تکنولوژی و فناوری

خطرات ویروس malware برای اندروید

خیلی از کاربران ویروس موبایل بخصوص اندروید رو جدی نمی گیرند. و اطلاعات مهم خود, تصاویر و فیلم های شخصی و اطلاعات حساب بانکی و.. را بر روی گوشی ذخیره می کنند. بدون آنکه متوجه خطرات آن باشند. همزمان با هوشمند شدن گوشی های موبایل هزاران اپلیکیشن و قابلیت به آنها افزوده شد. همچنین کاربرد آنها وسیع تر شده و بسیاری از کارهای ما را به عهده گرفتند. همین گوشی موبایل صنعت میلیاردی در جهان دارد. که سالیانه بیش از نیم میلیارد گوشی در جهان تولید می شود. این رقم تولید و درآمد نشان از اهمیت بالای گوشی موبایل است. پس طبیعی به نظر می رسد که ویروس به موبایل راه پیدا نکند. بخاطر نبود آنتی ویروس قدرتمند برای موبایل, قدرت عمل و خطر آن چندین برابر ویروس کامپیوتری خواهد بود. یکی از شایع ترین ویروس های اندرویدی ویروس «malware» است.

ویروس «malware» به گونه ای ساخته شده است. که انگار شما مجبور هستید آن را روی گوشیتان نصب کنید! طراحان «malware» آنقدر حرفه ای شده اند و شما را فریب می دهند که شما را مجبور می کنند، طبق خواسته های آن ها عمل کنید.

برخی از کار شناسان امنیت معتقدند که اگر از مکان های امن برنامه ها را دانلود کنید و خیلی درگیر جستجو در اینترنت و ایمیل نباشید، اندروید تا حد کافی امن خواهد بود. مشکل جایی بروز می کند که از مکان های نامطمئن برنامه ها را دانلود کنید. بنابراین راهکار فقط این است که هوشیار باشید و برنامه های نامطمئن را نصب نکنید و روی لینک های عجیب و غریب کلیک نکنید.

اما برخی دیگر از کار شناسان شرکت های آنتی ویروس معتقدند که «Google Play» مکانی عمومی و باز است و برخلاف تلاش های گوگل، همچنان اپلیکیشن های مخرب در آن وجود دارند. آن ها می گویند «Google Play» به هیچ وجه به طور کامل امن نیست و به دلیل افزایش استفاده از اندروید ،طبیعی است که تلاش ها برای نفوذ بدافزار ها افزایش پیدا کند. از آنجا که زبان برنامه نویسی در اندروید جاوا است و به راحتی در هر کامپیو تر و لپتاپی قابل برنامه نویسی و نصب است، در نتیجه باز هم احتمال وجود بدافزار ها افزایش پیدا می کند.

عده ای از برنامه نویسان و مدیران حرفه ای در زمینه امنیت می گویند: تبلیغ امن نبودن اندروید و آلودگی بخش زیادی از برنامه های آن، صرفا تبلیغ شرکت های تولید کننده آنتی ویروس است تا مردم را هر چه بیشتر بترسانند و فروش خود را بالا ببرند. آن ها می گویند که اینطور نیست که ویروس های گوشی ها مثل ویروس های کامپیو تر ها باشد که خود به خود تکثیر می شوند. آن ها بین «ویروس» و نرم افزارهای حاوی «malware» که شما انتخاب می کنید که داشته باشید، تفاوت شدیدی قائل می شوند.

اما باید گفت که بزرگ ترین تهدید «malware»، دزدیدن اطلاعات است که با هوشیار بودن و تعقل به تنهایی قابل جلوگیری نیست. طراحان «malware» آنقدر پیشرفت کرده اند که کاربران نتوانند آن ها را تشخیص دهند. گوشی های هوشمند، امروزه هم برای ما گوشی هستند، هم محل ایمیل، حساب های بانکی، جستجوهای اینترنتی، فیسبوک، اسکایپ و وایبر و تانگو، اخبار و بسیاری امور دیگر. بنابراین ریسک استفاده از گوشی اندروید بدون آنتی ویروس واقعا بالا است.

ای اس دانلود به شما توصیه می کند همیشه گوشی خود به یک آنتی ویروس قدرتمند مجهز کنید.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا