تکنولوژی و فناوری

برخورد موشک فالکون ۹ با سکوی شناور

ایلان ماسک اولین تصویر فرود ناموفق موشک فالکون ۹ را منتشر کرد

کمپانی اسپیس ایکس که تحت تملک ایلان ماسک قرار دارد، چندی پیش در آخرین آزمایش خود اقدام به پرتاب موشک فالکون ۹ کرده که در بازگشت باید روی یک سکوی شناور فرود می‌آمد. پس از فرود ناموفق این راکت، ایلان ماسک اولین تصویر از فرود آن را به اشتراک گذاشته است.

اسپیس‌ایکس در هفته‌ای که گذشت، راکت فالکون ۹ خود را با محموله‌ای که برای ایستگاه فضایی بین‌المللی تدارک دیده شده بود، به فضا ارسال کرد. اما ماموریت مهم این موشک، فرود موفقیت آمیز روی سکوی شناوری بود که برای این امر در نظر گرفته شده بود. اسپیس‌ایکس تلاش می‌کرد تا این موشک را در فضایی به وسعت ۱۰۰ در ۳۰ متر با موفقیت بنشاند که علی‌رغم تلاش‌‌های صورت گرفته با شکست روبرو شد.

ایلان ماسک دقایقی پس از فرود ناموفق این راکت در توئیتی اعلام کرد که موفقیت این موشک نزدیک بود، اما به‌دست نیامد. همانطور که در تصویر زیر نیز مشاهده می‌کنید، فالکون ۹ که ارتفاعی در حد یک ساختمان ۱۴ طبقه دارد، با زاویه‌ای ۴۵ درجه به سکو نزدیک می‌شود که در این لحظه پره‌های مخصوص کنترل تعادل موشک نیروی خود را از دست می‌دهند. موتورها نیز با حداکثر توان سعی در حفظ تعادل موشک دارند، اما در نهایت فالکون ۹ به سطح سکوی شناور روی آب برخورد می‌کند.

falcon-explosion.0.0

ایلان ماسک علت برخورد و فرود ناموفق این موشک را تمام شدن سوخت هیدرولیک مورد استفاده توسط پره‌های مخصوص حفظ تعادل می‌داند. علی‌رغم ناموفق بودن این آزمایش، نزدیک کردن و دقت موشک در فرود روی سطحی به مساحت ۳۰۰ متر مربع، خود موفقیت بزرگی است.

در صورتی که در آزمایش‌های بعدی شاهد کارکرد صحیح پره‌های کنترل تعادل باشیم، ایلان ماسک به آرزوی خود مبنی بر استفاده از موشک‌های چند بار مصرف و کاهش هزینه‌ی سفرهای فضایی خواهد رسید.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا