تکنولوژی و فناوری

مرگ دروغین اینترنت اکسپلورر اتفاق می‌افتد؟

آیا اسپارتان جایگزین اینترنت اکسپلورر می شود؟

آیا مایکروسافت می‌خواهد اینترنت اکسپلورر را به طور کلی خاموش کرده و آن را به گنجه تاریخ بسپرد؟ در این صورت چه اتفاقی می‌افتد؟

باید گفت هنوز هیچ برنامه مشخصی اعلام نشده است که بتوان بر اساس آن قطعا گفت مایکروسافت به حیات اینترنت اکسپلورر پایان خواهد داد. در واقع این ابهام از آنجا آغاز شد که مسئولان مایکروسافت درباره نحوه همزیستی مرورگر جدید مایکروسافت، به نام اسپارتان، با اینترنت اکسپلورر در ویندوز ۱۰ کامنتهای ابهام آمیزی داده بودند.

مخاطبان نیز بد‌ترین سناریو برای اینترنت اکسپلورر را در نظر گرفتند. اما تجربه نشان داده است که مایکروسافت مجبور است، حتی اگر نخواهد، از این میراث تکنولوژیک خودش حمایت کند.

بد نیست بدانید که با در نظر گرفتن نسخه‌های مختلف، اینترنت اکسپلورر هنوز اولین رتبه را در بازار استفاده از مرورگر‌ها دارد. نسخه IE ۱۱ میزان ۲۲ درصد کل کاربران و IE ۸ حدود ۱۹ درصد را به خود اختصاص داده‌اند و با در نظر گرفتن نسخه‌های ۹ و ۱۰ می‌توان گفت بیش از ۵۰ درصد بازار استفاده از مرورگر‌ها هنوز در دست اینترنت اکسپلورر است. برای نقایسه نیز باید بدانید که گوگل کروم ۱۹ درصد و فایرفاکس ۸/۵ درصد از این بازار را در دست دارند.

با در نظر گرفتن این اعدادف به راحتی می‌توانید درک کنید که چگونه مایکروسافت نمی‌تواند ناگهان این مرورگر را که صد‌ها میلیون نفر در حال استفاده از آن هستند را به تیغ تاریخ بکشد.

البته فراموش نکنیم که در این میان کار‌شناسان فراوانی هستند که برخلاف تصور عمومی از اینترنت اکسپلورر در برابر مرورگرهای دیگر همچون کروم و فایرفاکس دفاع می‌کنند و معتقدند اینگونه هم نیست که این مرورگر‌ها بدون عیب و نقص باشند و اینترنت اکسپلورر تنها مرورگر مشکل دار دنیای وب باشد. انتقادات جدی آن‌ها به کروم و فایرفاکس در برخی موارد واقعا شنیدنی است.

در واقع اینطور به نظر می‌رسد که مایکروسافت مرورگر جدید اسپارتان را نه به خاطر مشکلات اینترنت اکسپلورر بلکه به دلیل تصوراتی که حول آن شکل گرفته است به بازار عرضه می‌کند تا دوباره بتواند تسلط خود را در این میانه از سر بگیرد. البته بدون شک تلاش می‌کند تا ویژگی‌های دیگر مرورگر‌ها را نیز در اسپارتان بگنجاند. اما به هر حال تصور نکنید مرگ اینترنت اکسپلورر قرار است مصادف شود با یک مرورگر بی‌نقص و تمام و کمال!

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا