تکنولوژی و فناوریموبایل

اینتل درصدد خرید کمپانی آلترا است

کمپانی معروف اینتل را که می شناسید. پردازنده های کامپیوتری این شرکت در خانه های شما نشان از قدرت و عظمت آن است.

شنیده‌ها حکایت از این دارد که اینتل درصدد تصاحب کمپانی آلترا (Altera) با پرداخت 15 میلیارد دلار است. انتظار می‌رود اینتل به ازای هر سهم از آلترا مبلغ 54 دلار را پرداخت کند.

براساس اطلاعات ارائه شده کمپانی اینتل درصدد تصاحب آلترا است. اینتل به ازای هر سهم از آلترا مبلغ 54 دلار پرداخت خواهد کرد که در مجموع رقم پرداخت شده برای این کمپانی را به بیش از 15 میلیارد دلار می‌رساند.

اطلاعات ارائه شده توسط منبعی که نخواست نامش فاش شود حاکی از آن است که اینتل می‌تواند با تصاحب آلترا پا را فراتر نهاده و به بازار‌های فراتر از تراشه‌های کامپیوترهای شخصی بیاندشید. احتمالا در صورت حصول توافق شاهد اعلام رسمی آن در ابتدای هفته‌ی آتی باشیم، البته احتمال به هم خوردن مذاکرات نیز وجود دارد.

در روزهای ابتدایی سال جاری میلادی نیز گفتگوهایی بین این دو کمپانی در جریان بود که به دلیل رد پیشنهاد ارائه شده توسط اینتل، مذاکرات به تعویق افتاد. براساس اعلام منابه آگاه و نزدیک به مذاکرات، آلترا خرید هر سهمش با پرداخت 54 دلار را در آن مقطع زمانی نپذیرفته است.

پس از پایان مذاکرات،‌ آلترا گزارش سه ماهه‌ی خود را منتشر کرد که بسیار پایین‌تر از انتظارات بود، از این‌رو TIG Advisors، یکی از سرمایه‌گذاران این کمپانی بصورت عمومی کمپینی را برای آغاز مذاکرات شکل داد.

در صورتی که این توافق نهایی شود، باید آن را در زمره‌ی آخرین ادغام‌ها بین کمپانی‌های تولیدکننده‌ی تراشه‌ها خواند، چراکه کمپانی‌ها بسیار بزرگ شده و طیف محصولات ارائه شده نیز بسیار بالا رفته است. رشد کمپانی و ارائه‌ی محصولات بیشتر هزینه را برای این کمپانی‌ها کاهش می‌دهد و همین امر باعث افزای قدرت نفوذ کمپانی‌ها می‌شود.

پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته، کمپانی آواگو (Avago Technologies) موفق شد تا برادکام را با پرداخت بیش از 37 میلیارد دلار از آن خود کرده و وارد حوزه‌ی کمپانی‌های تولیدکننده‌ی تراشه شود.

اینتل و آلترا هر دو در زمینه ی تولید تراشه فعالیت می‌کنند، اما محصولات ارائه شده توسط این دو کمپانی کاملا متفاوت است. اینتل از دیرباز برای تولید تراشه‌های مورد استفاده در کامپیوترهای شخصی و سرورها شناخته می‌شود که انعطاف‌پذیری پایینی دارند در حالی که آلترا در زمینه‌ی تولید آرایه دریچه‌ای برنامه‌پذیر میدانی یا به اختصار FPGA فعالیت می‌کند. مدارهای مجتمع تولید شده توسط آلترا انعطاف‌‌پذیری بالایی دارند و می‌توان آن‌ها را در کاربردهای مختلف برای انجام وظایف گوناگون برنامه‌ریزی کرد. برای مثال از این تراشه‌ها در صنعت تولید ماهواره‌ها استفاده می‌کنند، بطوریکه آلترا یکی از شناخته شده‌ترین نام‌ها در تامین تراشه‌های مورد استفاده در تراشه‌ها است.

به نظر می‌رسد اینتل در پی آن است تا با خرید آلترا، انعطاف‌‌پذیری محصولات این کمپانی را به تراشه‌هایش اضافه کند. احتمالا اینتل درصدد تولید بوردهایی با برخورداری از دو تراشه‌ی ساخت خود و آلترا است تا قدرت محصولات خود را با انعطاف‌‌پذیری تراشه‌های آلترا ترکیب کند.

در پیش گرفتن این سیاست می‌تواند بسیار مهم باشد، دیتا سنترهای ابری در حال حاضر تبدیل به یکی از حوزه‌های فعالیت اینتل شده‌، بطوریکه از نظر وسعت می‌توان آن را با صنعت تولید پردازنده‌ی کامپیوتر‌های شخصی که در سال‌ها اخیر تضعیف شده، برابر دانست. همانطور که می‌دانید اینتل در بازار گجت‌های موبایل نیز کم فروغ است و وجود تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM اجازه‌ی خودنمایی به این کمپانی کهنه‌کار را نمی‌دهد.

اینتل در حال حاضر تیم‌هایی را به منظور کار با مشتریانی نظیر آمازون برای توسعه‌ی مراکز داده‌ای بزرگ تشکیل داده است. علاوه برمشتریانی نظیر آمازون، اینتل با 200 کمپانی دیگر که در حال ساخت مراکز داده‌ای بزرگ است، فعالیت می‌کند. استفاده از FPGA مطمئنا می‌تواند کمک بسیاری در شخصی سازی دیتا سنترها داشته باشد.

پس از آنکه نیویورک پست خبر از آغاز مجدد گفتکوهای بین دو کمپانی اینتل و آلترا داد، ارزش سهام آلترا به میزان 4 درصد افزایش یافته و به بیش از 48.85 دلار رسید. ارزش هر سهم اینتل نیز با افزایشی 1.3 درصدی به 34.46 دلار رسید. سخن گوی اینتل از اظهار نظر در رابطه با این موضوع خودداری کرد.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا