تکنولوژی و فناوری

نقش شبکه های اجتماعی در شکست کودتای ترکیه

شبکه های اجتماعی که همواره نقش پر رنگی در سرنگونی حکومت ها و افزایش دمکراسی دارند. این بار به کمک دولت ترکیه آمدند. تا از کودتای دیگر در این کشور جلوگیری کنند. شاید اگر اینترنت و شبکه های اجتماعی نبودند حکومت رجب طیب اردوغان از کار ساقط می شد. و بار دیگر از طریق کودتاه حکومت این کشور عوض می شد.

از جنبه تکنولوژی شاید اگر شبکه های اجتماعی و اینترنت نبود. حکومت ترکیه سرنگون می شد. اردوغان به جز شبکه های تلویزیونی که در دست نظامیان بود. هیچ گونه ابزار ارتباطی برای ارتباط با مردم نداشت.

در همان ساعات اول کودتا، نظامیان اول تلویزیون ملی ترکیه را تحت تصرف درآورده و پیام خویش را از آن پخش کردند. در همین زمان تلویزیون‌های خصوصی از دسترس خارج شدند و خبر آمد سه شبکه بزرگ اجتماعی یعنی فیسبوک، یوتیوب و توییتر نیز مسدود شده و سرعت اینترنت هم کاهش یافته است. ولی همه این تلاش‌ها نیز نتوانست مردم را در بی‌خبری باقی گذارد و سیل خبرها با همین اینترنت نصف و نیمه به جریان افتاد. اول خود آقای اردوغان با استفاده از فیس‌تایم سعی کرد با هواداران خود ارتباط برقرار کرده و از مردم خواست برای حمایت از دموکراسی به خیابان‌ها ریخته و مقابل نظامیان بایستند. حرف وی که از محبوبیت نسبتا بالایی نیز برخوردار است به سرعت عملی شد و مردم ترکیه به خیابان‌ها ریختند.

پیام اینترنتی اردوغان که از تلویزیون اسکای نیوز پخش شد. حالا نوبت مردم بود که در شبکه‌های اجتماعی و به ویژه فیسبوک و توییتر به صورت زنده اخبار و ویدئوهای مربوط به اغتشاش و درگیری‌ها را مخابره کنند. برای سهولت کار شهروندان ترک، بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیای تکنولوژی هم به این ماجرا وارد شدند و برای مثال و در همان آغاز فیسبوک، توییتر و یوتیوب سعی کردند با مسدودیت‌های ایجاد شده مقابله کنند که همین باعث شد مردم برای مثال بتوانند صدها فیلم را به صورت زنده در فیسبوک مخابره کنند. مثال دیگر شرکت تونل بر است که از فراهم آورندگان وی‌پی‌ان بوده و طی شب و روز گذشته با توییتی اعلام کرد: «دوستان ما در ترکیه می‌توانند از تونل بر بدون محدودیت استفاده کنند.»

خلاصه که با این شور مردم و حمایت شرکت‌های اینترنتی، مسدود کردن اینترنت به جایی نرسید و مردم ترکیه و جهان لحظه به لحظه از اخبار و وضعیت کودتا با خبر می‌شدند. آنقدر پخش این خبرها و در نتیجه، اضافه شدن مردم معترض به کودتا در خیابان بالا گرفت که در نهایت کودتای اخیر ترکیه در کمتر از ۲۴ ساعت تسلیم شد و سایه بحران از ترکیه رفت. ولی در این بین یک دنیای جدید خود را نشان داد که چگونه حتی با اینترنتی نه چندان آزاد و مطمئن می‌توان با یک کودتای نظامی مقابله کرد و می‌توان تغییری عظیم را موجب شد.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا