آموزش کامپیوتردانستنی ها

چه کسی اولين ويروس كامپيوتري را ساخت؟

در 10 نوامبر سال 1983 “فرد كوهن” دانشجوي دوره كارشناسي ارشد دانشگاه كاليفرنياي جنوبي در يك سمينار امنيت در دانشگاه پنسيلوانيا يك كد مفهومي را به خط فرمان يونيكس بر روي سيستم رايانه تايپ كرد و بعد از 5 دقيقه كنترل تمامي رايانه‌هاي آن دانشگاه را دردست گرفت .

فرد كوهن خالق اولين ويروس رايانه‌اي

در آن زمان او موفق شد تمام سيستم‌هاي امنيتي رايانه‌ها را درعرض نيم‌ساعت دور زده و آنها را غيرفعال كند.

فرد كوهن نام اين كد مخرب را ويروس گذاشت و بدين ترتيب اولين ويروس رايانه‌اي پا به عرضه گذاشت و كوهن توانست با ويروسش، كارشناسان فناوري را درفكر تغييرات اساسي در امنيت رايانه‌ها بياندازد.

در خصوص علت نامگذاري اين برنامه‌ها آمده است كه اين برنامه‌ها به دليل شباهت نحوه فعاليت‌اشان با ويروس‌ها در دنياي حقيقي نام ويروس را بر خود گرفته‌اند.

معمولا كاربران رايانه به ويژه آنهايي كه اطلاعات تخصصي كمتري درباره رايانه دارند، ويروس‌ها را برنامه‌هايي هوشمند و خطرناك مي‌دانند كه خود به خود اجرا و تكثير شده و آثار تخريبي زيادي دارند كه باعث از دست رفتن اطلاعات و گاه خراب شدن كامپيوتر مي‌گردند در حالي‌كه طبق آمار تنها پنج درصد ويروس‌ها داراي آثار تخريبي بوده و بقيه صرفا تكثير مي‌شوند.

چند سال پس از معرفي اولين ويروس انتشار ويروس‌هاي رايانه‌اي به طور گسترده آغاز شد و در آن زمان بيش از هزار رايانه را در جهان آلوده كرد كه هر يك از آنها نماينده بخش مهمي از رايانه‌هاي متصل به اينترنت بودند.

از معروف‌ترين ويروس‌هاي رايانه‌اي در اين 26 سال مي‌توان به “LOVE-LETTER-FOR-YOU.TXT” ،”Love Bug struck” و “Melissa virus” اشاره كرد.

ويروس‌هاي رايانه‌اي تا بحال به 55 ميليون رايانه حمله كرده و بيش از 2.5 تا 3 ميليون رايانه را قرباني خود كرده‌اند و كاربران از ويروس‌هاي رايانه اي در حدود 10 بيليون دلار خسارت ديده‌اند.

در حال حاضر ويروس‌هاي رايانه‌اي به بدافزارها تبديل شده‌اند و هر روز پيچيده‌تر شده و بيشتر در خدمت هدف‌هاي ناسالم قرار مي‌گيرند.

با كمك اين ويروس‌ها كلاهبرداري‌هاي رايانه‌اي صورت مي گيرد كه در آنها برنامه‌هايي به صورت نامحسوس در رايانه كاربر مستقر شده و اطلاعات حساس كاربران مانند رمز عبور حساب‌هاي بانكي را سرقت كرده و بدين ترتيب در كوتاه‌ترين زمان پول‌هاي حساب‌هاي بانكي كاربران را به يغما مي‌برند.

حتي برخي از اين ويروس‌ها به نوعي باج‌گيري مي‌كنند و با سرقت اطلاعات كاربران آنها راتهديد به انتشار اسناد شخصي مي‌كنند.

تكامل ويروس‌هاي رايانه‌اي همواره جالب بوده است و شركت‌هاي امنيتي هر چقدر هم تلاش كنند همواره يك قدم عقب‌تر از هكرها و ويروس‌نويس‌ها خواهند بود.

به نوعي هميشه ويروس‌نويسان راه‌هاي جديدي براي تهديد پيدا مي كنند اگرچه برخي بر اين باورند كه دست ويروس‌نويسان و شركت‌هاي امنيتي در يك كاسه است و هر دو به فكر حساب‌هاي بانكي همديگرند.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. نشانهای ویروس کر شو قارچ انگل اجتما بوده سی پو ها بهم میریخته..۲۰۰۳..نشانهای ایمل شما مهتبر نیست خو ویروس شما هم معتبر نیست.. حالا رسید دکت کنده سیم بیچش کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا