تکنولوژی و فناوریموبایل

نظارت بر فعالیت‌های کودکان در شبکه‌های اجتماعی با TeenSafe

آزادی کامل در فضای مجازی برای فرزندان و نسل جوان بیشتر اثرات مخرب دارد. بعضی از پدر و مادرها بدون در نظر گرفتن خطرات فضای مجازی فرزندان خود را کاملا آزاد می گذراند. فرزندان ممکن است به هر سایتی سر بزنند. افراد سود جو برای آنها از طریق شبکه های اجتماعی کمین می سازنند. تا بتوانند آن را شکار کنند. و اطلاعات سیستم را به سرقت ببرند. همچنین برای کودکان شما دردسر درست کنند. علاوه بر بحث امنیت مشکل دیگر سایت های نامناسب هستند. بعضی از سایت با سن کودکان و نوجوانان مناسب نیستند. هر چیزی سن و زمان خاص خود را دارد. نباید فرزندان وارد سایت های ناهنجار شوند. در هر فرهنگ و جامعه ای این سایت برای کودکان ممنوع می باشند.
وب‌سایت ایمنی کودکان اخیرا با راه‌اندازی یک نسخه جدید از برنامه “TeenSafe” امکان ردیابی و مشاهده فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی فرزندان را برای والدین فراهم کرده است. برنامه “TeenSafe” این امکان را فراهم می‌کند که پیام‌های متنی ارسال و دریافت شده کودکان و نوجوانان خود را در گوشی‌های ایفون و اندرویدی مشاهده کنند و بخوانید. این نر‌م‌افزار حتی برای خواندن پیام‌های متنی حذف شده نیز برنامه‌ریزی شده است. به عبارت دیگر والدین حتی می‌توانند پیام‌های حذف شده را نیز مشاهده کنند.

کنترل و نظارت بر پیام‌های متنی یکی از موضوعات مورد علاقه در سال‌های اخیر بوده است. براساس یافته‌های بنیاد خانواده کایزر در یک طرح مطالعاتی، بچه‌ها به طور متوسط روزانه ۷ ساعت و ۳۸ دقیقه را با انواع دستگاه‌های الکترونیکی سپری می‌کنند، نگرانی عمده پدر و مادرها این است که اغلب آن‌ها نمی‌دانند فرزند خود در حین سپری کردن زمان با تلفن همراه، اینترنت و یا در دنیای واقعی – به چه کاری مشغول است.

این مدت زمان تقریبا قابل توجه در زندگی روزمره، کودکان را در معرض خطرات بالقوه‌ای قرار می‌دهد. این خطرات می‌تواند در پشت ارسال عکس‌ها، به دوستان ظاهرا بی‌گناه گرفته تا جواب دادن به درخواست‌های آنلاین سکسیستی دوستان ناباب پنهان باشد و به علت بی‌تجربگی‌، بچه‌ها می‌توانند اشتباهات غیر قابل جبرانی را مرتکب شوند، طوری‌که برای همیشه زندگی والدین و کودک را تحت تاثیر قرار دهند. لذا موسسه کایزر، برای جلوگیری از عواقب ارتباطات الکترونیکی دنیای جدید “TeenSafe” را برنامه‌ریزی کرده تا از طریق این امکان، پدر و مادرها به جهان فرزندان خود راه یافته و از خطرات احتمالی آگاه باشند.

به گزارش این وب‌سایت اپلیکیشن “TeenSafe” برای گوشی‌های آیفون و اندرویدی برنامه‌ریزی شده است، در گوشی آیفون شما نیازی به تنظیم کردن برنامه در گوشی کودک یا نوجوان خود ندارید و بدون شکستن قفل تنها در صورت داشتن گارانتی زمان، با وارد کردن آی‌دی و پسورد اپل فرزند خود، آن را نصب کرده و مورد استفاده قرار می‌دهید.

نصب و راه‌اندازی “TeenSafe” در گوشی‌های هوشمند اندرویدی نیز ساده است و تنها با وارد کردن اطلاعات اولیه و قبول شرایطی که خواسته می‌شود اپلیکیشن در گوشی شما نصب و کار برنامه شروع می‌شود.

بعد از ثبت نام در “TeenSafe”، بلافاصله اطلاعات مربوط به کودک شما در حساب کاربری خصوصی که ایجاد کردید دانلود شده و از طریق گوشی آیفون یا گوشی اندرویدی همه پیام‌های متنی ارسال و دریافت شده برای شما قابل مشاهده خواهد بود. همچنین علاوه بر مشاهده لیست تماس‌های تلفنی مربوط به مخاطبین، به تاریخ وبسایت‌هایی که مرور کرده و فعالیت‌های اینستاگرام و واتس‌اپ کودک یا نوجوان خود دسترسی خواهید داشت. جالب این‌که با استفاده از “GPS TeenSafe” گوشی محل آن‌ها بر روی نقشه قابل ردیابی است و فرزندان شما هیچ علامتی مبنی بر این‌که شما تلفن و یا پیام‌های متنی او را کنترل می‌کنید دریافت نخواهند کرد مگر این‌که خود شما به آن‌ها بگویید.

مسلما، این رفتار والدین می‌تواند برای بعضی‌ها ناخوشایند و مانند جاسوسی باشد اما تا زمانی که شما پدر و مادر یا قیم کودک هستید، قانونی است و مخالفتی با حقوق کودک ندارد. همچنین مطلع کردن کودک خود از چنین امریو اثری که بر کودک شما بعد از مطلع شدن از ماجرا می‌گذارد به تصمیم و نظر خود شما بستگی دارد. البته از نظر برخی والدین استفاده از این خدمات نشانه‌ای از دغدغه یک پدر و مادر خوب است. در صورتی‌که برخی روان‌شناسان و کارشناسان نسبت به جوانب منفی شکستن حریم خصوصی کودکان هشدار می‌دهند و معتقدند پدر و مادر باید قبل از ثبت‌نام از عواقب منفی آن مطلع شوند چرا که نظارت مستمر می‌تواند بر روابط والدین و نوجوانان آسیب برساند.

به رغم نظر مخالفان، موافقان این امکان می‌گویند همه خانواده ها یکسان نیستند، شاید اغلب در جهت حمایت از کودک و نوجوان خود از روش دوستانه تری استفاده کنند تا کمتر نیاز به استفاده از چنین روش‌هایی احساس شود اما گاها کودکان بدون اطلاع والدین در معرض آسیب‌های جدی هستند که در این مواقع بهره جستن از نرم‌افزارهایی مانند TeenSafe در مواجهه و جلوگیری از مشکلات بزرگتر، گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

بنابراین، وقتی والدین امکان استفاده از انواع وسایل الکترونیکی را برای کودکان و نوجوانان خود فراهم می‌آورند در کنار آن نیاز به مراقبت از خطرات احتمالی نیز ضرروی است و به عبارتی ردیابی و مانیتورینگ گوشی‌های کودکان نه تنها با حقوق کودک منافاتی ندارد بلکه بخشی از مسئولیت‌های آنان برای فراهم کردن محیطی امن و سالم است و امکان TeenSafe می‌تواند این راحتی خیال را برای والدین و بصورت ناشناس فراهم کند.

در واقع مانیتورینگ در اینجا به معنای جاسوسی نیست که والدین در استفاده از ان تردید به خود راه دهند بلکه مانیتورینگ به این معنی است که شما در جایگاه والدین از امکان نظارت بر رفتار کودکان خود برخوردار می‌شوید تا با فراهم کردن محیطی امن آنها را به تدریج در رسیدن به استقلال اجتماعی و شخصیتی هوشمندانه آماده می‌کنید. همچنانکه اکثر والدین در مراقبت از فرزندان در یک محیط غریبه و پر از جمعیت لحظه‌ای تردید به خود راه نمی‌دهند. این دقیقا همان کاری است که برنامه TeenSafe در اختیار والدین قرار می‌دهد. امکان استفاده از این نرم افزار در امریکا با اشتراک ماهیانه ۱۴.۹۵ دلار برای خانواده‌ها فراهم شده است.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا