امنیت دیجیتالتکنولوژی و فناوری

گوگل بخاطر نقض حریم خصوصی کاربران اپل در بریتانیا جریمه می شود

گوگل بزرگترین غول جستوی اینترنتی جهان اکنون در بریتانیا 5.5 میلیون نفر شاکی دارد. و در صورتی که این شرکت در دادگاه های بریتانیا محکوم شود. باید بیش از دو میلیارد پوند خسارت پرداخت کند.

گوگل متهم به نقض حریم خصوصی کاربران آیفون و آی پد دستگاه های اپل در بریتانیا است. کارشناسان امنیتی می گویند گوگل بین سالهای 2011 تا اواخر سال 2012 به جمع آوری اطلاعات کاربران از طریق دستکاری در مرورگر سافاری اقدام کرده است. تا از اطلاعات و جست جوی اینترنتی کاربران برای تبلیغات هدفمند استفاده کند. این کارشناسان مدعی هستند. که گوگل از طریق دستکاری در مرورگر سافاری نصب شده بر روی گوشی های آیفون و سیستم های آیپد این اطلاعات را جمع آوری کرده است. الگوریتم‌های google می‌توانستند اطلاعات ذخیره شده روی تاریخچه مرورگر سافاری را جمع‌آوری کند، بدون اینکه کاربران گوشی‌های آیفون مطلع باشند یا ازشان اجازه گرفته شده باشد. همچنین آنها مدعی هستند که Google این اطلاعات را به دیگر شرکت های تبلیغاتی فروخته است.

این نقض امنیتی به نام «Safari Workaround» شناخته می‌شود و در انگلیس بخش ۴ قانون Data Protection مصوب سال ۱۹۹۸ را نقض کرده است. در بخش ۱۳ این قانون عنوان شده که کاربران می‌توانند بر علیه شرکت نقض‌کننده حریم خصوصی خود شکایت و اعاده جریمه کنند. هر چند گوگل اعلام کرده است که مجبور نیست به دادگاه های بریتانیا جواب دهد.

 

البته این اولین باری نیست از گوگل بخاطر نقض حریم خصوصی و استفاده تبلیغاتی از اطلاعات کاربران شکایت می شود. سال گذشته هم اتحادیه اروپا نسبت به سیاست های تبلیغاتی این شرکت اعتراض داشته است.

اما قضیه در بریتانیا کمی جدی تر شده است. اخیرا کمپینی به نام «Google You Owe Us» راه افتاد است که تا کنون 5.5 میلیون نفر عضو آن شده اند. با وکلا و متخصصین حقوقی تجربه، کمپینی که اعضا و مدیران آن اعتقاد دارند که این غول تبلیغاتی بخاطر نقض قوانین و حریم خصوصی آنها باید جریمه شود.

چنانچه گوگل در دادگاه های انگلیس به جرم نقض حریم خصوصی و سوء استفاده از اعتماد کاربران محکوم شود. باید به هر کاربر شاکی حدود 500 یورو جریمه پرداخت کند. که در نوع خود بی نظیر است.

هر چند این غول تکنولوژی دره سیلیکون شرکتی نیست که به راحتی در دادگاه محکوم شود. و چنین جریمه ای را پرداخت کند. ولی این موج نارضایتی پیغام مهم برای بزرگان دره سیلیکون و دیگر شرکت های تکنولوژی جهان است که از اعتماد و حریم خصوصی کاربران خود سوء استفاده نکنند.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا