تکنولوژی و فناوری

حمله احتمالی سایبری به فیسبوک و اینستاگرام

میلیون‌ها کاربر شبکه‌های اجتماعی، صبح سه‌شنبه ۲۷ ژانویه حدود یک‌ساعت به این شبکه‌ها دسترسی نداشتند. احتمال یک‌ حمله سایبری وجود دارد، اما مسئولان فیس‌بوک گفته‌اند دلیل عدم دسترسی، یک مشکل فنی بوده است.

صبح سه‌شنبه (۲۷ ژانویه/۷ بهمن)، کاربران فیس‌بوک هنگام مراجعه به اکانت خود با این پیام روبرو می‌شدند: «ارتباط میسر نیست.» ورود به اینستاگرام نیز نه از طریق مرورگر و نه از طریق اپلیکیشن امکان‌پذیر نبود. در ساعت ۸:۱۵ دقیقه صبح (به وقت گرینویچ)، اتصال‌ بیشتر کاربران برقرار شد.

یکی از سخنگویان فیس‌بوک در آلمان به «اشپیگل آنلاین» اعلام کرد که قطع اتصال در آمریکا و آسیا نیز وجود داشته، اما علت آن هنوز نامعلوم است. این سخنگو گفته است: «تنها می‌دانیم که بسیاری از کاربران در ورود به فیسبوک و اینستاگرام دچار مشکل بودند.» او افزود تلاش می‌شود وضعیت این دو سامانه به حالت عادی بازگردد.

به گزارش وبسایت تخصصی “تک کرانچ”، خارج از دسترس بودن فیس‌بوک همچنین موجب غیرفعال شدن “اپلیکیشن”های دیگری هم شده که فعالیت‌شان به داشتن حساب کاربری در فیس‌بوک وابسته است؛ مانند اپلیکیش دوست یابی “تایندر” .

مسئولان پلاتفرم اینستاگرام نیز در توئیتر اعلام کرده‌اند که سرگرم رفع مشکل هستند. عدم دسترسی به فیس‌بوک درگذشته نیز وجود داشته و گاهی چند ساعت طول کشیده است.

احتمال می‌رود مشکل عدم دسترسی به فیس‌بوک زیر سر گروه موسوم به «لزارد اسکواد» باشد. این گروه هکری، در ایام کریسمس نیز به سونی و اپلیکیشن‌‌های بازی آنلاین «ایکس‌باکس لایو» و «پلی استیشن نتورک» حمله کرد و آن‌ها را از کار انداخت.

یک روز پیش‌تر، صبح دوشنبه ۲۶ ژانویه، وبسایت خطوط هواپیمایی مالزی ارلاین نیز به دلیل حمله لزارد اسکواد از کار افتاد و قابل دسترس نبود.

کاربران در هنگام ورود به این سایت با نوشته‌ای به این مضمون روبرو می‌شدند: «پرواز ۴۰۴ یافته نشد.» تصویری از هواپیمای ار مالزی نیز در کنار این پیام به چشم می‌خورد که روی بال آن یک سمندر حک شده بود. سمندر آرم این گروه هکری است.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا