تکنولوژی و فناوریعلمی و پزشکی

نقش تغذیه در زخم های دهانی

آفت دهانی از دسته بیماری‌های سیستم ایمنی بدن است. آفت هنگامی پیش می‌آیدکه سلول‌های دفاعی بدن به قسمتی از مخاط دهان حمله‌ور شده و باعث زخمی شدن آن ناحیه می‌شوند. البته این اتقاق موقتی است و خود به خود بهبود می‌یابد ولی تا زمان بهبودی می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. در این مقاله به نقش تغذیه در ایجاد و پیشگیری آفت‌های دهانی می‌پردازیم، دلایل به وجود آمدن آن را بررسی می‌کنیم و روش‌های خانگی برای درمان آن به شما معرفی می‌نماییم.

دلایل ابتلا به آفت دهان

افرادی که بیش از حد معمول دچار آفت‌های دهانی می‌شوند می‌توانند با بررسی رژیم غذایی خود از ابتلای مجدد به این بیماری جلوگیری کنند زیرا که حساسیت‌های غذایی در برخی از افراد می‌تواند منجر به ابتلا به این بیماری شود. مصرف شکلات و فست‌فودها از عوامل مؤثر در ایجاد آفت‌های دهانی هستند. بر اساس تحقیقات انجام شده، هیچ علت خاصی برای ابتلا به آفت‌های دهانی مشخص نشده است اما قرار گرفتن در شرایط استرس‌آور یا مصرف‌ زیاد مواد حاوی پروتئینی، شکلات، گردو و فست‌فودها می‌توانند در ایجاد آفت مؤثر باشند. گاهی آفت بروی زبان نیز ایجاد می‌شود ولی چندان شایع نیست و بروز این نوع آفت احتیاج به بررسی پزشک دارد. در صورت عدم بهبود این بیماری پس از چند روز مراجعه به پزشک الزامی است.

کمبود آهن و اسیدفولیک از دیگر عوامل موثر در ایجاد آفت‌های دهانی است و افرادی که به صورت مکرر به این بیماری مبتلا می‌شوند باید به پزشک متخصص بیماری‌های دهان مراجعه کنند. انجام آزمایش جهت تشخیص عواملی که موجب ابتلای مکرر به این بیماری می‌شود نیز الزامی است. روش‌های درمان این بیماری برای درمان زود هنگام و کاهش درد بیماران لازم است، چرا که ابتلا به این بیماری ممکن است منجر به ایجاد مشکلاتی در مصرف مواد غذایی یا حساسیت دهان به ادویه شود که پس از بهبود این مشکلات بر طرف خواهد شد.

درمان‌های خانگی آفت دهان

گل محمدی

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد از عصاره گل محمدی دهان‌شویه‌ای تولید کرده‌اند که در التیام آفت دهانی بسیار مؤثر است. بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف این دهان‌شویه در کوتاه مدت موجب ترمیم زخم‌های ناشی از آفت دهانی و کاهش درد و سوزش آن می‌شود. افراد در زمان ابتلا به آفت دهانی می‌توانند مقداری از گلبرگ‌های خشک‌شده گل محمدی را بجوشانند و پس از صاف کردن در دهان قرقره کنند.

برگ ریحان

برگ ریحان تازه را بجوید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید هر بار می‌توانید سه تا پنج برگ ریحان را بجوید. این درمان را تا بهبود آفت ادامه دهید.

پیاز

تحقیقات نشان داده که خواص ضد باکتری موجود در پیاز در درمان آفت‌های دهانی بسیار مؤثر است. پیاز را به شکل خام می‌توانید همراه غذا و به‌عنوان چاشنی استفاده کنید.

گوجه‌فرنگی

می‌توانید در سالاد از آن استفاده کرده یا بطور جداگانه به‌طور روزانه مصرف کنید. روش دیگر قرقره کردن آب گوجه‌فرنگی است. دو تا سه بار در روز انجام دهید تا بهبودی آفت ادامه دهید.

watermelon-tomato-salad-5-31-10 دمنوش مریم گلی

می‌توانید دمنوش مریم گلی را بصورت دهان شویه قرقره کنید. برای تهیه دمنوش کمی از گیاه خشک مریم گلی را در آب بجوشانید صبر کنید دمنوش سرد شود و سپس آن را در دهان قرقره کنید.

پودر زردچوبه

پودر زردچوبه را با یک قاشق غذاخوری گلیسیرین مخلوط کنید تا به شکل خمیر در آید، سپس این خمیر را مستقیماً بروی زخم بگذارید. می‌توانید به جای گلیسیرین از آب استفاده کنید.

روغن نعناع

روغن نعناع را به صورت مستقیم بروی زخم‌ها قرار دهید تا درد آن کاهش یابد. دو بار در روز این کار را انجام دهید و سعی کنید روغن نعناع ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی زخم‌ها باقی بماند، سپس دهان را با آب شستشو دهید.

ماست و پنیر محلی

ماست درمان مؤثری برای آفت دهان است. خوردن ماست دو بار در روز به‌ویژه برای صبحانه در بهبود آفت مفید است.

آب پرتقال

خوردن آب پرتقال تازه ۳ تا ۴ توبت در روز می‌تواند به درمان زخم آفت کمک کند. جالب است بدانید که یکی از دلایل بروز آفت دهان کمبود ویتامین C است. آب پرتقال تازه ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. (با سایر مواد غذایی که حاوی ویتامین C فراوان هستند آشنا شوید)

OrangeJuiceTest-740شیر نارگیل

شیر نارگیل را به عنوان دهان‌شویه سه تا چهار بار در روز استفاده کنید و تا بهبود زخم‌ها ادامه دهید. می‌توانید مقدار کمی عسل را با شیر نارگیل مخلوط کنید و از آن به‌جای دهان‌شویه استفاده کنید.

دوغ

از این نوشیدنی به‌طور روزانه مصرف کنید. نوشیدن دوغ یکی از مؤثرترین روش‌های درمان آفت است.

آویشن

۱ قاشق غذا خوری آویشن را در یک استکان آب جوشیده ریخته، روزی چند مرتبه در دهان بچرخانید تا آفت از بین برود.

 

پیش از آنکه برای مشاهده‌ ادامه مطلب به لینک منبع مراجعه فرمایید لازم می‌دانم تجربه شخصی خود را در مورد درمان آفت دهانی و به عنوان فردی که حداقل هر دو ماه با این عفونت مواجه است در اختیار شما قرار دهم. اگر آفت داشته باشید حتماً می‌دانید که مصرف هر نوع ماده خوراکی جامد با درد و سوزش در داخل دهان همراه است. جهت رفع این مشکل پیشنهاد شخصی من استفاده از دهان‌شویه‌ای با نام «Nanocil D1» است که در حال حاضر با قیمتی بین ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تومن در داروخانه‌ها عرضه می‌شود. اگر شما هم پیشنهادی برای افراد دیگر دارید در قسمت نظرات وارد کنید.

D1

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا