تکنولوژی و فناوریدانستنی هاگالری

۱۰ جنگ‌افزار برتر و فوق پیشرفته‌ی ارتش روسیه

روسیه دومین ابر قدرت نظامی جهان است. دراین پست نگاهی به ۱۰ جنگ‌افزار مدرن، پیشرفته و ویران‌گر مورد استفاده توسط ارتش روسیه خواهیم انداخت.

 کشور روسیه با اختصاص ۷۰ میلیارد دلار، سومین بودجه‌ی نظامی جهان را سالانه صرف می‌کند. ارتش روسیه از وجود ۸۵۴٫۰۰۰ نفر نیروی نظامی، ۲۲٫۵۵۰ تانک و ۱٫۳۹۹ هواپیمای جنگنده بهره می‌برد.

هرچند این کشور که زمانی ابرقدرت بلوک شرق بود دیگر از آن دوران فاصله گرفته و برندگی دوران جنگ سرد را ندارد؛ اما ولادیمیر پوتین، با تکیه زدن بر قدرت، تغییراتی را در ارتش ایجاد کرده که تاحدودی قدرت آن را افزایش داده است. ولادیمیر پوتین پس از آنکه در سال ۲۰۱۲ بر مسند ریاست جمهوری نشست، ارتش را وارد فرآیند تغییراتی کرد که طی آن ارتش به گروه‌ها و بخش‌های کوچک‌تر و در عین‌ حال چابک‌تر تقسیم شد. در نگرش جدید دفاعی روسیه، تمرکز روی فناوری‌ها و تجهیزات مورد استفاده بیش از قدرت نفرات مدنظر قرار گرفته است.

در ادامه به معرفی ۱۰ جنگ‌افزار پیشرفته‌ و قدرتمند مورد استفاده در ارتش روسیه خواهیم پرداخت.

هواناو (هاورکرفت) کلاس Bora با قابلیت شلیک موشک‌های هدایت شونده: این ناو جنگی در واقع یک کشتی دو بدنه‌ با بهره‌گیری از کوسن‌ هوای در قسمت تحتانی است که آن را تبدیل به هاورکرفت می‌کند. ساختار این کشتی به‌گونه است که مزایایی را نسبت به هاورکرفت دارد و مهم‌ترین آن سرعت بالا به‌دلیل بهره‌گیری از سازه‌ی دو بدنه است. این هواناو با تمرکز روی نبردهای دریایی به هشت موشک Mosquito و ۲۰ موشک ضدهوایی مجهز است. کشتی مورد نظر از وجود ۶۸ خدمه بهره می‌برد و حداکثر سرعت آن نیز ۱۰۰ کیلومتر در ساعت است.

R1

پنت‌سیر اس۱ (Pantsir-S1): این جنگ‌افزار ترکیبی از یک سیستم موشکی میان‌برد زمین به هوا و یک سیستم ضدهوایی است. پنت‌سیر از ۱۲ موشک زمین به هوا در کنار دو اسلحه‌ی خودکار ۳۰ میلی‌متری برای مقابله با هواپیما، هلیکوپتر، موشک‌های بالستیک و موشک‌های کروز طراحی و توسعه یافته است.

R2

زیردریایی ضدرادار نُووروسِیسک (Novorossiysk): اولین زیردریایی ضدرادار نووروسیسک سال گذشته کار خود را در ارتش روسیه از اسلکه‌ای در سن‌پترزبورگ آغاز کرد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط مهندسان و طراحان این زیردریایی دیزلی، نووروسیسک می‌تواند زمانی که به زیر آب می‌رود، خود را از دید انواع رادارها پنهان کند.

R3

جنگنده‌ی چند منظوره‌ی میگ-۳۵: میگ-۳۵ را باید یک هواپیمای توانمند در مبارزه‌های هوا به هوا و هوا به زمین خواند. حداکثر سرعت این جت جنگنده ۲٫۴۰۰ کیلومتر در ساعت است. میگ-۳۵ در مقایسه با نسل پیشین ۳۵ درصد از نظر ابعاد بزرگ‌تر شده است. میگ-۳۵ قابلیت‌های فراوانی در انجام داگ‌فایت (درگیری دو هواپیمای جنگنده در هوا) و انهدام سوژه‌های شناور روی آب و خشکی از فاصله‌ی دور دارد. همچنین از این جت می‌توان به‌عنوان یک هواپیمای شناسایی استفاده کرد.

R4

سامانه‌ی دفاعی بوک-۲ (BUK-2): براساس اظهار نظر کارشناسان، بوک-۲ همان سامانه‌ی دفاعی است که هواپیمای مالزی بر فراز آسمان اوکراین با استفاده از آن منهدم شد. هر یک از موشک‌های 9M317 این سامانه‌ی موشکی قادر است تا اهداف تعیین شده در فاصله‌ی ۱۴ کیلومتری را با سرعت سه ماخ (سرعت صوت) مورد اصابت قرار دهند. هر سامانه‌ی بوک-۳ از وجود ۱۵۴ موشک بهره می‌برد.

R5

موشک بالستیک RS-24 Yars: تصویر زیر متعلق به یک موشک بالستیک قاره‌‌پیما است که می‌تواند چندین کلاهک هسته‌ای را برای هدف قراردادن سوژه‌های متفاوت و مستقل از هم مورد اصابت قرار دهد. برد این موشک بالستیک ۱۶٫۰۰۰ کیلومتر است. یارس RS-24 برای جایگزین شدن با موشک Topol-M طراحی و توسعه یافته و از سال ۲۰۱۰ نیز به خدمت ارتش روسیه درآمده است. هر یک از موشک‌های یارس RS-24 قدرتی برابر ۱۰۰ بمب Little Boys دارد. Little Boys همان بمبی است که آمریکا با استفاده از آن هیروشما را در سال ۱۹۴۵ مورد اصابت قرار داد.

R6

توپولف Tu-160: توپولف ۱۶۰ را به موجب شباهت آن با اولین هواپیمای مسافربری مافوق صوت، کنکورد روسی می‌خوانند. توپولف ۱۶۰ بزرگ‌ترین هواپیمای نظامی مافوق صوت در جهان است. توپولف ۱۶۰ در دهه‌ی ۸۰ میلادی و زمان قدرت شوروی طراحی و توسعه یافته است. این هواپیما از وجود قدرتمندترین موتور‌های جت تولید شده برای هواپیماهای نظامی بهره می‌برد و قادر است محموله‌ی نظامی به وزن ۴۰٫۰۰۰ کیلوگرم را با خود حمل کند. در حال حاضر ۱۶ فروند از این هواپیماها در ارتش روسیه خدمت می‌کنند.

R7

تانک تی-۹۰: تی-۹۰ مدرن‌ترین تانکی است که در حال حاضر توسط ارتش روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تانک از یک توپ ۱۲۵ میلی‌متری بدون خان با قابلیت‌های ضدتانک به‌عنوان اسلحه‌ی اصلی بهره می‌برد. همچنین باید به وجود انواع اسلحه‌های خودکار با قابلیت کنترل از راه‌دور نیز اشاره کرد که در واقع به‌عنوان ضدهوایی برای این تانک ایفای نقش می‌کنند.

R8

زیردریایی اتمی با قابلیت شلیک موشک‌های بالستیک: زیردریایی ۱۴٫۷۰۰ تنی اتمی از کلاس Borei قابلیت شلیک موشک‌های بالستیک را نیز دارا است. این زیردریایی در مقایسه با نسل‌های گذشته یعنی کلاس Typhoon بسیار کوچک‌تر شده، اما ظرفیت حمل تسهیلات آن، لرزه بر اندام هر شخصی می‌اندازد. این زیردریایی قادر است ۱۶ موشک بالستیک Bulava را حمل کند که هر یک از این موشک‌ها توانایی حمل ۶ تا ۱۰ کلاهک هسته‌ای را دارند. این موشک بالستیک ۸٫۳۰۰ کیلومتر برد دارد.

 

هلیکوپتر تهاجمی می-۲۸: می-۲۸ هلیکوپتر تهاجمی روسی است که توسط ارتش و نیروی هوایی این کشور مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. اصلی‌ترین سلاح می-۲۸ توپ خودکار ۳۰ میلی‌متری شیپونوف (Shipunov) است. در کنار این توپ خودکار، بال‌های این هلیکوپتر می‌توانند از موشک‌های ضدتانک، راکت‌انداز یا اسلحه‌ها میزبانی کنند.

R10

آریو اشراقی راد

متخصص سئو و طراح سایت، از بچه های خون گرم جنوب، دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه شهید چمران، کارشناسی ارشد و دکترا از دانشگاه گوگل!! دوست دارم تجربیاتمو با شما درمیان بذارم. اما متاسفانه مشغله کاری زیاد اجازه نمیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا