تکنولوژی و فناوری

نقش حافظه‌ی UFS سامسونگ در آینده‌ی تلفن‌های هوشمند

حافظه های هوشمند تحت نام Universal Flash Storage  یا همان UFS 2.0 که امکان انتقال اطلاعات در سرعت بسیار بالا و با انرژی بسیار کم را فراهم می آورند. شرکت سامسونگ از تولید انبوه این حافظه‌های جدید مخصوصِ تلفن‌های  خبر داد.

 در پی معرفی تکنولوژی‌های حافظه‌ همچون eMMC 5.1 و ePOP که به ترتیب برای کارت‌های حافظه مولتی‌مدیا و  ترکیب این کارت‌ها با حافظه‌های NAND شناخته می‌شوند، این بار غول کره‌ای  با نوع جدیدی از حافظه‌ها به میدان بازخواهد گشت. این تکنولوژی، امکان انتقال اطلاعات در سرعت بالاتر از حافظه‌های فعلی را فراهم می‌آورد.

حافظه‌های UFS که در واقع جایگزین eMMC محسوب می‌شوند، سعی می‌کند قابلیت‌های حافظه‌های SSD را در مصرف پایین‌تر ارائه کند. این تراشه‌ها حاوی کنترلرها و حافظه فلش NAND (تکنولوژی حافظه‌های فلش که یکی از قابلیت‌های آن کاهش مصرف انرژی در این نوع حافظه‌هاست) بوده و برای محصولات کوچک و قابل حمل بهینه شده‌اند. به گفته سامسونگ، این محصولات از کاربری SATA که در PCها به کار می‌رود و همچنین مصرف پایین حافظه‌های سریع eMMC بهره می‌برند.

از نظر سرعت، UFS 2.0 در دو مدل عرضه می‌شود. مدل HS-G2 که امکان انتقال اطلاعات در 5.8 گیگابیت بر ثانیه (با گیگابایت بر ثانیه متفاوت است؛ 1 (gigabit [Gb] = 0.125 gigabyte (GB) و مدل HS-G3 پهنای باندی معادل 11.6 گیگابیت بر ثانیه دارد.

تراشه‌های جدید سامسونگ قرار است که در هر ثانیه 19,000 عملیات ورودی / خروجی برای خواندن را انجام دهند که در مقابل 11,000 در نسل قبلی، یعنی eMMC تقریبا دو برابر شده است. سامسونگ همچنین ادعا می‌کند که پهنای باند این حافظه‌ها تا 1,200 مگابایت بر ثانیه نیز افزایش خواهد یافت.

همچنین، انتقال اطلاعات دوتایی و رابط سریال در این تکنولوژی می‌تواند انتقال اطلاعات را از دو تا چهار برابر نسبت به نسل پیشین افزایش دهد.

از جمله دیگر مزایای UFS می‌توان به دسترسی سریع‌تر به حافظه اشاره کرد. در واقع پهنای باند بیشتر در این نوع حافظه‌ها، خصوصا در هنگام ضبط ویدیوها یا عملیات‌هایی که به خواندن و نوشتن همزمان در حافظه نیازمند هستند، خود را نشان می‌دهد. همچنین بارگذاری در بستر اینترنت یا انتقال و نصب اپلیکیشن‌ها نیز با کمک پهنای باند بالای این حافظه با تغییر روبرو خواهد شد.

سامسونگ همچنین ادعا می‌کند، که زمان انتقال اطلاعات نسبت به eMMC تا 50 درصد کاهش داشته است. در زمینه مصرف انرژی، این تراشه‌ها با کاهش 50 درصدی، انرژی کمتری را مصرف می‌کنند که می‌تواند باعث افزایش عمر باتری دستگاه‌ها در هنگام اجرای فرمان‌های پرمصرف همچون پخش ویدیوها باشد.

سامسونگ قرار است که این حافظه‌ها را در حجم‌های 32، 64 و 128 گیگابایت تولید کند و این خود نشان‌دهنده استفاده از این تکنولوژی در دستگاه‌های گران قیمت و رده بالاست. از سوی دیگر کوالکوم و توشیبا نیز آماده استفاده از این نوع حافظه‌ها در محصولات خود هستند که نشان‌دهنده استفاده فراگیر از این تکنولوژی در SOCهای جدید در آینده نزدیک هستیم.

در آخر با توجه به شایعاتی که در رابطه با وجود حافظه‌های 32 و 64 و 128 گیگابایتی برای پرچمدار S6 سامسونگ به گوش می‌رسد، بعید نیست که سامسونگ از این تکنولوژی برای این محصول استفاده کرده باشد و در نتیجه شاهد عمر باتری بهتر و عملکرد بیشتر از S6 باشیم.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا