تکنولوژی و فناوریعلمی و پزشکی

کشف مومیایی 1000 ساله‌ای مخفی شده درون مجسمه‌ی باستانی بودا

 مومیایی مخفی شده درون مجسمه باستانی بودا — در طی این کشف قابل توجه و با استفاده از دستگاه سی‌تی‌اسکن و بررسی مجسمه‌ی باستانی بودا که متعلق به قرن یازدهم یا دوازدهم است، رازی خارق‌العاده کشف شد. این مومیایی متعلق به یک راهب بودایی چینی است که قرن‌ها درون این مجسمه مخفی بوده و نکته‌ی جالب اینکه اعضا و جوارح آن خارج و با طومارهای باستانی چین، جایگزین شده‌اند.

مومیایی پنهان شده درون مجسمه عتیقه‌ی بودا

دانشمندان از مدت‌ها قبل متوجه وجود این مومیایی درون مجسمه شده بودند، اما برای اطمینان بیشتر به درخواست موزه‌ی درنتز (Drents) در هلند، مجسمه به مرکز درمانی میندر (Meander) فرستاده شده و با استفاده از دستگاه سی‌تی‌اسکن، برای اولین بار متخصصان موفق شدند نگاهی دقیق‌تر به اسکلت پنهان شده‌ی درون مجسمه داشته باشند.

مومیایی راهب بودایی پنهان شده در مجسمه بودا

در اینجا بود که برای نخستین بار طومارهای قدیمی توجه آنها را جلب نموده و متوجه شدند احتمالاً این مومیایی متعلق به  لیوکوآن (Liuquan)  است، یکی از استادان بودایی عالیرتبه در مدارس مدیتیشن چینی، که به نظر می‌رسد در حدود 1,100 سال بعد از میلاد می‌زیسته است.

مومیایی پنهان شده درون مجسمه عتیقه‌ی بودا

این اخبار تکمیل کننده‌ی اخبار مربوط به کشف مومیایی 200 ساله‌ی دیگری در مغولستان است. این مومیایی که به حالت گل نیلوفر نشسته (یکی از حالات مهم نشستن در هنر مدیتیشن)، به باور برخی هنوز هم زنده است، چرا که آنها تصور می‌کنند او در مدیتیشنی عمیق فرو رفته است.

مومیایی پنهان شده درون مجسمه عتیقه‌ی بودا

هنوز علت و چگونگی مومیایی شدن این راهب بودایی مشخص نیست، هر چند در گذشته، آیین مومیایی کردن خود در کشورهای چین، ژاپن، لائوس و کره رواج داشته است. روندی که در آن کاهنان بودایی به تدریج با گرسنگی دادن خود حجم چربی و آب بدن را کاهش داده و سپس با استفاده از صمغ، روند مومیایی شدن را آغاز می‌کردند.

این مجسمه تا ماه می 2015 در موزه‌ی تاریخ طبیعی مجارستان در معرض دید عموم قرار دارد.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا