تکنولوژی و فناوریشبکه های اجتماعی

فیس بوک با انتشار اخبار جعلی مقابله می کند

سالهاست که شبکه های اجتماعی به رسانه ای برای انتشار اخبار دورغ و جعلی تبدیل شده اند. فردی با پیچ چند هزار نفری یا چند میلیون فالوور می تواند یک خبر جعلی منتشر کند.

شبکه اجتماعی فیس بوک با بیش از دو میلیارد کاربر برای پالایش خبری و جلوگیری از گسترش خبرهای جعلی دست به کار شده است. مارک زاکربرگ بنیان گذار و مدیرعامل فیس بوک می گوید از این پس داوری کاربران “عینی‌ترین” راه برای تشخیص درستی یا نادرستی منبع خبر خواهد بود. فیسبوک برای مقابله با گسترش اطلاعات اشتباه درصدد کمک ‌گرفتن از کاربران است. از این پس کابران باید درباره درستی یا نادرستی منبع خبرها داوری کنند. این شبکه اجتماعی در زمان انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا بخاطر گسترس خبرهای نادرست و جعلی شدیداً مورد انتقاد قرار گرفت. تصمیم مسئولان فیسبوک برای جلوگیری از تکرار این اشتباه است.

مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیسبوک در این باره گفت: «ما از طریق می‌خواهیم اولویت را از این پس به خبرهایی دهیم که مورد اطمینان و آگاهی‌دهنده هستند و در نزدیکی محل رویداد تهیه شده‌اند.» معلوم نیست که فیس بوک برای تائید صحت اخبار می خواهد از چه کسانی کمک بگیرد. هر چند داوری کاربران هم نمی تواند صحت یک خبر را تائید یا رد کند.ممکن است عده ای به قصد غرض یک خبر را جعلی و دروغ اعلام کنند.

این اقدام واکنش به انتقادهایی است که شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک، گوگل و توییتر را متهم می‌کنند که جلوی گسترش خبرهای جعلی و نادرست را نمی‌گیرند.

به گفته زاکربرگ “امروزه عطش برای رویدادهای هیجان‌انگیز، اطلاعات نادرست و قطبی کردن جهان بسیار گسترده است.”

شبکه‌های اجتماعی می‌توانند سریع‌تر از گذشته اطلاع‌رسانی کنند و مردم را در جریان رویدادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قرار دهند. به نظر بنیانگذار فیسبوک به همین دلیل شبکه‌های اجتماعی موظف‌اند که به‌طور هدفمند با این مشکل مقابله کنند و مانع گسترش خبرها و اطلاعات نادرست شوند.

زاکربرگ تصریح کرد که با ایجاد معیاری برای اندازه‌گیری “موثق بودن منبع خبر” کاربران می‌توانند از هفته آینده نظر و تصمیم خود را اعلام کنند.

به گفته زاکربرگ این اقدام این هدف را دنبال می‌کند تا “گزارش‌ها و خبرها از کیفیت بالایی” برخودار شوند.

از این پس شبکه‌های اجتماعی برای ارزش‌گذاری منابع خبری به داوری کاربران متکی هستند. به نظر زاکربرگ این راه”عینی‌ترین” امکان برای ارزیابی صحت خبرهاست.

فیسبوک در وهله نخست با همکاری بنگاه‌های رسانه‌ای می‌خواهد که خبرهای نادرست، جعلی و ناروشن از طریق علامتی به عنوان “هشدار” مشخص شوند و سپس کاربران درباره صحت خبر داوری کنند. مسئولان فیسبوک تصریح کردند که درباره صحت یا سقم خبرها نمی‌خواهند خودشان تصمیم بگیرند و به همین دلیل این کار را بر عهده کاربران گذاشته‌اند.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا