تکنولوژی و فناوریعلمی و پزشکی

۱۰ راز حل نشده در مورد انسان‌های نخستین

۱۰ راز حل نشده در مورد انسان‌های اولیه

هیچ کس در مورد شروع جهان و پیدایش اولین انسان بر روی کره خاکی اطلاعات دقیقی ندارد. انسان تاریخ پر رمز و رازی دارد. انسان های اولیه به دلیل نداشتن سواد, خط و وسایل انتقال دهنده نتوانستند سرگذشت خود را به نسل های بعدی انتقال بدهند. تنها از طریق حک کردن و علائمی که از انها درون غارها به جای مانده است. می توان به گوشه ای از زندگی انسان اولیه پی برد. آن هم در حد حدس و گمان…

انسان گونه‌ای منحصر به فرد در میان هزاران نوع از موجودات زنده در این سیاره است که راه پر رمز و رازی را در مسیر تکامل پیموده است. رازهای زیادی از شکل‌گیری گونه‌ی کنونی انسان‌ها حل نشده مانده است


۱. انسان مدرن از کجا آمده است؟

modern-human

در مورد منشاء انسان مدرن دو نظریه وجود دارد، طرفداران نظریه‌ی اول که خروج از آفریقا نام دارد باور دارند که اجداد انسان‌های کنونی ابتدا در آفریقا پا به زمین گذاشته‌اند و سپس در سراسر جهان پخش شده و جایگزین گونه‌های دیگر از انسان‌ها شده‌اند. اما نظریه‌ی دومی نیز با نام چند ناحیه‌ای وجود دارد که طبق آن اجداد انسان‌های کنونی نه در یک مکان جغرافیایی خاص بلکه در سراسر زمین بر اثر تکامل گونه‌های باستانی به وجود آمده‌اند و با گذشت زمان با همسایگان خود آمیخته‌اند که نتیجه‌ی آن به وجود آمدن انسان‌های مدرن امروزی است. اگرچه نظریه‌ی خروج از آفریقا قابل قبول‌تر به نظر می‌رسد اما طرفداران نظریه‌ی چند ناحیه‌ای نیز بر عقیده‌ی خود پابرجا هستند.

۲. اولین انسان چه کسی بوده است؟

first-human

دانشمندان تعداد زیادی از اجساد انسان‌های باستانی را یافته‌اند که با بررسی آن‌ها به مسیر تکامل ما بیش از پیش پی می‌برند. آن‌ها به دنبال یافتن قدیمی‌ترین اجداد مستقیم و نزدیک‌ترین خویشاوندان به انسان هستند. یافتن قدیمی ترین اجداد انسان‌های کنونی در رسیدن به جواب سؤال‌های اساسی مانند آنکه چه پیشرفتی باعث انسان شدن ما شده است و چرا انسان‌های هوشمند کنونی پا به عرصه‌ی حیات گذاشته‌اند، به دانشمندان کمک خواهد کرد.

۳. آیا اجداد ما با انسان‌های نئاندرتال رابطه‌ی جنسی داشته‌اند؟

sex-neanderthal

آیا نژاد انسان‌های کنونی اصیل باقی‌مانده است و جای پسرعموهای منقرض شده‌اش یعنی انسان‌های نئاندرتال را گرفته است؟ دانشمندان شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهد انسان‌های نئاندرتال منقرض نشده‌اند بلکه ژن‌های آن‌ها با نسل کنونی انسان درهم آمیخته شده است.

۴. چرا اجداد انسان‌های کنونی در حدود ۵۰ هزار سال پیش، از آفریقا به دیگر نقاط جهان مهاجرت کرده‌اند؟

exodus

نسل کنونی انسان‌ها حدود ۵۰٫۰۰۰ سال پیش از آفریقا به سراسر جهان گسترش یافت و به سرعت تمام قاره‌ها بجز قطب جنوب را مستعمره‌ی خویش کرد، حتی انسان توانست به جزایر دورافتاده‌ی اقیانوس آرام نیز راه یابد. تعدادی از دانشمندان عقیده دارند این مهاجرت پس از به وجود آمدن تحولی در مغز انسان به وجود آمده است که به آن امکان استفاده‌ی گستره از زبان و ابزار آلات را داده است اما نظریه‌ی مقبول‌تری نیز وجود داد که می‌گوید انسان قبل از مهاجرت از آفریقا مغز تکامل یافته پیدا کرد و پس از آنکه به آستانه‌ای از نظر میزان جمعیت رسید تصمیم به ترک زادگاه خود گرفت.

۵. هابیت چه بوده است؟

hobbit

کلمه‌ی هابیت نام مستعاری است که به اسکلت انسان کوچک یافته شده در سال ۲۰۰۳ میلادی در جزایر اندونزیایی فلور گفته می‌شود. شاید این اسکلت گونه‌ای تغییر شکل یافته از نسل کنونی انسان‌های هوشمند بوده‌است و شاید یک تیره‌ی منقرض شده از شامپانزه‌ها، یافتن منبع به وجود آمدن این گونه می‌تواند به روشن شدن رمز و راز مسیر پر فراز و نشیب تکامل انسان کمک کند.

۶. آیا تکامل انسان تسریع شده است؟

evolution

شواهد جدید نشان می‌دهد که بشر هنوز نیز در حال تکامل است و سرعت این تکامل بیشتر از ۱۰۰ برابر سطح تاریخی آن در زمان روی آوردن انسان به کشاورزی است. بعضی از دانشمندان قدرت این شواهد را زیر سؤال می‌برند، به نظر آن‌ها مشخص نیست آیا ژن خاصی مسئول سرعت بخشیدن به این تکامل است و ثمرات آن برای انسان چه بوده است، با این حال اگر سرعت تکامل تسریع شده باشد سؤالی که مطرح است این است که چرا این اتفاق افتاده است؟ ممکن است رژیم غذایی یا بعضی از بیماری‌ها عامل به وجود آمدن این فشار و تسریع تکامل نسل بشر شده باشند.

۷. چرا نزدیکترین خویشاوندان انسان منقرض شده‌اند؟

neanderthal

حدود ۲۴ هزار سال پیش گونه‌ی کنونی انسان‌های هوشمند تنها انسان‌های موجود در جهان نبوده‌اند و خویشاوندان نزدیک ما یعنی انسان‌های نئاندرتال هنوز زنده بودند. هابیت یافت شده در اندونزی نیز ممکن است گونه‌ای از انسان هوشمند بوده باشد که تا ۱۲ هزار سال پیش توانسته زنده بماند. اما چرا این گونه‌ها مرده‌اند و ما زنده مانده‌ایم؟ آیا عفونت یا تغییرات آب و هوایی باعث از بین رفتن آن‌ها شده است یا آیا اجداد ما آن‌ها را از بین برده‌اند؟ برای هر کدام از این سناریوها شواهدی وجود دارد، اما هیچ کدام به قطعیت نمی‌رسند.

۸. چه اتفاقی برای موها افتاده است؟

hair

بدن انسان نسبت به گونه‌های نزدیک مانند میمون‌ها برهنه به نظر می‌رسد ولی پیشینیان کهن انسان پر مو تر از نسل کنونی بودند. چرا این بی مویی در بدن انسان تکامل یافته است؟ یک نظریه می‌گوید اجداد انسان برای آنکه در دشت‌های گرم آفریقا خنک بمانند موهای خود را از دست داده‌اند و نظریه‌ی دیگر می‌گوید از دست دادن مو به انسان کمک کرد از هجوم انگل‌ها و انتقال بیماری‌ها در امان بمانیم. نظریه‌ی دیگری نیز می‌گوید از دست دادن مو پس از تصمیم اجداد ما برای زندگی در کنار آب‌ها به وجود آمد، اگرچه بسیاری از پستانداران آبزی در اندازه‌ی نزدیک به انسان در‌واقع به خزهایی متراکم مجهز شده‌اند.

۹. چرا انسان شروع به راه رفتن بر روی دو پا کرد؟

2leg

اجداد ما حتی زمانی که مغز ما بزرگ نشده بود و عصر حجر نیز شروع نشده بود شروع به ایستادن کردند. چرا انسان شروع به راه رفتن بر روی دو پا کرد هنگامی که شامپانزه‌ها هنوز از دست‌های خود برای راه رفتن کمک می‌گیرند؟ راه رفتن بر روی دو پا انرژی کمتری نسبت به حرکت چهار دست و پا نیاز دارد و احتمالاً آزاد شدن دست‌ها به اجداد ما کمک کرده است که بتوانند غذای بیشتری را با خود حمل کنند، ایستادن ممکن است باعث شده باشد که انسان بهتر بتواند دمای بدن خود را با کاهش سطح مورد تابش مستقیم نور خورشید کنترل کند و همچنین بتواند از دست‌ها برای حمل سلاح استفاده کند.

۱۰. چرا مغز ما به این اندازه رشد کرده است.

human-brain

شکی در این نیست که مغز انسان باعث تفاوت او از دیگر گونه‌های موجودات زنده شده است. مغز انسان عضوی بسیار ارزشمند است که با اینکه تنها دو درصد از بدن انسان را شامل می‌شود اما حدود یک پنجم از کل انرژی بدن را مصرف می‌کند. این درحالی است که در حدود دو میلیون سال پیش هیچ کدام از اجداد ما از مغزی بزرگ‌تر از مغز یک میمون در مقایسه با اندازه‌ی بدن برخوردار نبوده‌اند. پس چه عاملی باعث رشد مغز انسان تا به این مقدار شده‌است؟ یک احتمال این است که افزایش مغز به علت استفاده‌ی بهتر اجداد ما از ابزار آلات بوده است. احتمال دیگر آن است که مغز بزرگ‌تر باعث تعامل بهتر میان انسان‌ها شده است و شاید تغییرات اساسی در محیط زیست باعث رشد مغز و توانایی زنده ماندن در میان این سختی‌ها شده باشد.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا