تکنولوژی و فناوری

آشنایی با شرکت ودافون

اکنونه که بحث از همکاری شرکت بریبتانیایی ودافون و شرکت ایرانی های وب در دنیای تکنولوژی به گوش می رسد. ما سعی کردیم. که جهت آشنایی شما با این شرکت مطلبی آماده کنیم.

نام ودافون از حروف نخست از عبارت Voice Data Fone گرفته شده است، که اصطلاحی برای اشاره به تلفنی با قابلیت صدا و دیتا می‌باشد. این نام در سال ۱۹۹۱ برای شرکت برگزیده شد و با هدف نشان دادن «بازتاب ارائه خدمات صوتی و تصویری روی تلفن همراه» انتخاب شده است. ودافون دومین شرکت بزرگ خدمات موبایل در دنیا است.

ودافون (به انگلیسی: Vodafone) شرکت مخابراتی بریتانیایی و چندملیتی است، که دفتر مرکزی آن، در شهر نیوبوری، برکشر، بریتانیا مستقر می‌باشد. این شرکت از لحاظ میزان درآمد، بزرگ‌ترین کمپانی ارتباطات سیار جهان بشمار می‌آید و تا پایان ماه ژوئیه ۲۰۱۱ با در اختیار داشتن ۴۳۹ میلیون مشترک، پس از چاینا موبایل، دومین شرکت بزرگ مخابراتی جهان محسوب می‌شود.

گوشی ودافون

Vodafone 4G phone with HD screen

 

شرکت ودافون در بیش از ۳۰ کشور فعالیت مستقیم می‌کند و در ۴۰ کشور دیگر نیز شرکای تجاری دارد. این شرکت مالک ۴۵٪ درصد از سهام شرکت ورایزن وایرلس است، که بزرگ‌ترین شرکت ارتباطات سیار ایالات متحده بشمار می‌آید.

شرکت ودافون نخستین ارائه‌دهنده سرویس پیام کوتاه (یا اس‌ام‌اس) است. یکی از مهندسین این شرکت به نام نیل پاپ‌ورت، نخستین پیام کوتاه را در سوم دسامبر ۱۹۹۲ برای یکی از همکارانش در این شرکت ارسال کرد.

بخشی از سهام این شرکت در بازارهای بورس لندن و بورس نزدک معامله می‌شود. ارزش بازار سرمایه شرکت ودافون در سال ۲۰۱۲ میلادی ۸۹٫۱ میلیارد پوند برآورد شده، که آن را به سومین شرکت بزرگ انگلستان تبدیل کرده است.

در ۱۶ سپتامبر ۱۹۹۱ گروه ودافون مجدداً از راکال جدا شد و به عنوان یک شرکت مستقل، با نام ودافون گروپ، به کار خود ادامه داد.

در ژوئیه سال ۱۹۹۶ ودافون که بخشی از شرکت تاک‌لند را در اختیار داشت، مابقی آن را نیز خریداری نمود و در نوامبر همان سال، با مبلغ ۷۷ میلیون دلار، شرکت «پیپلز فونز» که با داشتن ۱۸۱ نمایندگی، مشتریان زیادی داشت، را از آن خود کرد. همچنین ۸۰٪ درصد از سهام شرکت آستک را نیز خریداری نمود. شرکت ودافون در سال ۱۹۹۷ لوگوی معروف خود را معرفی کرد. این لوگو که از یک علامت نقل قول درون یک دایره تشکیل شده، برای ترغیب مشتریان به مکالمه طراحی شده است.

در ۲۹ ژوئن ۱۹۹۹ شرکت «ایرتاچ» توسط ودافون خریداری و در آن ادغام شد و نام آن به «ودافون ایرتاچ» تغییر پیدا کرد.
در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۰ ودافون با ادغام شرکت تجهیزات بیسیم خود در ایالات متحده آمریکا با شرکت بل آتلانتیک، متعلق به ورایزون وایرلس موافقت کرد، که این قرارداد در ۴ آوریل ۲۰۰۰ منعقد گردید. نام این شرکت در ۲۸ ژوئیه ۲۰۰۰ مجدداً به گروه ودافون بازگشت و در آوریل سال بعد، اولین ارتباط نسل سوم ارتباطی این شرکت در شبکه نسل سوم تلفن همراه ودافون در انگلستان برقرار گردید.
گسترش این شرکت در سال ۲۰۰۱ نیز با ورود به ایرلند و خریداری شرکت ایرسل و تغییر نام آن به «ودافون ایرلند» ادامه یافت و همچنین اولین معرفی کننده تلفن‌های همراه دوربین‌دار در ژاپن، یعنی جی-فون که سومین اپراتور بزرگ این کشور بود را، از آن خود کرد. در ۱۷ دسامبر ۲۰۰۱ ودافون ضمن قرارداد با تی‌دی‌سی شبکه موبایل دانمارک، به معرفی مفهوم «شبکه‌های مشترک» پرداخت. این مفهوم جدید شامل معرفی سرویس‌های بین‌المللی ودافون به بازار محلی، بدون نیاز به سرمایه‌گذاری توسط این شرکت بود. این روش به ودافون کمک می‌کرد تا در کشورهایی که هنوز وارد نشده نیز به توسعه نام و خدمات شرکت خود بپردازد.
در سال‌های اخیر نیز این شرکت به گسترش فعالیت‌های خود در کشورهایی از جمله: اسپانیا، صربستان، جمهوری مقدونیه، جزایر فارو، روسیه، ارمنستان، ترکمنستان، اوکراین، ازبکستان، لوکزامبورگ، غنا، لیبی، امارات متحده عربی، قطر، ترکیه و بلژیک پرداخته است و همکاری خود با ورایزون آمریکا را نیز مستحکم تر کرده است. شرکت ودافون اکنون حدود ۸۶ هزار کارمند در سراسر جهان داشته و در سال ۲۰۱۲ میلادی با داشتن درآمدی بالغ بر ۴۶ میلیارد پوند، بیش از ۶ میلیارد پوند سود به دست آورده است.

شرکت ودافون از آغاز فعالیتش تاکنون، ۴ مدیرعامل داشته‌است. هرکدام از این ۴ مدیر، در دوران ریاست خود در ودافون، فعالیت‌های گسترده‌ای داشتند و هریک به نوبه خود، نقشی در توسعه و پیشرفت این کمپانی داشته‌اند. اولین مدیرعامل ودافون سر جرارد ونت بود، که در ماه اکتبر سال ۱۹۸۸ به این سمت منصوب گردید. در زمان رهبری وی بر راکال تلکام بود، که شرکت موفق شد، امتیاز شبکه تلفن همراه انگلستان را دریافت کند.

این اقدام شروعی بود، برای تبدیل شدن ودافون، به شرکتی در سطح بین‌المللی، که در پی آن، نام شرکت نیز از راکال، به ودافون تغییر یافت. از دیگر اقدامات موفق جرارد ونت، ورود شرکت ودافون، به بازار بورس لندن بود. پس از بازنشستگی ونت در دسامبر ۱۹۹۶، مدیر ارشد اجرایی ودافون؛ سر کریستوفر جنت در ژانویه ۱۹۹۷ به‌عنوان مدیرعامل شرکت انتخاب شد. در دوران رهبری سر کریستوفر در ودافون، این شرکت، از یک اپراتور فعال در بریتانیا، به یک کمپانی بزرگ مخابراتی تبدیل شد. این فرایند با خریداری شرکت ایرتاچ ایالات متحده و منزمان آلمان محقق گردید.

آرون سارین در ماه ژوئیه سال ۲۰۰۳ سکان رهبری ودافون را بدست گرفت. در زمان ریاست وی، ودافون هم‌چنان به توسعه فعالیت‌های خود در سطح بین‌المللی ادامه داد و تحت رهبری سارین، ودافون وارد بازار آسیاو آفریقا شد. خریداری شرکت تلسیم ترکیه و هاچیسون اسار هند در زمان مدیریت سارین انجام شد. مدیرعامل فعلی ودافون، ویتوریو کولاو می‌باشد. وی که چهارمین مدیر عامل این شرکت است، از ماه ژوئیه سال ۲۰۰۸ به این سمت منصوب گردید.

زمینه های همکاری شرکت ودافون و های وب ایران:

ودافون در بازاریابی، توزیع و فروش به شرکت های‌وب کمک خواهد کرد و برای توسعه “اینترنت چیزها” و اینترنت در خودروها و جاهای دیگر یاری خواهد رساند.

شرکت داده‌گستر عصر نوین یکی از یازده شرکتی است که حق انحصاری ارائه خدمات انتقال داده (PAP) را در ایران دارد. این شرکت در سال ۱۳۸۲ به عنوان یکی از شرکت‌های وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تاسیس شد و در سال ۱۳۸۸ مالکیت آن به بخش خصوصی واگذار شد و خود را با نام تجاری “های‌وب” معرفی کرد.

های وب دارای مجوز ارئه خدمات اینترنتی موبایل در سراسر ایران است و قراردادی با دولت ایران برای ارائه انحصاری اینترنت پرسرعت به ۲۵ هزار روستای ایران را به مدت یک دهه دارد.

این شرکت همچنین در صدد توسعه خدمات موبایل و دیگر خدمات خود در شهرهای ایران و به خصوص برای نهادهای تجاری است.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا