تحقیق و مقاله

پروژه و مقاله در مورد رشد جمعیت

این پروژه دانشجویی در رابطه با رشد جمعیت و بررسی آن است.

Population growth -عامل جمعیت از زمان‌های قدیم مورد توجه سیاستمداران و دانشمندان و صاحب‌نظران اقتصادی، اجتماعی و فلسفی بوده است و مذاهب و ادیان نیز در این مورد دارای موضع کم و بیش روشنی هستند. عده‌ای از متفکران با افزایش جمعیت موافق بوده و آن را عامل پیشرفت اقتصادی و مولد ثروت می‌دانسته‌اند و گروهی دیگر افزایش جمعیت را باعث فقر و تنزل سطح رفاه دانسته و مخالف آن بوده‌اند. عده‌ای نیز از ثبات تعداد جمعیت طرفداری می‌‌کرده‌اند.

رشد جمعیت تغییر در جمعیت گونه‌ای از موجودات در بازه‌ای از زمان است. در زیست شناسی، رشد جمعیت برای اشاره به هر موجود زنده شناخته شده‌ای بکار می‌رود، اما در این نوشتار عمدتاً به رشد جمعیت بشر در جمعیت‌شناسی پرداخته می‌شود. مدل رشد مالتوس و مدل لجستیک نمونه‌هایی از مدل‌های ساده برای رشد جمعیت هستند.

در سطح جهانی، نرخ رشد جمعیت انسان از سال های ۱۹۶۲ و ۱۹۶۳ سالانه به میزان ۲/۲۰% رو به کاهش بوده است و این در حالی است که تخمین نرخ رشد سالانه، برای سال ۲۰۰۹ ،۱/۱% است. [۱] سازمان جهانی سالانه تعداد متولدین، نرخ مرگ و میر و نرخ رشد را به ترتیب ۱/۹۱۵% ،۰/۸۱۲% و ۱/۰۹۲% گزارش می دهد. در صد سال اخیر جمعیت به دلیل پیشرفت های پزشکی و افزایش کلان در قابلیت تولیدی کشاورزی که به مدد “انقلاب سبز”میسر شد، با سرعت زیادی در حال رشد بوده است.

ساموئلسون، هارود، سولو، فلپس، كوزنتس و آرو، از جمله مهم‌ترین چهره‌های نظریه‌پرداز اقتصادی و از اساتید مشهور علم اقتصاد به شمار می‌روند كه در كنار نظریه‌پردازی در شاخه‌های مختلف دانش اقتصاد، از بیكاری و تعادل عمومی تا تجارت و فقر، به بررسی و تحلیل تأثیر متغیر «جمعیت» بر اقتصاد نیز پرداخته‌اند و به نوعی از بزرگ‌ترین نظریه‌پردازان در این حوزه شناخته می‌شوند. یادداشت پیش رو، مروری بر ادبیات دانش اقتصاد در ارتباط با رشد جمعیت و ابعاد مختلف آن و سازوكار ارتباط رشد جمعیت و رشد اقتصاد پرداخته است.

در این پروژه دانشجویی به بررسی رشد جمعیت, ارتباط آن با اقتصاد و پیامدهای رشد جمعیت خواهیم پرداخت

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا