده توجه جهانیان را به گروه تروریسیتی جدید معطوف کرد.

داعش با قتل عام وحشیانه در عراق دختران و زنان ایزدی را به اسارت گرفت و سپس از آنها به عنوان برده جنسی استفاده کرد. و بردگی را در قرن بیست یکم زنده کرد.

در این سال شاهد آن بودیم که بیش از چند هزار نیرو از 80 کشور جهان به این گروه پیوستند.

داعش برده داری را زنده کرد. و جامعه عرب را به عصر جاهلیت برد.

رسوایی‌های جنسی داعش در فضای مجازی

بحران اکراین و پیوستن کریمیه به روسیه

 Protest_against_Russia_invading

بحران ۲۰۱۴ کریمه یک بحران دیپلماتیک منطقه‌ای و بین‌المللی در شبه‌جزیره کریمه واقع در جنوب اوکراین است که از اواخر فوریه این جمهوری خودمختار را فرا گرفته است. این بحران متعاقب انقلاب ۲۰۱۴ اوکراین رخ داد که در جریان آن رئیس‌جمهور ویکتور یانوکوویچ از جناح طرفدار روسیه برکنار شده و سیاست‌مداران طرفدار اروپا در کیف پایتخت اوکراین به قدرت رسیدند.

در پی این تحولات گروهی از روس‌تبارهای اوکراین در مناطق شرقی و جنوبی کشور از جمله کریمه اعتراضاتی را علیه حکومت جدید ترتیب دادند. شبه‌جزیره کریمه که در ساحل دریای سیاه واقع شده بخشی از اوکراین است اما یک جمهوری خودمختار محسوب می‌شود. بسیاری از معترضان که دولت جدید اوکراین را نامشروع و برآمده از یک کودتا می‌دانند، پرچم‌های روسیه را با خود حمل کرده و ورود نظامیان روسیه استقبال می‌کنند. به گفته سفیر روسیه در سازمان ملل، ویکتور یانوکویچ هم از ولادیمیر پوتین درخواست کرده تا برای «برقراری مشروعیت، صلح، قانون، نظم و ثبات و دفاع از مردم اوکراین» از نیروهای مسلح روسیه استفاده کند. یانوکویچ مدعی شده که «زندگی و امنیت و حقوق مردم اوکراین به ویژه در کریمه مورد تهدید قرار گرفته است».

در روز ۲۶ فوریه روس‌ها حدود ۱۵۰ هزار نفر از نیروهای خود را برای یک رزمایش در طول مرزهای اوکراین مستقر کردند. یک روز بعد نظامیان مسلح با نقاب و بدون یونیفرم ساختمان‌های مهم کریمه و فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های مهم را به تصرف خود درآوردند. در همین روز پارلمان کریمه دولت این جمهوری خودمختار را برکنار کرده و سرگئی آکسینوف را به عنوان نخست‌وزیر جدید برگزید. پس از آن نیروهای روسی که بر اساس توافق‌های دوجانبه در کریمه مستقر هستند تقویت شدند.

آکسینوف بلافاصله اعلام کرد که دولت جدید اوکراین را قبول ندارد و تمام نیروهای نظامی و امنیتی شبه جزیره فقط بایستی از دولت کریمه دستور بگیرند و همچنین از روسیه «برای حفظ صلح و آرامش» درخواست کمک کرد. در روز یکم مارس اولکساندر تورچینوف، رئیس‌جمهور موقت اوکراین صدارت آکسینوف را بی‌اعتبار و غیرقانونی و حضور نیروهای روسی را تجاوز به خاک اوکراین اعلام کرده است اما وزیرخارجه روسیه اعلام کرده که که تحرکات نظامی ناوگان دریای سیاه نیروی دریایی روسیه کاملاً مطابق با توافقنامه‌های اصولی روسیه و اوکراین است. در روز یکم مارس پارلمان روسیه هم به نخست‌وزیر ولادیمیر پوتین اجازه داد تا از نیروهای نظامی روسیه در اوکراین استفاده کند.

در پی این تحولات بیشتر نیروهای نظامی مستقر در کریمه به مقامات جمهوری کریمه اعلام وفاداری کردند. از جمله پایگاه هوایی سواستوپول که ۴۵ جنگنده میگ-۲۹ در آن مستقر است. از جمله دنیس بورزوفسکی که در روز ۲۸ فوریه به عنوان فرمانده نیروی دریایی اوکراین انتخاب شده بود، دو روز بعد در مقابل نخست‌وزیر کریمه سوگند یاد کرد که به کریمه وفادار باشد و فقط از فرمانده عالی سواستوپول فرمان بگیرد. آکسیونوف نیز تاسیس نیروی دریایی مستقل کریمه را اعلام کرد و بورزوفسکی را به عنوان اولین فرمانده نیروی دریایی آن انتخاب کرد.

حمله اسرائیل به غزه:

حمله اسرائیل به غزه و قتل عام وحشیانه کودکان در عزه و نابودی زیر ساخت های فلسطین و افزایش نفرت بین المللی از اسرائیل در رسانه های اجتماعی مثل توییتر

 Smoke and flames are seen following what police said was an Israeli air strike in Rafah in Gaza Strip

ربودن دختران در نیجریه به دست گروه تروریستی بوکو حرام

شروع فصل تازه ای از تروریست و آدم ربایی

بوکوحرام

سال 2014 اصلا برای زنان سال خوبی نبود در این سال شاهده موج جدید آدم ربایی و بردگی زنان در کشورهای اسلامی مثل نیجریه و عراق بودیم همچنین شاهد تجاوز گروهی به دختران در کشور هند

این گروه در آوریل ۲۰۱۴ اقدام به ربودن ۲۷۶ دختر دانش آموز از منطقه شبوک در ایالت بورنو کرد. این دختران ۱۶ تا ۱۸ ساله از یک مدرسه شبانه‌روزی در شمال شرقی نیجریه ربوده شدند. گفته می‌شود حدود ۵۰ تن از این دختران پس از ربوده شدن موفق به فرار شده‌اند. دو هفته پس از آن ابوبکر شیکاو رهبر این گروه تروریستی در یک نوار ویدیویی ضبط شده اعلام کرد این دانش آموزان را به عنوان برده معامله می‌کند. وی صراحتا اعلام کرد این دختران در بازار برده‌ها فروخته می‌شوند و یا با زور به ازدواج مردان درمی آیند. وی همچنین گفت که خودش با دو تن از این دختران که یکی ۱۲ ساله و دیگری ۹ ساله است ازدواج می‌کند. وی دمکراسی و آموزش‌های غربی و تحصیل دختران را مورد حمله قرار داد و گفت این دانش آموزان را ربوده زیرا تحت آموزش‌های غربی قرار داشتند. همچنین گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد برخی از این دختران با قیمتی حدود ۱۲ دلار در کشورهای همسایه در مرز چاد و در کامرون به فروش رسیده‌اند. در همان روز انتشار ویدئوی رهبر گروه، هشت دختر دیگر نیز در روستای وارابه در ایالت بورنو ربوده شدند، دختران ربوده شده بین ۱۲ تا ۱۵ سال داشتند.

بوکو حَرام (Boko Haram) (به زبان هوسه به معنی تحصیل غربی حرام است) با نام رسمی (به عربی: جماعة أهل السنة للدعوة والجهاد) یک گروه مسلح و تندرو اسلامی در کشور نیجریه است که خواستار تعطیلی تمامی مدارس نوین و تحمیل قانون شریعت بر تمامی ۳۶ ایالت نیجریه است.

قوانین شریعت اسلامی از سال ۲۰۰۰ میلادی در شمال نیجریه اجرا می‌شود ولی شورشیان اسلامی از جمله گروه خودخوانده طالبان نیجریه و گروه «بوکو حرام» خواهان اجرای قوانین اسلامی در سراسر نیجریه هستند. درگیری‌های مسلمانان تندرو با دولت نیجریه در ایالت‌های کانو، بورنو و یوبه در شمال نیجریه در ماه ژوئیه سال ۲۰۰۹ صدها کشته برجای گذاشت.

گروه بوکو حرام در سال ۲۰۰۲ توسط محمد یوسف در مایدوگوری بنیان‌گذاری شد و در سال ۲۰۰۴ به کاما در ایالت یوبه نقل مکان کرد. این گروه در آن‌جا پایگاهی به نام «افغانستان» بر پا کرده‌است. محمد یوسف به‌شدت با دموکراسی، آموزشِ سکولار و دانش مخالف بود. او سلفی‌ست و به شدت تحت تاثیر نظرات ابن تیمیه است. آرای ابن تیمیه مبنای نظریِ مکتب سلفی است. محمد یوسف حتی کروی بودن زمین را هم زیر سوال برده است. با کشته شدن وی در سال ۲۰۰۹، فرد دیگری به نام ابوبکر شکائو رهبر این گروه شده است. این گروه تاکنون با حملات متعددی به بانک‌ها و رستوران‌ها و فروشگاه‌های بزرگ دست به کشتارهای بی‌رحمانه‌ای زده است.

پس از آنها شاهد فجیع ترین جنایات بشری در کشور عراق بر علیه زنان ایزدی بودیم. گروه تروریستی داعش بیش از 5 هزار زن و دختر ایزدی را به اسارت برده و از انها به عنوان برده جنسی استفاده کرده است. سپس تعدادی از آنها را در ازای پول به فروش رسانده است.

اکثر دختران و زنان ایزدی که توسط داعش ربوده شدند مورد تجاوز جنسی قرار می گیرد و آنها را به عنوان هدیه برای فرمانده هان داعش در سوریه فرستادند. سپس آنها را به قیمت ناچیز حدود 1000 دلار به فروش می رسانند.

تنش کرده ها با دولت ترکیه:

حمله داعش به کوبانی و حمایت ترکیه از داعش باعث بازگشت بحران به کشور ترکیه شد. و آرامش بین ترکیه و کردها را به هم زد. و باعث افزایش نفرت کرده و مسلمانان منطقه از دولت ترکیه شد.

و حتی شاهد تنش و درگیری میان حزب کارگران کردستان ترکیه یا همان پ ک ک با دولت آنکارا بودیم.

بازگشت بحران پاییزی به کشورهای عربی پس از بهار عربی

شاید به قدرت رسیدن نظامیان در مصر را به عنوان نقطه بازگشت بحران پس از بهار بدانیم بدتر از آن آزدن شده فرعون مصر یعنی حسنی مبارک و بازگشت نابسامانی در لیبی

افزایش خشونت و ترور در افعانستان( سال 2014 برای افغانستان مثل سال های گذشته اصلا سال خوبی نبود. خروج نیروهای ناتو از این کشور باعث تقویه روحیه طالبان شده در نتیجه جو بحران بر افغانستان حاکم شده است. مردم افغانستان از این می ترسند که نکند افغانستان به سرنوشت عراق دچار شود.

حمله به مدرسه در پیشاور پاکستان و کشتن بیش از 150 دانش اموز و کارکنان مدرسه,

پاکستان که از حامیان گروه های تروریستی در مرزهای ایران و افغانستان بود و از آنها برای حمله و خرابکاری در نقاط مرزی ایران و افغانستان حمایت می کرد. این بار شاهد حمله تروریسی این گروه به خاک خود بود.

حمله گروه طالبان به مدرسه ای در پیشاور پاکستان و قتل وحشیانه بیش از 150 دانش آموز در اواخر سال میلادی میلادی 2014 بدترین خاطره را برای مردم پاکستان رقم زد.

اتفاق بد برای دنیای پزشکی در سال 2014

ابولا

پیدایش بیماری ابولا در آفریقا و کشتن بیش از 7 هزار نفر تا به حال سپس ترس جهانی از سرایت آن به دیگر کشورها- پیدایش بیماری ابولا بدترین اتفاق برای جامعه پزشکی جهان در قرن 21 است. بیماری که تاکنون درمان آن کشف نشده است.

در دنیای حمل و نقل

ناپدید شدن هواپیمای مالزی:

پرواز ۳۷۰ هواپیمایی مالزی (ام‌اچ ۳۷۰) پرواز یک هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ متعلق به شرکت هواپیمایی مالزی است که در ۸ مارس ۲۰۱۴ از کوالالامپور، پایتخت مالزی، با ۲۳۹ مسافر تبعهٔ ۱۴ کشور گوناگون عازم پکن بود اما به دلیل نامعلومی پس از تغییر مسیر تماس آن با رادار با آن قطع و ناپدید شد.

عملیاتی بین‌المللی برای پیدا کردن این هواپیما توسط بیش از ۲۶ کشور به جریان افتاد و گفته شد بزرگ‌ترین عملیات جستجو در تاریخ بوده است. این عملیات از خلیج تایلند و دریای جنوبی چین آغاز شد و پس از آن به تنگه مالاکا و دریای آندامان و در نهایت پس از آنکه بازرس‌ها متوجه شدند که هواپیما پس از ناپدید شدن به سمت غرب و شبه‌جزیره مالایا حرکت کرده و سپس در یک مسیر به سمت شمال یا جنوب به مدت هفت ساعت پرواز کرده‌است، به اقیانوس هند گسترش یافت. این عملیات تاکنون بی نتیجه بوده و اثری از هواپیما به دست نیامده است. در حال حاضر جستجوی کف دریا تنها با استفاده از زیردریایی بدون سرنشین ادامه دارد.

در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۱۴ نجیب تون رزاق، نخست وزیر مالزی گفت براساس داده‌های ماهوارهٔ اینمارست بیش‌تر از هر احتمال دیگری، هواپیما در حال پرواز به سمت جنوب اقیانوس هند بوده و پس از هفت ساعت پرواز و تمام شدن سوختش در همان جا سقوط کرده و تمام سرنشینان آن مرده‌اند. با وجود این که تا به امروز قطعات زیادی توسط ماهواره‌ها دیده شده‌است اما به دلیل وسعت زیاد منطقه و شرایط بد آب‌وهوایی و فاصلهٔ بسیار زیادش با خشکی، هنوز هیچ یک از مشاهدات ماهواره‌ها قابل تایید نیست. با این حال، برخی مقام‌های مالزی می‌گویند که هیچ احتمالی را رد نمی‌کنند. این هواپیما دارای ۱۲ خدمه مالزیایی و نیز ۲۲۷ مسافر بود که ۱۵۲ نفر چینی، ۵۰ نفر مالزیایی، ۲۰ نفر از کشورهای غربی و نیز ۲ نفر ایرانی (با پاسپورت‌های مسروقه) در میان آنها بوده‌اند.

در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ (۱ تیر ۱۳۹۳) یافته‌های جدید نشان داد که «ظاهر شاه»، خلبان هواپیما در منزل و در دستگاه شبیه‌ساز رایانه‌ای مسیر پرواز به جنوب اقیانوس هند را تمرین کرده است. این درحالیست که طبق برنامه هواپیما باید از کوالالامپور به پکن می‌رفته و نیازی به حرکت به سمت جنوب اقیانوس هند نبوده است.

سقوط و منهدم شدن هواپیمای مسافر بری مالزی در خاک اکراین توسط شبه نظامیان طرفدار روسیه

Malaysia plane crash in Ukraine

hi-ukraine-investigator-jpg

پرواز شماره ۱۷ هواپیمایی مالزی (با نماد اختصاری MH17) پروازی مستقیم شرکت هواپیمایی مالزی بود که از آمستردام در هلند به مقصد کوالالامپور در مالزی در حرکت بود. این پرواز در میان راه در مرز روسیه و اوکراین سرنگون شد. گزارش‌های اولیه از پرتاب موشک به سمت هواپیما به عنوان دلیل سقوط آن اشاره می‌کنند. همچنین این گزارش‌ها مرگ تمامی سرنشینان این هواپیما را تأیید کردند. دولت اوکراین و جدایی طلبان طرفدار روسیه یکدیگر را به سرنگونی این هواپیما متهم کردند ملیت مسافران هواپیما عبارتند از: ۱۹۲ شهروند هلند، ۲۷ استرالیایی، ۴۴ مالزیایی، ۱۲ اندونزیایی، ۱۰ بریتانیایی به همراه ۴ آلمانی، ۴ بلژیکی، ۳ فیلیپینی و یک کانادایی در پرواز ام. اچ ۱۷ حضور داشته‌اند که همگی کشته شده‌اند. پس از این حادثه کشورهای مختلف جهان از دولت اوکراین و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه خواسته‌اند ضمن برقراری آتش‌بس، با تحقیقات بین‌المللی در مورد سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی همکاری کنند.

هواپیما در استان دونتسک در شرق اوکراین سقوط کرد که در آن زمان شاهد درگیری سنگین بین شورشیان طرفدار روسیه و دولت مرکزی اوکراین بود و هواپیماهای نیروی هوایی اوکراین پیشتر در آن فعالیت داشتند. در زمان سقوط هواپیما، دولت اوکراین با استناد به استراق سمع مکالماتی که گفته می‌شد بین فرماندهان شورشی صورت گرفته، اعلام کرد که هواپیما هدف اصابت موشک زمین به هوای پیشرفته‌ای قرار گرفته که روسیه در اختیار شورشیان قرار داده بود. منابع غربی نیز سرنگونی هواپیما در نتیجه اصابت موشک زمین به هوا را محتمل دانسته‌اند. شورشیان اوکراینی و دولت روسیه این نظر را رد کردند و در هر حال، دولت اوکراین را به دلیل تلاش برای مقابله نظامی با جدایی‌طلبان، مسئول نهایی هر گونه عملیات نظامی در منطقه دانستند. به دلیل تسلط شبه‌نظامیان جدایی‌طلب بر منطقه سقوط هواپیما، ورود کارشناسان بین‌المللی به محل حادثه با تاخیر و همراه با برخی محدودیت‌ها صورت گرفت و گفته شد که احتمال دارد برخی از شواهد مربوط به عوامل ایجاد این سانحه توسط جدایی‌طلبان یا ماموران روسی جابجا یا محو شده باشد.

و در اواخر سال 2014 سقوط هواپیمای مسافر بری اندونزی که با 161 نفر مسافر و خدمه بر فراز دریای جاوه سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن کشته شدند. هنوز جسد اکثر آنها پیدا نشده است.

دنیای اقتصاد:

اواخر سال 2014 اصلا برای اقتصاد کشورهای نفتی مثل ایران و روسیه خوشایند نبوده است. کاهش شدید قیمت نفت به زیر 60 دلار -با توطئه کشورهای عربی و آمریکا برای کاهش قدرت اقتصادی ایران و روسیه

کشورهای عربی منطقه مثل عربستان با حمایت حامیان غربی خود برای کاهش قدرت اقتصاد ایران و کاهش قدرت مانور ایران در عراق و سوریه, یمن اقدام به کاهش نفت کردند تا شاید بتوانند جلوی قدرت ایران را در منطقه بگیرند.

افزایش تحریم ها بر علیه روسیه و بحران اقتصادی در این کشور با کاهش ارز روبل در مقابل دلار آمریکا

اما بدتر از آن در جهان فوتبال

Fans of Brazil react while watching a broadcast of the 2014 World Cup semi-final against Germany at the Fan Fest in Brasilia

در این سال شاهد عجیب ترین و تلخ ترین نتیجه تاریخ فوتبال جهان بودیم. شکست سنگین 7 بر 1 برزیل مقابل آلمان در جام جهانی 2014

در این جام جهانی که به میزبانی برزیل برگزار شد. اکثر تیم های بزرگ فوتبال جهان مثل اسپانیا, انگلستان, پرتغال, اروگوئه, ایتالیا از گرفتن نتیجه راضی کننده در این مسابقات ناکام مانده اند.

در دنیای اطلاعات و فناوری:

حمله هکره ها به شرکت سونی و هک کردن سرورهای سونی پیکچرز

قطع شدن اینترنت کره شمالی توسط هکرهای چینی

تشدید حمله سایبر به بانک ها, شرکت ها, و موسسات بین المللی جهان توسط هکرها موجی از نا امنی در فضای مجازی ایجاد کرده است.

پیدایش ویروس و بدافزار رگین ” ویروسی که به گفته شرکت سیمانتک پس از ورود به سیستم تمامی رمزهای عبور کاربران را می دزد. و با ریکاوری سیستم فایل های حذف شده را بر می گرداند سپس آنها را ارسال می کند. و از صفحه کامپیوتر و محیط کاربری شما عکس می گیرد.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا