تکنولوژی و فناوری

یک کلمه عربی که کار‌شناسان را سردرگم کرده بود

کار‌شناسان امنیت دیجیتال در زمینه شکستن رمزهای عبور، هنگامی که تلاش می‌کردند گروه تازه کشف شده و مخوف «Equation» را تحلیل کنند به کلمه‌ای عربی برخورد کرده بودند که باعث سردرگمی آن‌ها شده بود.

کلمه‌ای که این کار‌شناسان به آن برخورد می‌کنند و نمی‌توانند از رمز و راز آن سردربیاورند، عربی کلمه «ثبت نشده» است. کار‌شناسان شرکت روسی کسپرسکای دو هفته است تلاش می‌کنند تا با روشی فوق العاده قدرتمند و با حدس ۳۰۰ میلیارد متن در ثانیه، سیستم گروه Equation را که ۱۴ سال است به طور مخفیانه فعالیت هکری می‌کرده و تازه کشف شده است را تحلیل کنند.

پس از آنکه چیزی دستگیر آن‌ها نشد دست به دامان کار‌شناسان شکستن رمز عبور شدند بلکه آن‌ها بتوانند مشکل را حل کنند. این کار‌شناسان با صرف چند ساعت وقت متوجه می‌شوند که کلمه اصلی واژه «غیر مسجل» است که در عربی به معنای «ثبت نشده» است.

پیش از این توضیح دادیم که گروه Equation برای ۱۴ سال به طور مخفیانه به فعالیت‌های هکری مشغول بوده است. در سال ۲۰۰۸ این گروه از نقاط ضعفی استفاده می‌کند که بعدا منجر به بدافزار استاکس نت می‌شود که از سیستم انرژی هسته‌ای ایران جاسوسی می‌کرد. شرکت کسپرسکای از شواهد فراوانی سخن می‌گفت که آژانس امنیت ملی آمریکا در گروه Equation نقش دارد و ده‌ها هزار سیستم را آلوده کرده است.

نحوه عملکرد این گروه بسیار دقیق و فوق العاده قدرتمند بوده است. اما در این میان شاهکار اصلی این بوده است که از بین تمام حساب‌های کاربری یکی از وبسایت‌های مرتبط با اسلام که هدف این گروه نیز بوده است، دو حساب کاربری وجود داشته‌اند که آلوده نشده‌اند. نام کاربری این دو حساب رمز شده بود و برای یافتن آن‌ها نیاز به عملیات ضد هکری وجود داشت.

کار‌شناسان به سرعت اولین نام کاربری را کشف می‌کنند که کلمه unregistered (ثبت نشده) بوده است اما برای کشف دومی به مشکل برخورد می‌کنند. کار‌شناسان توضیح می‌دهند که «ما حدس زدیم وقتی کلمه اول به معنای ثبت نشده است شاید کلمه دوم نیز همین معنا را در عربی داشته باشد. لذا دست به کار شدیم و موفق شدیم آن را پیدا کنیم». این نام کاربری کلمه «غیر مسجل» بود.

هنوز ۶ مورد دیگر به صورت نا‌شناس در جاهای دیگر باقی مانده انند که کار‌شناسان به دنبال رمزشکنی آن‌ها نیز هستند و تلاش‌ها همچنان ادامه دارند.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا