تکنولوژی و فناوری

واکنش گوگل پس از انتخاب یاهو بعنوان موتور جستجوی پیش‌فرض فایرفاکس

قراد داد یاهو با فایرفاکس-انتخاب یاهو به عنوان موتور جست جوگر پیش فرض مرورگر فایرفاکس

مثل اینکه گوگل, مایکروسافت, اپل, سامسونگ می خواهند در تمامی زمینه ها از تولید گوشی موبایل تا تولید خودرو و اینترنت سرمایه گذاری کنند و در تمامی عرصه های تکنولوژی حضور داشته باشند. رفتار این شرکت ها شبیه استعمارگران قرون گذشته است.

کمپانی فایرفاکس پس از ۱۰ سال همکاری با گوگل، چندی پیش موتور جستجوگر یاهو را با قرار دادی معادل ۳۰۰ میلیون دلار به‌عنوان جستجوگر پیش‌فرض مرورگر فایرفاکس انتخاب کرد. بدین ترتیب اگر از نسخه ۳۴ به بعد مرورگر فایرفاکس تب جدیدی باز کنید، با فیلد جستجوگر یاهو روبه‌رو خواهید شد.

گوگل کمترین میزان ترافیک جستجو از سال ۲۰۰۸ تابه‌حال را در امریکا تجربه می‌کند. سهم این کمپانی در آبان ماه ۷۷٫۵ درصد از کل جستجوهای صورت گرفته توسط کاربران آمریکایی بوده که این رقم به ۷۵٫۲ درصد در دی ماه تنزل داشته؛ همین عدد یک سال قبل برای گوگل ۷۹.۳ درصد بوده است.

در طرف دیگر یاهو که حالا به‌عنوان موتور جستجوگر پیش‌فرض سومین مرورگر محبوب جهان قرار دارد، سهمش از این بازار از ۷٫۴ درصد به ۱۰٫۴ درصد ارتقا پیدا کرده و نمودار ترافیک جستجوی موبایلی این سرویس نیز با رشدی ۲ درصدی از ۸ به ۱۰ درصد رسیده است. سهم موتور جستجوگر بینگ مایکروسافت نیز از جستجوهای اینترنتی هم‌اکنون ۱۲.۵ درصد می‌باشد که حدود  ۴. درصد رشد نسبت به ماه گذشته را نشان می‌دهد.

در ماه آذر ۱۲ درصد از کل کاربران اینترنت در آمریکا از مرورگر فایرفاکس استفاده کرده‌اند. بدین ترتیب مرورگرهای کروم گوگل، اینترنت اکسپلورر مایکروسافت و فایرفاکس در جایگاه اول تا سوم محبوب‌ترین مرورگرها در بین کاربران آمریکایی قرار می‌گیرند.

می‌دانید که از این پس موتور جستجوی پیش‌فرض فایرفاکس، یاهو خواهد بود؛ اکنون به نظر می‌رسد گوگل مبارزه برای بازیافتن سهم جستجوی از دست رفته‌ی خود را آغاز کرده است

 کاربرانی که در مرورگر فایرفاکس صفحه‌ی جستجوی گوگل را باز کنند، از این پس در نوار بالایی با پیغام ترغیب‌کننده‌ای از سوی گوگل برای تغییر موتور جستجوی پیش‌فرض مواجه خواهند شد. گوگل همچنین با ارسال یک توییت در حساب توییتر خود، شیوه‌ی انجام این تعویض را شرح داده است.

Firefox

موزیلا به موجب قرارداد همکاری ۵ ساله با یاهو که نوامبر گذشته صورت گرفت، موتور جستجوی یاهو را در مرورگر فایرفاکس جایگزین گوگل کرد.  پیش از آن، گوگل قراردادی ۳ ساله به منظور فراهم آوردن جستجوی پیش‌فرض در فایرفاکس با موزیلا داشت که در سال 2011 منعقد شده بود.

این [توییت] برای دوست‌داران جستجوگر گوگل است که طرفدار فایرفاکس هستند ==> http://t.co/c3C0D9SC8vpic.twitter.com/ocZAOWTrvf

— گوگل (@google)  ژانویه ۲۰۱۵

آمار ارائه شده توسط StatCounter نشان می‌دهد که پس از قرارداد همکاری یاهو با موزیلا، این موتور جستجو موفق به افزایش سهم خود به میزان ۲ درصد در ایالات متحده شده است. سهم یاهو از کل جستجوهای انجام شده پیش از این و در سال 2014 به میزان 8.6 درصد بود که پس از این همکاری، در سال 2015 به 10.4 درصد افزایش یافته است.

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا