تکنولوژی و فناوری

اپلیکیشن “Peeple” میزان محبوبیت شما را نشان می دهد.

اپلیکیشن “Peeple” هفته گذشته رونمایی شد اما طی همین مدت کوتاه بارها به اشتراک گذاشته شده و توجهات زیادی جلب کرده است. گرچه بسیاری از واکنش‌ها در انتقاد از این برنامه و نحوه کار آن بود. اما کار این برنامه جدید که در حال حاضر فقط برای سیستم عامل “iOS” ساخته شده است چیست؟

شاید بسیاری از شما با اپلیکیشن “Yelp” آشنایی داشته باشید. همان برنامه‌ای که در آن در مورد مکان‌ها، رستوران‌ها و کافه‌هایی که رفته‌اید نظرتان را می‌نویسید یا به آن نمره می‌دهید. برنامه “Peeple” نمونه‌ای مشابه آن اما برای نمره‌ دادن به انسان‌ها است.

در این اپلیکیشن به جای این‌که رودرو یا حتی غیرمستقیم به کسی بگویید چه احساس و نظری درباره او دارید می‌توانید به او نمره دهید. دادن پنج ستاره به معنای محبوبیت کسی برای شما و ستاره‌های کم‌تر معنی محبوبیت نداشتن وی است. سازندگان این برنامه می‌گویند هدف‌شان از ساختن آن این بوده که دیگران اطرافیان و دوستان‌شان را بیش‌تر بشناسند.

این برنامه مناسبات اجتماعی انسان‌ها را با هم متحول می‌کند و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تبعات و اثرات منفی و مثبتی به دنبال داشته باشد. اما نقاط قوت و ضعف اپلیکیشن “Peeple” کدام‌ها هستند و موقع استفاده از آن بهتر است به چه نکاتی توجه کنیم.

شما بعد از دادن ستاره به هر فرد امکان توضیح دارید، یعنی می‌توانید علت این‌که چرا شخصی را دوست دارید یا ندارید بنویسید. نکته خوب دیگر ماجرا این است که اگر شخصی ستاره کم مثلا دو ستاره بگیرد برنامه به آن شخص اطلاع می‌دهد و به او ۴۸ ساعت فرصت می‌دهد این موضوع را بررسی و حل کند. اگر آن شخص طی مدت تعیین‌شده کاری نکند با همان تعداد ستاره اطلاعاتش منتشر خواهد شد. نکته مثبت دیگر برنامه این است که اگر کاربری محتوایی توهین‌آمیز یا ناراحت‌کننده درباره دیگری بنویسد آن نظر فورا برداشته می‌شود. افراد زیر ۲۱ سال هم نمی‌توانند به این برنامه بپیوندند.

درباره بخش‌های خوب و مفید آن گفتیم اما نکته منفی برنامه “Peeple” این است که هر کسی می‌تواند برای شخص دیگر پروفایل باز کند. شما برای این‌که دیگری را به این شبکه وصل کنید تنها نیاز به شماره تلفن او دارید. آن شخص بعد از اضافه شدن هیچ امکانی برای پاک کردن پروفایلش نخواهد داشت. یکی دیگر از مشکلات این برنامه که برخی آن را مثبت ارزیابی می‌کنند این است که افرادی که رأی می‌دهند و کامنت می‌گذارند معمولا مشخص هستند. مثل اپلیکیشن‌های دیگر ناشناس نیستند و همین موضوع مسئولیت آن‌ها را درباره نظری که داده‌اند بالا می‌برد.

در وب‌سایت “Peeple” درباره این برنامه آمده است: «شبکه‌ اجتماعی موقعیت شما را بالا می‌برد و نکات مثبتی درباره شما می‌گوید. همین موضوع شهرت خوبی درست کرده و فرصت‌های شغلی‌تان را افزایش می‌‌دهد. همچنین شانس شبکه‌سازی با آدم‌های همفکر یا ملاقات آدم‌های مجرد را زیاد می‌کند. شما می‌توانید دیگران را جستجو کنید و حتی تصمیمات بهتری درباره روابط‌تان بگیرید.»

پیش از این هم برنامه‌هایی چون “Knozen” با کارکردی مشابه اما برای محیط‌های کاری درست شده بود. برنامه‌ای که سوال‌های جالبی در مورد همکارتان می‌پرسیدید. یکی از این پرسش‌ها این بود که «کدامیک از همکاران‌تان امکان دارد محیط کار را برای یک ملاقات خصوصی زودتر ترک کند؟» و افراد می‌توانستند یکی از همکاران را انتخاب کنند.

برنامه‌ای دیگر به نام “Lulu” با کاری مشابه اما محدودتر نیز پیش از این عرضه شده بود. در این اپلیکیشن زنان می‌توانستند درباره مردان تحقیق کنند و به آن‌ها نمره‌ای مابین صفر تا ۱۰ بدهند.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا