تکنولوژی و فناوریعلمی و پزشکی

نخستین «دوستت دارم» یک بیمار پس از ۱۶ سال

فن‌آوری به یک بیمار مبتلا به ALS که قدرت تکلم ندارد، توان داد تا عشق‌اش را ابراز کند

دان موبر بیمار مبتلا به ALS که از سال ۱۹۹۹ قدرت تکلم را از دست داده بود، با کمک یک فن‌آوری ساده به همسرش گفت که دوستش دارد.

بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا همان ALS را اکنون تعداد بیشتری از مردم به یمن چالش سطل آب یخ می‌شناسند. در این بیماری به دلیل تخریب پیش‌رونده اعصاب محرک، فرد با از دست‌دادن قدرت حرکت در عضلات مواجه شده و رفته رفته توانایی هرگونه حرکت –حتی سخن گفتن- از بیمار سلب می‌شود.

از آن‌جا که ALS بر روی اعصاب محرک تاثیر می‌گذارد، بیمار در چنین مرحله‌ای می‌تواند ببیند و بشنود اما قدرت واکنش ندارد. با این حال، عضلات حرکت دهنده چشم تا مدت زیادی از مصونیت برخوردارند و چشم قابلیت حرکت دارد.

حال گروهی به نام Not Impossible Labs با ساخت یک سیستم ساده که از راه رهگیری نگاه بیمار به الفبا، خواست او را به صورت کلمات در آورده و توسط کامپیوتر می‌خواند، توانست بعد از نزدیک دو دهه، به دان مویر قدرت دهد تا به همسرش بگوید که دوستش دارد.

به گزارش دیلی دات، دان از سال ۱۹۹۹ توانایی تکلم را از دست داده بود و در تمام این مدت، همسرش لورن به همراه پرستارها از وی مراقبت می‌کردند. تیم Not Impossible Labs  توانست نخستین جملات دان موبر به لورن را که خطاب «دوستت دارم» به وی و سپاس‌گزاری از پرستارانش بود، به گوش آن‌ها برساند.

اگر می‌خواهید لحظه‌ای زیبا و تاثیرگذار را ببینید، روی این لینک در یوتیوب کلیک کنید.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا