تکنولوژی و فناوریشبکه های اجتماعی

پنج ترفند فیسبوک که از آن‌ها بی‌خبر بودید

شاید شما ازآن دستهاشخاصی باشید که رابطه عشق و نفرت با فیسبوک دارند چرا که از طرفی راهی بسیار ساده و آسان برای ایجاد ارتباط با دوستان و اعضای فامیل است و از طرف دیگر حوزه خصوصی را تهدید کرده و امکان لو رفتن اطلاعات شخصی را فراهم می‌آورد. هرچند فیسبوک اصرار دارد باور کنید میزان لو رفتن اطلاعات شخصی به خودتان بستگی دارد و این انتخاب را به شما داده است که بتوانید تنظیماتی اعمال کنید که چه کسانی می‌توانند «لایک‌ها» و عکس‌های شما را ببینند. در اینجا پنج مورد امکان خوب و بد و تا حدودی شناخته شده فیسبوک را برایتان معرفی می‌کنیم.

۱. فیسبوک می‌گوید که کجا هستید

«از کجا فهمیدی کجا هستم؟» پاسخ ساده است: «از صفحه فیسبوک خودت متوجه شدم!»

ساختار فیسبوک بر اساس اشتراک‌گذاری است. وقتی افکار، عکس‌ها، فیلم‌ها و اخبار را در صفحه فیسبوک خود با دیگران به اشتراک می‌گذارید در همان لحظه، موقعیت مکان خود را نیز به دیگران اعلام می‌کنید. بر همین مبنا نزدیک‌ترین دوستان فیسبوکی با استفاده از امکان “Nearby Friends” زودتر از بقیه متوجه می‌شوند که شما کجا هستید. اپلیکیشن “Nearby Friends” برای کاربران اندرویدی فیسبوک در دسترس است. این امکان اخیرا در حالت «انتخاب ناحیه دسترسی» تنظیم شده است به عبارتی این امکان فراهم شده است که کاربر ناحیه دسترسی را خودش انتخاب کند. اگر گوشی همراه اندرویدی دارید می‌توانید آن را امتحان کنید. به فیسبوک بروید و آن را باز کنید. با لمس سه خط افقی که در بالا و در گوشه سمت راست گوشی قرار گرفته است، پنجره‌ای باز می‌شود که گزینه “Nearby Friends” قابل مشاهده است اگر آن را به حالت روشن برگردانید، این انتخاب را دارید که اجازه دهید چه کسانی بتوانند محل شما را ببینند. ( دقت داشته باشید در بعضی از نسخه‌های اندرویدی ممکن است سه خط موازی گوشه راست به صورت چرخ‌دنده ظاهر شود.) طبق تنظیمات تعریف شده این امکان برای دوستان فراهم شده است و خوشبختانه برای همه قابل تنظیم نیست لذا شما نمی‌توانید از آن برای شناسایی محل دیگران که رابطه‌ای با شما ندارند استفاده کنید و فقط برای کسانی است که در لیست دوستان‌تان قرار دارند و شما از قبل در فیسبوک اعلام کرده‌اید که این افراد از دوستان نزدیک یا از اعضای فامیل‌تان هستند.

حتی شما این امکان را دارید که به شکل موقت مکان خود را با شخصی به اشتراک بگذارید یا گروه دوستانی را پیدا کنید که نزدیک هم هستند و تا چه مدتی مایل هستید این اشتراک ادامه داشته باشد.

۲. فیسبوک شما را ردیابی و دنبال می‌کند

فیسبوک بخشی از یک شبکه تبلیغاتی بزرگ است که در مبادله اطلاعات با شرکت‌ها و موسسات اطلاعات شخصی‌تان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. این اطلاعات برای کمپانی‌ها این امکان را فراهم می‌سازد تا هدفمند سراغ شما بیایند. آن‌ها در واقع از لایک‌های شما می‌فهمند که خواسته و سلیقه‌تان چیست و چه عادت‌هایی دارید و چه سرگرمی‌هایی را می‌پسندید. اما لازم است بدانید با مراجعه به بخش “Digital Advertising Alliance” و تغییر تنظیماتی در فیسبوک، می‌توانید این ردیابی را متوقف کنید. همچنین می‌بایست علاوه بر تنظیمات مربوط به فیسبوک تنظیمات انصراف از دریافت تبلیغات در گوشی‌ها یا تبلت‌ها را نیز فعال کنید.

۳. فیسبوک به سرگرمی‌ها می‌افزاید

هنگامی که شما پیام یا ایمیلی ارسال می‌کنید ممکن است این پیام‌ها شکلک‌هایی باشند که برای بیان احساسات و حالات خود از آن‌ها در بین متن ارسالی استفاده کرده‌اید. غیر از این صورتک‌ها و قلب‌ها، شکلک‌های مخصوصی هستند که در ارتباط با نمایش حالات بدن، غذاها، ساختمان‌ها، ماشین‌ها و غیره طراحی شده‌اند که توسط کمپانی‌های تبلیغاتی درست شده و به‌راحتی می‌توانید با “Copy” و “Paste” کردن در پیام‌هایی که به دوستان خود ارسال می‌کنید از آن‌ها استفاده کنید. همچنین استیکرهای زیادی هستند که برای بیان احساسات به‌کار برده می‌شوند که تعدادی از آن‌ها در پنجره چت فیسبوک قابل دسترسی هستند و چنانچه بخواهید بر تعداد آن‌ها اضافه کنید باید آن‌ها را دانلود کنید. اما بدون اینکه متوجه باشید با دانلود کردن این استیکرهای به ظاهر ارزان یا رایگان به‌ سرعت ممکن است صفحه فیسبوک‌تان بهم بریزد. این موضوع می‌تواند شما را مورد هدف انواع تبلیغات اشتراک گذاشته شده توسط دوستان‌تان قرار دهد. (می‌توانید آن‌ها را از طریق “extension” موجود در گوگل کروم یا فایرفاکس پنهان کنید). فیسبوک دارای بیش از ۴۰۰ شکلک احساسی است که اگر نحوه ایجاد آن‌ها را بلد باشید نیازی به استفاده از شکلک‌هایی که توسط کمپانی‌های تبلیغاتی ارائه می‌شوند نخواهید داشت.

۴. فیسبوک همان زاغ سیاه است

حتما بارها هنگام ارسال پیام از طریق فیسبوک کنجکاو شدید بدانید پیامی که فرستاده‌اید توسط طرف مقابل دیده شده است یا نه. ظاهر شدن “seen at” این اطمینان را به شما می‌دهد که پیام دریافت شده است و با مشاهده آن احساس خوبی خواهید داشت اما از طرف دیگر در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب، موضوع را به رد تماس و ندیده گرفتن تعبیر می‌کنید. ولی اگر پاسخ دهید که بعدا تماس خواهید گرفت ممکن است این شبهه پیش نیاید. آیا فکر می‌کنید شما مجبور به پاسخ دادن هستید؟

اگر شما از گوگل کروم استفاده می‌کنید در قسمت “extension” با افزودن امکان “Facebook Unseen“، می‌توانید گزینه “seen at” را غیر فعال کنید و نگران جواب دادن به پیام های فیسبوکی نباشید. در سیستم‌های اندرویدی و اپل از امکان Privy” “Chat  و “Unread” برای همین منظور می‌توانید استفاده کنید.

۵. فیسبوک تنظیمات حوزه خصوصی شما را زیر نظر دارد

حفظ حریم خصوصی امر بسیار مهمی است و فیسبوک همیشه در حفظ آن بسیار خوب عمل نمی‌کند. به همین دلیل ابزار حفظ حریم شخصی کاربران با استقبال شگفت‌انگیزی روبرو شد. اما بسیاری از کاربران از وجود این امکان بی‌خبر هستند. به همین منظور کافی است به بخش تنظیمات حوره شخصی (Privacy Checkup) که در گوشه سمت راست بالای صفحه‌تان قرار داد، رجوع کرده و آن را انتخاب کنید. فیسبوک این امکان را به شما می‌دهد که تنظیمات شخصی خود را در ارتباط با دیدن پست‌ها، عکس‌ها و حتی اپلیکیشن‌ها اعمال کنید.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا